Vad anser ni om dessa hovarna

Sv: Vad anser ni om dessa hovarna

Jag tycker då inte det ser ut att vara någon katastrof med hovarna på din häst. Vänster ser ut att ha spår av foderomställning, något lustigt kanske om det inte syns på höger oxå. Hästar som är känsliga för foderombyten får ju lätt förändringar i hovarna som sedan växer nedåt och som kan bli som en bula, beroende på var på hoven den är kan hoven bli konvex eller konkav. Det brukar rätta till sig efter ett par skoningar.

Understucken i trakten tycker jag väl inte att den är...?

Men som många andra sagt, jobba för att få den kortare i tån, se till att den står rätt i beslaget, sett från sidan ska det ju gå att dra en rät linje från mitten på kotan ner till mitten på skon, framifrån...ja, rakt helt enkelt.

Lägga ut skorna om det går utan att den trampar av sig för mkt, jag löste min hästs tappskor med boots en tid, nu när hon är rätt skodd tappar hon ytterst sällan. Även biotin med zink och meithonin i hjälper ju en hel del individer till bättre hovkvalitet.

Jag är heller absolut ingen expert, men jag är grymt intresserad och har varit det länge ;), jag har plockat åt mig det jag tycker låter vettigt.

Är det bara en synvilla men det ser ut som en hovbensrotation på vänsterfram
Midja nedanför kronranden och de starkt växande trakterna :crazy:

Jag tänkte faktiskt på det oxå men ville inte nämna det eftersom det kan vara en synvilla (läs stundens ögonblick av en bild)

Om vi utgår i från just den bilden och den hoven så ser det ut som att det ligger ett otroligt hårt drag i djupa böjsenan. Men som sagt det kan hända att den just på den bilden står "som en kratta" Står framför sig med den hoven gör den i alla fall i den secunden bilden är tagen.

Därifrån till att påstå sig ha röntgensyn vill inte jag påstå mig vara kapabel till, eftersom jag lärt mig att det finns andra orsaker till just denna "synvilla" (läs stundens hovform i bildens ögonblick) Men det är en notering som man bör beakta och som hovis ha kontroll på.

Tack för svaret Coari.

Jag frågade min väninnan hovslagare igår också, och han sa ungefär som du svarade nu.

Din väninnan hovslagare,, han sa ???

Ursäkta är din hovslagare transa eller hur ska man tolka könet?? :rofl:

Sorry kunde bara inte, förövrigt så verkar det klokt det denna transa nämde och jag håller med trots att jag bara är man.;)

kl

Det var svårt att ta kort på honom, då han inte ville stå stilla på gången. Ögonblicket innan kortet togs då tog han ett steg bakåt o stannade till, o då passade jag på att fota. Hehe. Jag kanske kan ta lite bättre kort, den dåliga fotografen som jag e :angel:

Hovis säger att han inte kan ta mer på tårna fram för då blöder han, han kan inte ta nåt av varken strålen eller sulorna för då blöder han direkt,

Tyvärr är det många “hovisar” som kortar tåhöjden istället för tålängden. Är sulan tunn i tån så kan man lätt dra blod. Tån ska kortas på LÄNGDEN inte på HÖJDEN. Gör man rätt är det nästan omöjligt att träffa på blod.

Det ser onekligen ut som en hovbensrotation. I så fall finns det en lamellkil mellan lamelläderhuden och den inre hovväggen som orsakar en vinkeländring av hovväggen i tån. Man måste då korta tån och hålla den kort så att lamellkilen kan växa bort. I annat fall blir man aldrig av med rotationen och hovbenet kommer så småningom att omformas.

Tyvärr är det många “hovisar” som kortar tåhöjden istället för tålängden. Är sulan tunn i tån så kan man lätt dra blod. Tån ska kortas på LÄNGDEN inte på HÖJDEN. Gör man rätt är det nästan omöjligt att träffa på blod.

Det ser onekligen ut som en hovbensrotation. I så fall finns det en lamellkil mellan lamelläderhuden och den inre hovväggen som orsakar en vinkeländring av hovväggen i tån. Man måste då korta tån och hålla den kort så att lamellkilen kan växa bort. I annat fall blir man aldrig av med rotationen och hovbenet kommer så småningom att omformas.

Men morderna hovslagare raspar bort allt horn i framkant så det blir en rak linje från kronranden, om man nu tagit maximalt på längden och det inte hjälper så måste man väl ändå verka maximalt i sulan ( till friskt horn).
Eller hur menar du?
Själv hade jag verkat ner trakterna till strålens bredaste punkt och satt på en bakåfram sko så tån hänger i luften och hästen själv kan slita ner den.
bara en litet tips:grin:

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
936
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 475
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar