Sv: Vad anser ni om denna stammen?
Om vi börjar med Epson så kommer han alltså från stofamilj 46, Bojan eller Piledahlsstammen. Stammodern hette Bojan och mannen som avlade på hennes ättlingar i nästan 60 år hette Folke Pildeahl. Bojan var född 1930 och fick ett stort antal avkommor i svår och medelsvår hoppning. Epsons mormorsmor Spitfire var som sagt med i OS 1952 med Börje Jeppson. Efter avslutad tävlingskarriär kom hon i avelsboxen hos sin ryttare och dottern Skyfire såldes till Arne Marttorp som avlade vidare på den linjen. Förutom Krocket lämnade hon bl a godkände hingsten Maximilian. Tyvärr kan jag inte hitta hur många tävlande avkommor Epson haft och i vilken diciplin.
Karlsdal 578 föddes 1974 och dog redan 1983. Jag hittar inga dressyravkommor till honom i livstidsstatistiken men 2 i msv hoppning.
Ouvertyr 397 levde mellan 1957 och 1970 och hade en avkomma i svår hoppning. Han kommer från samma stofailj som Rambo och Hermes. Jag har känt en endaste avkomma till honom och det var en sur liten herre
Niarchos 391 föddes 1956 på Flyinge och exporterades till Danmark som 21-åring! Där levde han i nästan tio år och användes i aveln. Jag vill minnas att den yngsta avkomma jag hittat var född 1986! Niarchos var en son till Polarstern 319, en trakhenerhingst som var reservhäst till tyska OS-laget i fälttävlan 1952. Polarstern hade en stor bläs som gick till ena ögat, Niarchos hade bara en stor bläs, men har lämnat många avkommor med mycket vitt på. Niarchos fick ingen godkänd son och ingen avkomma i svår klass, men jag har stött på ovanligt många ättlingar till honom som blivit äldre än genomsnittet. Han sägs också ha haft ett mycket gott temperament.
Biarritz 294 levde mellan 1944 och 1965. Han var en rejäl hingst, en dröm med den tidens mått sett, och användes flitigt i aveln. Under ett par år på 60-talet användes han som stambeskällare på Flyinge. Han fick de godkända sönerna Abbé 435, Arno 440, Souvernir 412 och Tintoretto 416 i Sverige samt Koral DH 109 född på Flyinge men exporterad till Danmark. Han lämnade också ett stort antal avelsston och blev morfar till många framstående hästar som Emir 471, Imperator 529 och Ciceron 456. Han hade också avkommor i svår hoppning.
Corso 305 levde mellan 1945 och 1958. Han hade avkommor i både svår dressyr och svår hoppning.
Efter Corso kommer Niger 177 - Temible xx - Ruster - Schottland - Königspage - Minnesang - Flacon - Adeptus xx - Julianus - Flies
Jag hitta vad görel svarat till pinky och eftersom våra hästar är helsyskon så fick jag svaret och gamal gedigen stam stod det om i tråden. Skoj!