Vad använda istället för havre?

D

Donna

Nu ger jag min häst följande:

Havre
Korn
Vetekli
Alger
Kalk
Olja
Lucern

Hon är ett fullblod under uppgödning. Nu är saken denna, att hon är riktigt energisk, VÄLDIGT het. Och hon får ju inte mycket havre alls, 200gr/mål. Men jag undrar, kanske borde jag ta bort havren helt? För att inte spä på "hetheten" mer.. Inte kul å sitta på den ryggen..=( Någon som har tips på vilket sädesslag man kan använda sig av istället?

Sv: Vad använda istället för havre?

Betfor och Krafft Groov brukar funka bra på hästar som är framåt men ändå behöver komma upp i hull.
Har du analys på ditt grovfoder så du vet vad hon stoppar i sig? Annars är det inte lätt att veta.

Sädesslag som inte ger heta hästar är ju korn och det ger du redan.

Det finns även färdigfoder utan havre du kan använda.

Svart havre kanske? Det ska inte göra hästarna så heta på samma sätt.

Okej..får kolla upp det här.. Har en analys, men det var inte jag som gjorde foderstaten så jag har ingen koll på den.. :crazy:

Betfor tycker inte jag är ett smart alernativ att ge til en het häst om man vill ha bort lite energi, betfor ger man ju just för att få snabb energi.

Största delen av energin i betforn är långsam. Betfor fungerar ofta bra till heta hästar.
PL

enligt kraffts rådgivare ( som jag personligen inte har så mycket för) så är betfor helt verkningslöst och ger ingenting mer än god smak....
Jag har såklart fortsatt att använda ändå......
Kli skulle också vara bättre att ge än krossadkorn som var ko mat enligt dom....och inget som hästen kunde tillgodogöra sig.

Själv gillar jag korn och kli också för den delen!

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 458
A
Foder & Strö Har ett halvblodsto (med mkt fullblod i) som är väldigt pigg ,aningen het men utan att just det är ngt problem tidigare men som nu...
2
Svar
20
· Visningar
1 701
Senast: spindel_17
·
F
Foder & Strö Vår b-ponny har haft fång och jag är hela tiden orolig för att hon ska få det igen... vi gör allt för att förebygga... och så hittade...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Frågvis
·
Hästvård Jag har sedan augusti en häst med tuppspatt. När jag köpte honom spattade han ganska mycket och jag har försökt stärka honom under tiden...
Svar
7
· Visningar
1 123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka