Vad använder du för bett?

M

Missis

Nyfiken på vad folk använder för bett? Skriv gärna vf och vad du tycker är bra med bettet osv... :D

Sv: Vad använder du för bett?

Mitt forsta handsval ar en billy allen mundel med korta shanks, ar pa jakt eftet ett med D-ringar nu.. :) De flesta hastar verkar trivas helt ok pa det...

3-delat tränsbett. Ett bett som alla mina tidigare hästar gillat och så även min nya! Jag använder det bett som hästen trivs med och som passa hästens mun.

Har använt ett smalt 2-delat bett med D-ringar , för att det är första bettet hästen öppnat munnen frivilligt med.

Har precis börjat med hackamore för att jag vill kunna rida utan bett och hästen verkar älska det, går som en klocka.

Har beställt ett Kimblewick för att jag läst mkt bra om det och vill ha att variera med.

Jag varierar mellan ett lite smalare 3-delat och ett 2-delat eggbett med kopparrullar.
Vid hoppning använder jag ett rakt gummi-pelham med delta då han blir VÄLDIGT stark:D

3 delat med fasta ringar för jag gillar inte rörliga. tycker dom nyps för mycket och 3 delat för att rakt känns som ett cykelstyre i dressyren och tvådelat är allmänt obehagligt för mig att rida med. Använder rakt i hoppningen.

Använder flera :)

-Tvådelat med rörliga ringar i kombination med remontnosgrimma vid dressyr
-Hackamore vid skritturer
-Rakt pelham (dubbla tyglar) i kombination med engels nosgrimma vid stimmiga uteritter
-Tredelat med rörliga ringar i kombination med pullarnosgrimma vid uteritt
-Tvådelat med kopparrullar och fasta ringar i kombination med pullarnosgrimma vid hoppning

Har dessutom provat ett gäng andra till ponnyn som funkat sämre än ovanstående varianter.

Två delat bridongbett med rörliga ringar på den ena (han har lite plats i munnen) Den andra går med vanligt tvådelat tränsbett. Förklaring känns överflödig.

Jag använder ett tre-delat fullcheek. Använde innan det ett tre-delat med fasta ringar men hästen bråkar och avskyr det totalt!

fråga mig inte vad skillnaden är mellan det och fullcheek-bettet, dom borde ju vara identiska i munnen på hästen?!

20100506019.jpg

Sedan varvar jag tränsbettet med ett Billy Allen stångbett

pt-B013-BIL-00!TOBAL.jpg

liknar detta men jag har lite upphöjt i mitten, tungfrihet

Min häst har en tendens att bli väldigt stark i munnen i galoppen ibland och nu när jag håller på att rida igång honom efter ett sabbatsår så rider jag mest på stången. Men det blir lite fejkat eftersom hästen knäcker av lätt i nacken på detta men hur som helst slipper jag slita i munnen på honom.
Jag tycker jag har rätt bra koll att han jobbar korrekt mestadels ändå.

Men jag gillar egentligen att rida på tränsbettet (fullcheek) mer då jag kan komma åt hästen och få en riktig eftergift när det verkligen är bra!

Jag måste vara mycket mer känsligare själv på stången vilket är bra, men ibland vill man kunna trycka på och ta tillbaka och få det hela mer ärligt än vad det blir med stången.

Senast ändrad:

Sprenger Dynamic RS

Tycker väl att det är helt okej. Märker iofs ingen skillnad gentemot det vanliga tredelade bettet men, Tja nu köpte jag ett dyrt bett och då ska det bannemej användas :D

Använder Kopparbett med D ring, det fungerar bra på min häst. Men på min förra häst gick det inte att styra med :p

Varierar mellan rakt gummibett, tredelat mässing och vanligt tvådelat.

Hon trivs bäst på det raka, men det får man ju inte tävla dressyr på så jag jobbar på att få henne att fungera lika bra på de andra.

Jag använder ett vanligt tvådelat tränsbett. Ganska tjockt. Har även ett tredelat, smalare.
Han trivs bra med enkla, snällare bett. Han hade ett kulbett när jag köpte honom som han inte direkt gillade.

två-delat fullcheek. Varför? för att jag tycker att fullcheek bett är båda väldigt snällt och ger väldigt tydliga signaler. Jag tycker att det här bettet är lättast att förstå, och därmed ett utmärkt bett för hästar under utbildning. Hästen trivs utmärkt på två-delat, men blir nypt väldigt lätt av rörliga ringar eller även vissa bett med fasta ringar.

Till det superkänsliga stoet vars jag har provat otaliga sorters bett så har vi till slut kommit fram till att dessa fungerar OK:
Tvådelat smalt sweetiron med lite "mjukare" avslut 9,5
Nova 10,5
Vanligt smalt tvådelat tränsbett 9,5
Hackamore och sidepull
och sedan det oväntade: tredelat tjockt syntetisk bett i strl 12,5! :eek:
Fråga mig inte varför det sistnämnda fungerar :crazy: :confused: Hon är en häst på ca 1.62 med stort huvud och liten liten mun :love:

Valacken fungerar bra på det mesta som inte har tungfrihet.
Vanligt redelat 12,5
Tredelat med platta 12,5
Rakt pelham 12,5
Tredelat d-ringsbett 12,5
Am.gag 12,5 (används dock ej)
etc..

Dessa används på min monsterhäst:

Tredelat tränsbett med något böjd mittdel ("tungfrihet") och fasta ringar.
Det rider jag oftast på, vid dressyr och uteritter

Tredelat fullcheekbett
Användes mer i början, för att få hjälp att rama in och kunna vända, vid hoppning, dressyr, uteritter

Rakt tränsbett med fasta ringar
Används inte så ofta, mest för att ha något att växla med

Kimblewick, tror det är ett Myler, med tungfrihet
Har bara använt ett par gånger, vid hoppning och uteritter med mycket galopp. Fungerar över förväntan och pålle gillar det.

Sidepull (förvisso bettlöst, men det är ju ett "bett"-alternativ iaf)
Vid kravlösa uteritter, för att vila munnen

Jag använder vanligt rostfritt tredelat med rörliga ringar. Helst vill jag ha fasta ringar då det kan nypa men ekonomin tillåter inte riktigt det just nu.

Brukar dock variera 1-2dagar i veckan med hackamore. Hon är bara riden 5ggr nu på det men går faktist jättefint!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Jfrelin
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 541
Senast: villhöver
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama