Vad anser ni om denna stammen?

Sv: Vad anser ni om denna stammen?

Fasst jag tog bara första elit sto som jag hittade med låga blup. Jag är själv lite förvånad över de låga blup poängen på ett elit sto. Men jag tycker fortfarande inte man ska kassera TS sto för avel pg låga blup poäng och poäng från treårs test. Med rätt hingst kan man nog få en trevlig ridhäst från detta sto men kanske ingen OS häst.

Det stoet tillhör dessutom en extremt framstående stolinje där mormor är helsyster med en godkänd hingst (i Danmark), mormor mormor lämnade två godkända söner och en icke godkänd (som användes ändå) och så vidare (mormors mor skulle behållits på Flyinge som avelssto men blev tyvärr steril efter någa föl och hamnade istället på min barndoms ridskola:love:).
Jag tror att morfar drar ner det här stoets blup.

Jag tycker att det är stor skillnad på ett sto ur en framstående mödernelinje kontra ett ur ett möderne som inte varit framgångsrik även om de har likande blup.

Jag anser att man måste se på stoets starka och svaga sidor innan man funderar på vilken hingst man skall lägga. Ditt sto kan förvåna dig! Det har hänt mig...

Hade jag varit du så hade jag tagit en avkomma på ditt sto, åkt och premierat fölet och sett vad det hade blivit. Jag lovar att det finns tokigt folk därute som avlar på färg och allt möjligt knasigt istället för individer.

Jag frågade Peter Eriksson vad han trodde om att lägga Qalle på mitt ena fullblodssto. Han svarade klokt att: Det beror ju på om du skall avla fram en hobbyhäst eller tävlingshäst. Han menade att det troliga var att det skulle kunna bli bra, men att mitt sto var lite litet och hade så där i gång. Detta var alderless i början av min avelskarriär...

Resultatet: En helt fantastisk tjej med åttor i gång och hoppkapasitet så det bara visslar om det. Hon är två år nu och 1.57 så hon blir nog inte så jätteliten heller... ser liten ut då hennes tvååriga kamrat är 1.62. :D

Hade jag varit du så hade jag lagt en multitalang på ditt sto. En hopphäst med gång eller en dressyrhäst med hoppteknik. Detta har varit mitt recept och det funkar väldigt bra... Har fått fram flera toppenavkommor. Det är ju så att man måste börja någonstans!!!

KL

Jag ska ta lite bilde roch lägga in på henne imorgon!
Ska även försöka filma en snutt. dock fick jag henne funka med ridningen idag först så de är mest jag som är ringrostig! =)

Tack för alla svar!
Jag ska definitivt lägga upp lite bilder och ev ett klipp så ni får se henne!

Trevlig kväll! :laugh:

Jag är verkligen värdelös på bedömningar men jag tycker inte hennes trav är så dåligi af =)

Tack! :)

Läste lite på din blogg och tycker att du verkar ha en trevlig inställning! Hoppas att det går bra med hästen som verkar ha kommit till rätt människa! En inte helt lätt dam, men hon ser snäll ut:).

Hon ser trevlig ut, litet trind kanske - och något i framvikt. Annars ser mekaniken i trav helt okej ut. (såg inte hela snutten då datorn var långsammar än långsammast).

Ser rätt så trevlig ut, gillade verkligen bilden snett framifrån. =)
Hon är dock lågställd och traven hade på en gångartsbedömning troligen (utifrån vad jag själv sett på bedömningarna) kunnat få drygt som högst upp till 6,5. Tycker fortfarande inte att det är ett sto som bör användas i avel, det lär bara bli förökning och inte avel.
Det positiva med att låna sto istället för att betäcka din egen är att du då inte behöver sluta rida och kan få ett riktigt fint föl efter ett riktigt bra sto samtidigt =), samt att du kan fortsätta med eran utveckling och framsteg utan avbrott.
Fortsatt lycka till i erat arbete

Hej.

Har tittat på din häst nu. Fastnade lite för ditt inlägg då jag såg namnet Embla. Jag är Gravid och min sambo och jag har bestämt att vårt barn skall heta Embla om det blir en dotter. Det var en parantec doc. Nu tillbaka till din häst. Jag anser att hon ser väldigt "svenskt halvblod" ut i kroppen och rör sig OK, men inget att avla gångartshäst på. Jag hade betäckt med en ädlare hopphingst med minst 8:or i gång. Kanske någon 7:a. Tex. Flyinges nya Common Sence som överaskade mig väldigt på visningen eller liknande.

Bara en liten ide eftersom du frågade. :)

Tack för svaret =)

Jag vet inte ännu om jag kommer betäcka henne, idagsläget vill jag ha en ridhäst mest.
Vi får se vad framtiden utbringar.
Hoppas det blir en Embla btw :D

MVH

Ser rätt så trevlig ut, gillade verkligen bilden snett framifrån. =)
Hon är dock lågställd och traven hade på en gångartsbedömning troligen (utifrån vad jag själv sett på bedömningarna) kunnat få drygt som högst upp till 6,5. Tycker fortfarande inte att det är ett sto som bör användas i avel, det lär bara bli förökning och inte avel.
Det positiva med att låna sto istället för att betäcka din egen är att du då inte behöver sluta rida och kan få ett riktigt fint föl efter ett riktigt bra sto samtidigt =), samt att du kan fortsätta med eran utveckling och framsteg utan avbrott.
Fortsatt lycka till i erat arbete

Allvarligt talat så har ju hästen betydligt bättre trav än en 6,5 :crazy:

Jag tycker i vart fall hästen är fin och tycker det inte är några problem att använda henne i avel. Hon är rätt och slätt ett Svenskt halvblod både till stammen och till utseendet

Har sett hästar som har fått 6,7 på en betydligt bättre trav, därav min gradering.
Sen är jag ju helt dressyrinriktiad och kan därmed tänkas ha högre högre krav på rörelserna än andra.

Senast ändrad:

Jag håller med. Hon känns som ett rejält svenskt halvblod. Inte så modern, men ser trevlig ut.

Hej :) Länge sen jag var inne på buke... Jag har som sagt träffat ditt stos mamma o jag tycker att hon är så fin!! Hon har fått många fina föl o ska antagligen ha sitt sista nu i sommar. Vet inte så mkt om henne mer än att jag har träffat henne några gånger o skulle gärna vilja ha en avkomma efter henne! Trevlig med MKT bra temperament! Tycker absolut att det är en bra idé att betäcka ditt sto, tycker att hon är fin o kommer säkert att bli ännu finare! :) Kanske med något lite ädlare som lättar upp lite?! Kaliber avkommor är ju ofta av lite grövre typ, så även hennes mamma.

Liknande trådar

Avel Ja, min ridskola har en helt fantastisk valack med just den stammen, som jag red idag. Min nya favorit bland ridskolehästarna :love...
2
Svar
29
· Visningar
2 399
Senast: Rosett
·
Avel Har en liten undran om detta med linjeavel. Jag har ett sto som är E: Cardento ( Capitol-Lord)- Cortus. Hela stammen finns här...
Svar
5
· Visningar
2 114
Senast: Ottilia
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel Jag har många års erfarenhet av hingstar och avel. Vi betäcker alla ston för hand och har aldrig haft några skador på stona fram tills...
2
Svar
23
· Visningar
6 624
Senast: Kolbeinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI