Vad anser ni är minimum resp max vad en ridskolehäst bör gå per dag?

J

jeskre

Ja som rubriken lyder frågan, vad tycker ni?

Nu en följd fråga, när man märker att hästarna börjar "musklas av", att de inte utvecklas utan snarare går tillbaka i utveckling. hästarna bromsas snarare, får mest gå i skritt och trav. Vad göra?

Vår ridskola är liten och har rätt låg färdighetsnivå på eleverna detta pga lågt utbildade ridledare. Tyvärr har man prioriterat bort ridledarna under några år och nu visar sig resultatet. Vad ska man göra tycker ni ta in folk utifrån som rider till hästarna då och då? och.. ger det något när det inte är på regelbunden basis?

Vad tycker ni? luften är fri. :laugh:

Sv: Vad anser ni är minimum resp max vad en ridskolehäst bör gå per dag?

Själv tycker jag inte om de flesta ridskolor.
Den jag rider på går ponnysarna ( iaf den ästen jag har stark reltion till bla) 4-5 lektioner perdag. Ibland går vissa bara 2 men ibland alla!
Tycker det är extremt tråkigt att se och höra det. Förstår varfr hästarna blir så "sega" när dem får gå runtrunt varje dag. Dessa hästar får knappt komma ut i skogen :s
Visst alla rider inte hårt men ändå. De stora hästarna går max 2 lektioner/dag.
Så nej max 2-2½ timmar per dag enligt mig.

När jag jobbat på ridskola har vi alltid haft 3 lektioner som max för lektionshästarna. (borträknat nybörjarlektionerna där de bara gick en halvtimme)
Vi hade systemet att vi instruktörer regelbundet red lektionshästarna i utbildningssyfte.

våra hästar går max 3 lektioner per dag, ponnyerna går max 3 om det är mer avancerade lektioner, kan hända att dem går 4 om det bara är nybörjarlektioner, mest skritt och trav.
hästlektionerna är 60 min på helgen finns det uterittsgrupper ( 1 på lördagen och 1 på söndagen, dem är 90min)
Ponnylektionerna är antingen 30 min, 45 min eller så finns det två grupper som rider 60 min men då har dem teori var 5e gång ist

Vi har med en liten ridskola (häst och ridskola :p ) med enbart 60+ elever och 8st lektionshästar/ponnyer.

Vi har ett upplägg så att våra hjältar (lektionshästarna/ponnyerna) inte går mer än 3st lektioner och då skall en av dom vara ridlekis (skrittprommenad med inslag av trav längs gruväg eller i skog) och en skall vara med mer avancerade elever.

Samtliga av våra hjältar jobbas regelbunder av oss instruktörer för att hållas musklade och glada. Vi har även "skötare/delfodervärdar" på våra hjältar då vi inte har så många lektionsdagar och det gör att de rids/sköts om och tävlas (enbart småtävlingar) av en fast person lika många dagar som de går på lektioner.

Detta funkar för oss, vi har ponnyer/hästar som är välridna, positiva och fina. Mycket nöjda elever och föräldrar.

Jag tycker inte att en häst/ponny ska gå mer än 3st lektioner max 6 dagar i veckan. Vi måste ju vara rädda om alla våra ridskolehästar/ponnyer, om dom inte mår bra (fysiskt och psykiskt) så är det väldigt svårt för oss att lära oss rida ;)

Bilder på ngra av våra hjältar
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_27/25170000-25179999/640x480/25172799.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/29070000-29079999/640x480/29075883.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_35/30060000-30069999/640x480/30062737.jpg

Driver själv en mycket liten ridverksamhet med lektioner. Jag strävar efter att ha hästar som längtar efter att få fälja med, som alltid är glada och tycker det är roligt att bli ridna och få träna lite. Därför går mina max en gång per dag. De kan gå två ggr per dag om en av gångerna är knatte, alltså bara i skritt och det är några timmar mellan passen. Är mycket medveten om att de klarar och prkar mycket mer än så, men för mig handlar det om att hästarna också ska tycka det är roligt varje gång!

Därför ägnar vi inte heller mesta tiden i ett ridhus, Vi rider i paddock och övar alltid på olika övningar med bommar, hinder, mm som hästarna tycker är roligt. Vi rider ut ungefär var tredje gång då jag också anser att eleverna lär sig inte tillräckligt för att kunna äga och sköta en egen ponny genom att strutta runt i ett ridhus på snälla ridskoleponnyer varje ridtillfälle. Eleven måste få uppleva saker, de måste veta hur det är när hästen är pigg i skogen, när hästen är glad och tar några bocksprång öven ängen etc.

Och för att hästarna ska hålla konditionen de dagar i veckan jag inte håller lektioner har jag ett "skötar-system". Man betalar en kostnad varje månad och man har en häst och rider de dagar hästen är ledig. Sen rider man med i en grupp en gång i veckan så jag ser att ryttaren och hästen utvecklas i rätt riktning.

Vad gäller busiga och svåra hästar sköter jag det själv, har bara tio lektionshästar så det fungerar. När en häst eller ponny börjar bli för busig, svår eller ouppfostrad rider jag själv lite extra på just den hästen och tränar den.

Jag tycker inte det är klokt hur de behandlar hästarna på många vanliga ridskolor. På den ridskolan som finns närmast mig går hästarna 4ggr per dag! :eek: Det är inte klokt! Hästarna är alltid supersega och tjuriga och ryttarna sitter och bankar med sporrar och spö för att få hästen framåt. Tycker inte man använder hästen som ett redskap! Det är faktiskt en individ med hjärta och känslor. Tycker att många vanliga ridskolor är allt för gammelmodoga och utbildar eleverna på samma sätt som de utbildade arméerna till häst för 100år sedan. Det är så ridskolans historia började. Soldaterna var tvungna att lära sig rida någonstans. Och för att allt skulle gå snabbt och enkelt var det en "ridlärare" och kanske 30 elever ungefär. Alla skulle rida lika dant, runt runt på ett fyrkantspår och det viktiga var att ryttaren kunde sitta kvar i alla gångarter och kunna styra hästarna samtidigt som de hanterade sina vapen. Tyvärr ser det ju nästan lika dant ut idag. Jag tycker att de moderna ridskolorna behöver en förbättring, de behöver moderniseras och utveckla sitt utlärningssätt! Det är vad jag tycker. :) Men självklart finns det också idag många bra ridskolor som fokuserar med på hästarnas välbefinnande och lär ut på ett bra sätt. :)

Hälsningar Elin
Länk borttagen, enligt bukefalos regler. mvh moderator

Senast ändrad av en moderator:

Mer galopparbete? Det ger väl både eleverna bättre balans och hästarna bättre muskler. Haken är iofs om eleverna inte kan rida i kontrollerad långsam galopp och hästarna är dåligt musklade och därför är svåra att rida i kontrollerad galopp... och blir så positiva så de rusar och bockar. Då blir ingen gladare och hästarna lär inte vinna muskler.

Rid dem själv i galoppass? tills eleverna klarar dem? (någon gång måste de lära sig och galopp är faktiskt inte en svårriden gångart egentligen, inte om den är naturlig för hästen istället för ett Oiii, livat bocktillfälle som händer en gång per termin).

Tänker mig att tre lektioner på en dag är vad en ridskolehäst kan gå. Men inte varje dag... en vilodag såklart och en eller två dagar med en till två lektioner.

Senast ändrad:

Vet inte om jag håller med, de militärer jag ridigt för var fantastiska ridlärare med otroligt fin respekt för hästarna. Helt annorlunda från nyligen utbildade ridlärare som faktiskt ofta inte känns bra att rida för eller verkar se hästarna med respekt för den delen. Militärerna har alltid verkat fokuserade på hästens välmående psykiskt och fysiskt medan moderna ridlärare bara bryr sig om deras hållbarhet (trav trav trav).

Generaliseringar är dumt såklart, men jag håller i alla fall inte med om din uppfattning om militärer (dessutom brukar de ha otrolig respekt för eleverna också, en respekt som innebär att de lär ut och kräver att du lyssnar och faktiskt tror att det är värdefullt att de ger en lektion (jupp till skillnad från vissa ridlärare som utbildas idag) det innebär kanske iofs att de kan bli irriterade om man struntar i vad de säger).

där jag har min häst har dom ponny lekis (ridskola med shettisar) de går upp till 3 lektioner per dag då 45 minutare med allt från skritt med nån trav o till mer avancerade letioner. måndag till torsdag. på helgerna kan de vara uthyrda vid intresse....
annars går alla utom 2 st på lösdrift hela dagarna...

Ang fundering nr två, se över foderstaten är en bra början! En häst som rör sig flera timmar per dag (om än runt runt på nybörjarlektioner som kanske är mer själsdödande än kroppsfientligt..) bör inte tappa muskelmassa om den inte kraftigt felrids i felaktig utrustning... En häst som bara skrotar i hagen kan ha fin muskulatur med rätt mat!! Proteinbrist??

Vad härligt att du kallar dem hjältar :bow:

På min klubb rids hästarna igenom en gång i veckan av personalen och majoriteten av instruktörerna (tyvärr inte alla) försöker fördela så att hästarna går varierande lektioner och så jämnt som möjligt över dagarna. Dessvärre är det nån enstaka som alltid tar de "bästa" hästarna fast att de kanske redan gått mer än de andra.

