vad anser ni?

Falkenrally

Trådstartare
Jag har just satt igång min pålla igen. och hon blir fruktansvärt svettig skulle vilja klippa men är det så smart i februari? har isf tänkt klippa magen och halsen. spårklippning eller vad det heter.

hästen i fråga går på lösdrift och går, om vädret tillåter och det inte är allt för kallt, utan täcke. nu går hon med täcke fast hon har tjock vinterpäls. då när de var som kallast så gick hon utan tills de att jag for dit på kvällen o satt vintertäcke på henne, hästen hade istappar i pälsen och frös inte.

tjock som hon är nu så är det inte så konstigt:p

så vad tycker ni? hästen tycker det är jobbigt när hon är så blöt bara av att skrittas.

ska jag klippa eller ej?

mvh// Julia

Sv: vad anser ni?

hon börjar snart fälla.
ge henne extra b-vitamin så går det fortare.
klipp inte i denna kyla!

Om hästen inte har börjat fälla i någon större omfattning och har "björnpäls" skulle jag testa att klippa undersidan av halsen samt bringan, som vissa islandshästar klipps. Det är så pass lite att det inte borde göra att hästen fryser i hagen samtidigt som det ändå ger en viss lindring när hästen skrittas. Jag har mina shettisar klippta på detta sätt när de inte går regelbundet eftersom de annars svettas under natten när de står inne.

Om du har sådan otur att sommarpälsen har börjat växa ut så kommer det värsta som händer att vara att den pälsen växer ut med topparna avklippta där du har klippt, men hästen blir inte bar där. Och jag har svårt att tänka mig att speciellt många hästar har kommit så långt ännu. Men vänta inte utan klipp så fort som möjligt!

Jag har samma problem. ska sätta igång mitt sto nu som har massor vinterpäls.. Hon blir svettig av minsta lilla. Tyvärr kan jag inte klippa henne,eftersom hon börjat fälla ngt fruktansvärt. Ska ge henne Bakjäst nu i maten framöver så hon får i sej massa B-vitamin o hoppas hon fäller snabbare

Jag klippte två av mina i måndags.De blev svettiga vid ridning och var svåra att få torra efter ridning trots lång avskrittning för hand.Nu blir de torra på bara några minuter.

skulle man inte kunna planera mer??
klipp på hösten eller vänta 1 månad till tills de fällt??
det är ju inte idealt att klippa när det är som kallast, även om de lovade något mildare över helgen...

Här är det mellan -1 och -10 grader,det är inte så farligt kallt.De har dessutom fått täcke på sig.Varför de klipptes nu var för att vi fick hem dem nyligen för att de ska visas på treårstestet.Jag ansåg att det var hälsosammare att klippa dem än att de skulle stå våta efter ridning.

Har samma problem som dej. Hästen svettas floder då vi rider i ridhus en gg/vecka, resten av dagarna rider vi ute.
Jag tänker inte klippa, då hästen står i kallstall, och det kan vara många minusgrader inne också.
Tränaren klagar över svettet, men hellre att han håller sej varm på hemmaplan, än att jag klipper för enstaka besök i ridhus.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 594
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 932
Utrustning Hur tjockt täcke skulle ni säga är likvärdigt med er hästs päls och vad är det för häst? Mitt varmblod har lite längre men tunnare...
Svar
13
· Visningar
1 721
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025