Vad anser ni om i gångsättning?

gronboll

Trådstartare
Hur gör ni vid igångsättning efter vila?

Om en häst vilar i nästan 7 veckor, enda motionen hästen får är att skrittas för hand 2-4 gånger i veckan. När hästen sen ska sättas igång så går dom från att börja rida på måndagen till att på söndagen vara ute och ta en ordentlig galopp. Ryttare har alltså efter nästan 7 veckors vila suttit upp och i stort sett ridit på som innan vilan. Är det bara jag som tycker att det är att ha för bråttom? Visst vet jag att konditionen inte försvinner bara sådär, men har en häst vilat i 1-2 månader så brukar iallafall jag skritta 1 vecka först och sen öka med trav och sist galopp. Nu är det väl kanske så att jag överdriver åt att vara försiktig istället, men ändå.

Går inte säga exakt hur jag skulle göra för det beror på många omständigheter. Hur hästens kondition var innan vilan. Hur långa skrittpromenaderna varit. Det är ju skillnad på att såsa runt 10 min två dagar i veckan och att promenera raskt i en timme fyra ggr per vecka.

Vad definierar du som "en ordentlig galopp"?

Går inte säga exakt hur jag skulle göra för det beror på många omständigheter. Hur hästens kondition var innan vilan. Hur långa skrittpromenaderna varit. Det är ju skillnad på att såsa runt 10 min två dagar i veckan och att promenera raskt i en timme fyra ggr per vecka.

Vad definierar du som "en ordentlig galopp"?

Hästen var i bra kondition, inte superkondition, men normal hobby/träningskondition. Det har nog handlat om ett behagligt tempo 30-40 minuter 2-4 gånger i veckan.

Ordentlig galopp är tyvärr inte mina ord så vad det räknas som vet jag inte riktigt, i min värld är ordentlig galopp en ganska lång sträcka i ett bra tempo och det tror jag inte det är i det här fallet.

Men så om hästen är i kondition så är det inget konstigt att den bara skrittas i 7 veckor och sen rider man på som vanligt direkt igen?

vad var orsaken till vilan? Skada? Min 24år gamla ponny som mest går i hagen får sig nån tur ute i skogen ibland och då i alla gångarter. Men han är frisk och rör sig i alla gångarter i hagen. (stor hage+flock) Hade han gått i grusruta hade jag resonerat annorlunda :)

Det beror på varför hästen vilat och hur den har vilat. Om hästen har skrittats länge är kanske den delen redan avklarat så att säga? :confused: Min häst diagnostiserades med knäledsinflammation bak och skrittades runt 30-45 min per dag i knappt 2 mån. När han friskförklarades var ordern från kliniken att börja med galopp direkt (intervallträning, till att börja med 2 x 200 m med skritt emellan). Han var färdigskrittad som hon uttryckte det. Traven skulle komma i sista hand, då det är galopp, övergångar och bommar som stärker mest i hans fall. Hästen i fråga går också på lösdrift och tappar inte särskilt mycket i kondition.

Jag har fått lära mig att den gångart som egentligen sliter mest är trav. Själv hade jag inte haft några problem med att gå från att börja rida på Måndagen till att ta "en ordentlig galopp" på Söndagen om inte orsaken till vilan var en skada där det krävs lite längre igångsättning. Skritt vid hand 30-40 minuter/gång 2-4 gånger i veckan är också motion. :)

Har hästen inte varit skadad, så ser jag inga konstigheter i att börja rida i alla gångarter direkt vid en igångsättning. Jag rider hellre lite kortare pass de första dagarna än håller på och skrittar en fullt frisk häst som förmodligen inget hellre vill än att få springa lite... (alla hästar jag har haft har varit rejält pigga efter längre vila)

Har hästen inte varit skadad, så ser jag inga konstigheter i att börja rida i alla gångarter direkt vid en igångsättning. Jag rider hellre lite kortare pass de första dagarna än håller på och skrittar en fullt frisk häst som förmodligen inget hellre vill än att få springa lite... (alla hästar jag har haft har varit rejält pigga efter längre vila)

Jag började skriva på ett svar men sen såg jag att du redan hade skrivit det jag tänkte. Jag gör likadant som Roheryn när jag sätter igång en häst efter vila. Givetvis förutsatt att hästen är frisk och inte ska sättas igång efter skada eller liknande. Sen varierar längden och intensiteten beroende på hur hästen känns o hur länge den har vilat.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: animalasia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 162
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix