Vad anser ni om denna stammen?

Eliza

Trådstartare
Min nykomling och första halvblod faktiskt. :)

Blev inspirerad av en liknande tråd då det finns väldigt många kunniga på avel här inne!

Betäckning är ej aktuellt i år men senare skulle jag gärna betäcka henne.
Är väldigt nyfiken på vad ni anser om henens stam?
Vet ju att hon är linjeavlad på Kaliber men är det något annat som ni ser som inte jag gör? Allt som ni kommer på får ni spruta ur er! :D

Tack på förhand! :)

Här är hon:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/158479-embla-swb

Senast ändrad:
Sv: Vad anser ni om denna stammen?

Hej!
Ville bara säga att jag har träffat mamman till din häst o hon är verkligen en trevlig gammal dam :love:
Har sett andra avkommor efter henne som är mkt fina.
Tror att du har en bra häst o önskar dig lycka till!

Åh! Har du?
Gud va skoj, vet du om hon är i livet idagsläget?
Berätta allt du komemr ihåg och vet *blev super nyfiken nu* :bump:

83 visningar men ingen som kan säga något om stammen? :confused:

Är de en skaplig stam, halvbra, halvkass eller usel?

Vad bör jag tänka på vid betäckning?
Är den dressyr eller hoppinriktad?

Jag tycker nog inte att stammen är tilltalande och tittar man på poängen från treårstest så tycker inte jag att man ska avla på dom kvaliteerna. Hoppas du inte tar illa upp för du frågade om ett svar

Tar inte illa upp alls. Dock vet jag att hon utvecklats i gång och kropp sedan 3 års testet men på vilket sätt ser du att hon inte har tilltalande stam?
Vad får dig att tänka så?
Nyfiken!

Jag skulle säga att stammen är intetsägande.

Det bästa i stammen är Kaliber. Epson är sänkt till C, Karlsdal satte inga spår och har usel blup, Ouvertyr gav inte heller så mycket och de hästar med honom i första eller andra led som jag träffat var alla ilskna och inte särskilt kul att ha att göra med.
Hingstarna längre bak tillhörde de bättre på sin tid men avelsmålen har ändrats.

Instämmer helt med Görel angående härstamningen och Ouvertyr var själv elak

Men jag en fråga till.
Kaliber lämnade han mest inom hopp elelr dressyr? Jag är helt ruben på detta.
Och Epson vad lämnade han?

Om vi börjar med Epson så kommer han alltså från stofamilj 46, Bojan eller Piledahlsstammen. Stammodern hette Bojan och mannen som avlade på hennes ättlingar i nästan 60 år hette Folke Pildeahl. Bojan var född 1930 och fick ett stort antal avkommor i svår och medelsvår hoppning. Epsons mormorsmor Spitfire var som sagt med i OS 1952 med Börje Jeppson. Efter avslutad tävlingskarriär kom hon i avelsboxen hos sin ryttare och dottern Skyfire såldes till Arne Marttorp som avlade vidare på den linjen. Förutom Krocket lämnade hon bl a godkände hingsten Maximilian. Tyvärr kan jag inte hitta hur många tävlande avkommor Epson haft och i vilken diciplin.

Karlsdal 578 föddes 1974 och dog redan 1983. Jag hittar inga dressyravkommor till honom i livstidsstatistiken men 2 i msv hoppning.

Ouvertyr 397 levde mellan 1957 och 1970 och hade en avkomma i svår hoppning. Han kommer från samma stofailj som Rambo och Hermes. Jag har känt en endaste avkomma till honom och det var en sur liten herre

Niarchos 391 föddes 1956 på Flyinge och exporterades till Danmark som 21-åring! Där levde han i nästan tio år och användes i aveln. Jag vill minnas att den yngsta avkomma jag hittat var född 1986! Niarchos var en son till Polarstern 319, en trakhenerhingst som var reservhäst till tyska OS-laget i fälttävlan 1952. Polarstern hade en stor bläs som gick till ena ögat, Niarchos hade bara en stor bläs, men har lämnat många avkommor med mycket vitt på. Niarchos fick ingen godkänd son och ingen avkomma i svår klass, men jag har stött på ovanligt många ättlingar till honom som blivit äldre än genomsnittet. Han sägs också ha haft ett mycket gott temperament.

Biarritz 294 levde mellan 1944 och 1965. Han var en rejäl hingst, en dröm med den tidens mått sett, och användes flitigt i aveln. Under ett par år på 60-talet användes han som stambeskällare på Flyinge. Han fick de godkända sönerna Abbé 435, Arno 440, Souvernir 412 och Tintoretto 416 i Sverige samt Koral DH 109 född på Flyinge men exporterad till Danmark. Han lämnade också ett stort antal avelsston och blev morfar till många framstående hästar som Emir 471, Imperator 529 och Ciceron 456. Han hade också avkommor i svår hoppning.

Corso 305 levde mellan 1945 och 1958. Han hade avkommor i både svår dressyr och svår hoppning.

Efter Corso kommer Niger 177 - Temible xx - Ruster - Schottland - Königspage - Minnesang - Flacon - Adeptus xx - Julianus - Flies

Jag hitta vad görel svarat till pinky och eftersom våra hästar är helsyskon så fick jag svaret och gamal gedigen stam stod det om i tråden. Skoj!

Jag tyckte väl att texten kändes bekant!

Kaliber var multitalang och lämnade svårklassavkommor i alla dicipliner, t ex Sack i svår internationell dressyr och Son of a Bitch i svår internationell fälttävlan.

Med andra ord kan hon bli en trevlig allsidig häst :) Steget är dock riktigt bra hoppat har jag inte gjort ännu *S*
Hon visades som treåring men gjorde ingen vidare visning enligt ägaren eftersom när hon nervös blir en spagettihäst och glömmer att röra sig *S*

Men men hon är väldigt stark i psyket och det tror jag hon fått efter Kaliber eftersom de andra Kaliberavkommorna jag träffat varit liknande.
Men också mycket lyhörd och intelligent.

Möjligen inte det Epson-Kaliber sto som låg på annons här på buke väldigt länge i omgångar?

Vet inte hur länge hon låg ute eftersom jag själv hade köpes annons och det var så vi hittade varandra men det kan mycket väl vara hon eftersom hon är mkt speciell i både hanteringen och ridningen.
Lyckligtvis klickade det mellan oss två iaf, perfekt eftersom hon stod i samma stad till och med! :laugh:

Jag skulle vilja säga att hon kanske är en trevlig hobbyhäst, men avelsvärde har hon tyvärr inte. Hon har blup under medel (som är 100) och hon är under medel i båda grenar, inte bara den ena. Hon har dessutom bekräftat sitt blup med ett mindre bra treårstest.
Jag tror att om du inte kan få höga tävlingsmeriter på henne så kommer du att få svårt att sälja avkommor efter henne, eftersom det finns så många hästar till salu som har bättre mammor. Man rekommenderar att den bästa tredjedelen ston i sin årgång går in i aveln, och hon hör inte till dem.
Sen kan hon vara en kanonhäst för dina behov i alla fall, men i aveln passar hon inte när man tittar på blup och treårstest, och det var ju vad du frågade om. Hade du haft som mål att köpa ett avelssto skulle du förhoppningsvis inte köpt henne.
Lycka till med din häst!

Håller med de andras svar i tråden.
Anser inte att det är ett sto som ska användas i avel, dåligt blup (även om hon har kaliber 2x så hjälper inte det) samt 3-årstestet. Som jag läste tidigare idag så "att ta föl på henne är tyvärr inte att avla, utan bara förökning".
Skulle vara intressant att se en film på henne (alt. bilder) för att få en uppfattning om hur hon rör sig, för är frågande hur mkt bättre gångarter som bedömts till 6:'or egentligen kan bli?
Härligt ialf att du hittat en häst som du trivs med och som passar dig!
Men stam- och avels-mässigt, nej. Det finns massor med fina ston som man annars kan få låna och få ett superfint föl samtidigt som man för aveln framåt =).

Fast det är ju inte många av de stona som faktiskt blir ELIT ston, finns alltid undantag som bekräftar reglen, så är det ju med allt men blupen är ju ett redskap som hjälper en till att avgöra om stoet är värt att avla på, detta stoets blup säger att hon inte borde vara nåt att ha i avlen men det är ju inget man vet säkert förens man prövar.

Sen är väl just det stoet du länkade till ett dumt exempel eftersom den är ägd och avlad på av en hingsthållare som är i mina ögon en mycket kompetent hästkarl som antagligen har ett bra öga att kunna plocka ur russinen ur kakan...
De flesta som avlar är mer amatörer/nybörjare och kanske inte ser samma saker som ett tränat öga gör och då kan avgöra på ett annat sätt om stoet sin blup till trots är värd att avla på...

Det som talar för TS häst är att den långt bak har några diplom hästar och en mormor eller mormorsmor vilket det nu var som är A-premierad och att modern till henne verkar synnerligen fertil (något som är mycket viktigt!) men modern verkar inte förvärva sig särskilt bra utan verkar så gott som i princip gett enbart medelmåttor.

Säkert ett jätte trevligt sto TS köpt sig men avla på den skulle jag inte gjort. Finns många hingstar som också är trevlig och fina men alla är inte hingstämnen.. På hingstar kan man ju iaf klippa kulorna och förhindra sådan avel - värre på ston som inte är lämpliga utan avla på pga att de har rätt delar..
Sådan avel är som någon annan skrev inte avel utan produktion eller förökning vilken man ju väljer att kalla det.

Liknande trådar

Avel Ja, min ridskola har en helt fantastisk valack med just den stammen, som jag red idag. Min nya favorit bland ridskolehästarna :love...
2
Svar
29
· Visningar
2 399
Senast: Rosett
·
Avel Har en liten undran om detta med linjeavel. Jag har ett sto som är E: Cardento ( Capitol-Lord)- Cortus. Hela stammen finns här...
Svar
5
· Visningar
2 114
Senast: Ottilia
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel Jag har många års erfarenhet av hingstar och avel. Vi betäcker alla ston för hand och har aldrig haft några skador på stona fram tills...
2
Svar
23
· Visningar
6 624
Senast: Kolbeinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI