Sv: Vad anser ni är minimum resp max vad en ridskolehäst bör gå per dag?
Driver själv en mycket liten ridverksamhet med lektioner. Jag strävar efter att ha hästar som längtar efter att få fälja med, som alltid är glada och tycker det är roligt att bli ridna och få träna lite. Därför går mina max en gång per dag. De kan gå två ggr per dag om en av gångerna är knatte, alltså bara i skritt och det är några timmar mellan passen. Är mycket medveten om att de klarar och prkar mycket mer än så, men för mig handlar det om att hästarna också ska tycka det är roligt varje gång!
Därför ägnar vi inte heller mesta tiden i ett ridhus, Vi rider i paddock och övar alltid på olika övningar med bommar, hinder, mm som hästarna tycker är roligt. Vi rider ut ungefär var tredje gång då jag också anser att eleverna lär sig inte tillräckligt för att kunna äga och sköta en egen ponny genom att strutta runt i ett ridhus på snälla ridskoleponnyer varje ridtillfälle. Eleven måste få uppleva saker, de måste veta hur det är när hästen är pigg i skogen, när hästen är glad och tar några bocksprång öven ängen etc.
Och för att hästarna ska hålla konditionen de dagar i veckan jag inte håller lektioner har jag ett "skötar-system". Man betalar en kostnad varje månad och man har en häst och rider de dagar hästen är ledig. Sen rider man med i en grupp en gång i veckan så jag ser att ryttaren och hästen utvecklas i rätt riktning.
Vad gäller busiga och svåra hästar sköter jag det själv, har bara tio lektionshästar så det fungerar. När en häst eller ponny börjar bli för busig, svår eller ouppfostrad rider jag själv lite extra på just den hästen och tränar den.
Jag tycker inte det är klokt hur de behandlar hästarna på många vanliga ridskolor. På den ridskolan som finns närmast mig går hästarna 4ggr per dag!
Det är inte klokt! Hästarna är alltid supersega och tjuriga och ryttarna sitter och bankar med sporrar och spö för att få hästen framåt. Tycker inte man använder hästen som ett redskap! Det är faktiskt en individ med hjärta och känslor. Tycker att många vanliga ridskolor är allt för gammelmodoga och utbildar eleverna på samma sätt som de utbildade arméerna till häst för 100år sedan. Det är så ridskolans historia började. Soldaterna var tvungna att lära sig rida någonstans. Och för att allt skulle gå snabbt och enkelt var det en "ridlärare" och kanske 30 elever ungefär. Alla skulle rida lika dant, runt runt på ett fyrkantspår och det viktiga var att ryttaren kunde sitta kvar i alla gångarter och kunna styra hästarna samtidigt som de hanterade sina vapen. Tyvärr ser det ju nästan lika dant ut idag. Jag tycker att de moderna ridskolorna behöver en förbättring, de behöver moderniseras och utveckla sitt utlärningssätt! Det är vad jag tycker.
Men självklart finns det också idag många bra ridskolor som fokuserar med på hästarnas välbefinnande och lär ut på ett bra sätt.
Hälsningar Elin
Länk borttagen, enligt bukefalos regler. mvh moderator