När det är några extra dagar ledigt för hästarna brukar man försöka dra ihop ett gäng duktiga ridskoleelever och privatryttare och rida ut hästarna. Då prioriteras de som behöver omväxlingen och de som inte funkar så bra på uteritt med grupperna

Vad kul med så många svar!!!
Hästarna hos oss går inte överdrivet mkt och vi har bra ridledare som jobbar ideelt men tyvärr kan man inte begära hur mkt som helst av dem. Det är en liten klubb som har bristfälliga finanser i likhet med de flesta gissar jag.
Men det är tråkigt å se hästar som är duktiga musklas av och inte få jobba i sin fulla kapacitet/ utmanas.
Det är mycket basic nivå nu, efter som ledarna heller inte håller så hög nivå så blir ju bara eleverna "så" bra vilket innebär att många slutar när de blir duktiga nog att köpa egen häst osv...
Vet inte hur ofta hästarna kommer ut på uteritter det är mkt ridhus ridning.
Det är så jäkkla trist å se fina hästar förfalla.
Men det finns hopp! Vi har fått in en riktigt duktig ridledare nu som har ett trevligt sätt när hon lär ut och är riktigt duktig på det oxå! Hoppas bara hon orkar fortsätta... :)

herregud vad alla ridskolor värkar bra !
Där jag rider, heregud stackars hästar säger jag bara :(

Ang fundering nr två, se över foderstaten är en bra början! En häst som rör sig flera timmar per dag (om än runt runt på nybörjarlektioner som kanske är mer själsdödande än kroppsfientligt..) bör inte tappa muskelmassa om den inte kraftigt felrids i felaktig utrustning... En häst som bara skrotar i hagen kan ha fin muskulatur med rätt mat!! Proteinbrist??

Jag tror väl snarare att avmusklingen beror på underaktivering faktiskt... kan kritiskt konstatera att ingen av ridskolans hästar är fina och fasta i muskulaturen antingen är de feta eller så hänger de i musklerna. Skittrist.

det är mer än 620 elever per vecka på 24 hästar ... visst att alla inte rider men änd, tycker det är sjukt.

På min dotters lilla lilla ridskola tycker jag att hästarna har det bra i alla fall. :)

Det är en liten ridskola med 10 b-ponnier. Det är lektioner 4 dagar i veckan och ingen ponny går mer än 2 lektioner per dag då. Om det är okej väder börjar alla ridlektioner med en liten skrittrunda runt ett fält innan man går in och jobbar i ridhuset eller på ridbanan. Bra och rolig framskrittning. :) Max 6 elever/grupp. Det är varvat med rena nybörjare och de mera avancerade ryttarna.

När de inte går lektioner går de ute hela dagarna och på lediga dagar strövar de ute hela dagarna. De går ute dygnet runt när vädret tillåter.
På sommaren är det ridläger (dagridläger) måndag- fredag i juli och sen är de lediga på helgen + att de har ledigt 5 veckor (delat mellan juni och aug) och bara äter och har det bra. :)

Jag tycker att de 2 timmarna om dagen verkar vara ganska lagom för de små ponnierna, men kanske de skulle behöva ridas till lite oftare. Vissa av dem i alla fall, men det är väl alltid nån lite trilsk ponny på ridskolor ;) Svårt när de är så små och ridskolan bara tar elever till de är 12 (eller blir för stora för att kunna rida b-ponny) så det är ju inte så lätt att bara sitta upp och rida till en liten späd b-ponny på 118 cm som vuxen.

Senast ändrad:

Jag tycker synd om ridskoleponnyerna som går så mycket, jag tycker minst en halvtimme varje dag, och max 2 timmar !

Jag jobbar på en ridskola, avels stall, inackordering, hingstflock osv osv.. Men här på ridskolan så går hästarna max 2 gånger/dag, 3-4 dagar i veckan.. på helgerna är det andra som rider hästarna. Jag bland annat rider till någon häst då och då.. och dem andra rids av mer erfarna tjejer i 15-16års åldern som lånar hästarna, tränar dem och ibland tävlar någon utav dem. Så dem blir regelbundet tillridna av mer kunniga personer.

Märker man att en häst börjar bli omusklad och går bakåt i utvecklingen så kanske man kan ta bort den ifrån ridskolan under 2-3 veckor och att personalen på ridskolan rider till hästen, eller lånar ut hästen till någon annan kunnig.. Ser man att hästen rent ut mår dåligt så kan man alltid sälja och köpa en ny. Jag anser att det är bra att byta hästar lite då och då, dels för att eleverna får prova på fler, och olika hästar och sen för hästarnas skull.

Vet inte om jag håller med, de militärer jag ridigt för var fantastiska ridlärare med otroligt fin respekt för hästarna.
:bow: Håller helt med dig. Två instruktörer och fd militärer har betytt jättemycket för mig både när det gäller ridning och hantering och förhållningssättet till hästar. Ingen av dem lever längre, men jag tänker ofta på dem. Önskar det fanns flera av den sorten för det skulle dagens unga ryttare behöva. De hade en helhetssyn på hästar som inte är så vanlig längre. Minns dem med stor värme:)

Liknande trådar

M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar