Vad andvänds spärrgrimman till?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Zebranie
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vad andvänds spärrgrimman till?

kan användas till olika saker. tex sätta fast springrem i. sätta fast huvudstången i. eller för att hästen inte ska gapa.

okkey. jag började undra eftersom en som har sköthäst i samma stall som jag andvände det när hon tävla å sa att den gjorde så at hästen inte la tungan över bettet.. Men jag tänkte att så är dte nog inte..

alltså den försämrar möjligheten för hästen att göra det. eftersom den inte kan gapa så är risken för att den lägger tungan fel mindre. men det finns ju såklart kluriga hästar som gör det ändå. så tungband med spärrgrimma brukar vara den bästa kombinationen i de lägena.

lucillehornline skrev:
alltså den försämrar möjligheten för hästen att göra det. eftersom den inte kan gapa så är risken för att den lägger tungan fel mindre. men det finns ju såklart kluriga hästar som gör det ändå. så tungband med spärrgrimma brukar vara den bästa kombinationen i de lägena.

Men vad gör spärrnosgrimman för nytta mer än en vanlig nosrem som sitter på huvudlaget?

nosremmen gör väl ingen nytta alls.. iallafall inte för mig eftersom jaga dlrig spännerden hårt eller har amerikansk nosrem (halv)

linneaforss skrev:
Men vad gör spärrnosgrimman för nytta mer än en vanlig nosrem som sitter på huvudlaget?
spärrgrimman är kraftigare och den drar du ju åt så dom inte kan öppna munnen. och sen så sitter ju nosremmen på en bestämd plats - en spärrgrimma kan du sätta där du får bäst effekt av den. nosgremmen på huvudlaget är bara till för att allt ska sitta ordentligt på plats - tex så inte helstängt fladdrar (hålls tätt intill huvudet), håller bettet på plats, ifall bettet går av så hålls iafl nosremmen kvar och du kan få stopp med tryck på nosryggen etc etc. om du inte har den så far hela huvudlaget av och du e chanslös... men jag kör alltid utan nosrem hemma när jag kör utan check..

Ifall att jag använder skygglappar använder jag helst en am.nosrem, eftersom att den sitter högre. Fast är huvudlaget rätt tillpassat så ligger skygglapparna oftast bra utan remmar.
Jag brukar aldrig dra år nosremmen hårt (lagomt ska det vara..). Den låser bettet då. Isf är det bättre att använda en spärrgrimma.

Använder spärrgrimma:
*Tillsammans med gomtryckare.
*I kombination med tungband på hästar som lägger gomseglet fel. (ev. X-grimma)
*Ibland på hästar som gapar och pullar.
*Om jag använder huvudstång.
*På en del hästar som fipplar mkt med bettet. (Ibland funkar det, ibland inte)

Senast ändrad:

Följdfråga från en ridmänniska:
Har alla spärrgrimmor de där ringarna på sidorna? Eller kallas alla "engelska nosgrimmor" för spärrgrimmor inom travet?

ja dom har ringar på sidorna. det varierar hur många man har beroende på vad man behöver.

Men jag menar, även om man har en nosgrimma utan ringar, kallas den för spärrgrimma då också?

ja det gör man. det finns dem som annvänder vanliga rishästnosgrimmor istället men säger oftast spärrgrimma till dem.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
447
Senast: Pegasus63
·
Fordon Som rubriken säger, är det något ni gör med era bilar? Jag försöker hålla liv i min kära bil så länge som möjligt och funderar på om...
Svar
4
· Visningar
313
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka