Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Det som jag gillar bäst med Mustang foder är att det innehåller linfrökaka.

Mina Raggsockor är nu åter på bete.
Ja i november.
Ny stor hage med massor av mat i.
Stödfodrar med torrhö och Mustang Protein Plus.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Hur menar du? :) Skulle jag skrivit upp värden istället för namnet på produkten? :)

Jag gissar att frågan handlar om varför hästen fått müsli när det räcker med hö/silage för att täcka behoven.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Min medishäst får nu..

Morgon:
2 kg hö (inne i boxen)

Kväll:
3 kg hö
fri tillgång på halm
0,5 kg havre
5 dl Krafft Groov
2 dl vetekli
2 dl betfor (uppblött)
1 dl mineraler
B-vitamin

Antar att ägaren snart kommer ge 3 givor om dagen (dvs morgon, em (insläpp), kväll). På vintern får dom 4 givor per dag. Helt sjukt vad dom har att äta i hagen fortfarande. Här om dagen testade jag att ge lunch ute i hagen, ingen av pållarna var intresserade... :p
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Japp, ger linfröolja i omgångar vilket funkar bra men behöver främst ett bra proteinfodertillskott... då höet har dåligt proteinvärde och han blir ful i kroppen när han nu börjar tappa. Potatisprotein har jag inte hittat i mitt område ännu. :/ Brukar det funka bra till äldre hästar överlag? Alltså att det är "lättupptagligt" protein där i.
Ah, blir galen.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

KL
Mina kallbodstravare som går på lösdrift delar på ca 18 kg silage med ts65, fri tillgång på halm, pillar i sig några strån på natten. Sen får dom en näve hackad lusern med mineraler och jäst, just nu får dom även nyponpulver. Delar upp silaget på 3-4 ggr/ dygn.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Fullblod 3 år, 550 kg, något tunn och muskelfattig, under igångsättning.

9 kg hö men halvkassa värden
1,5 kg lusern
1 dl sojaprotein - håller på och vänjer in, ska landa på 4 dl
0,75 kg müsli original (Mustang)
1,7 kg betfor torr
1 näve Slobber Mash Tydligen bra för magen. Fick av en i stallet istället för att slänga eftersom hennes häst inte gillade det.

Ser ok ut i kroppen. Hade massa mask visade träckprovet så det kan ju förklara varför han inte gått upp när jag försökt göda honom. ;)
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Jag gissar att frågan handlar om varför hästen fått müsli när det räcker med hö/silage för att täcka behoven.

Ja ha! :)

Müslin tog jag bort för att hon är en galen kanon att rida just nu!
(Eller ja, nu är hon halt men innan det)
Annars hade den varit kvar, men nu när hon äter ca 25kg strå/dygnet + tillskott så håller hon sig rund ändå! :)
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Ett 6 årigt lettiskt halvblod, under igångsättning från en skada.

Morgon: 4kg hö (slowfeedingnät i hagen)
0,5 kg lusernpellets

Lunch: 2 kg hö

Middag: 3 kg hö

Kväll: 5 kg hö (slowfeedingnät i boxen)
0,5 kg lusernpellets
mineraler.

Han får även halm att pyssla med i boxen då han står på spån.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

6-årig SWB, valack. Rids 5-6 dagar i veckan, normalhård träning. Svårfödd, blir stressad vid fodring. Ska snart få vänjas in på Slowfeeding nät och då ha fri tillgång på hösilage inne.

Morgon:
1,5 kg hösilage
0,5 kg havre

Lunch:
1 kg hösilage

Intag:
4 kg hösilage
2,5 dl (torrt) betforpellets (Motsvarar uppblött ungefär 1,5-2 liter riven betfor i mängden. Dvs 2,5 dl = 1,5-2 liter torrt)

Kväll:
5,5 kg hösilage
0,6 kg Krafft Muskel
2 dl Granngården Mineral Blå

Efter ridning:
2 dl (torrt) betforpellets (Motsvarar uppblött ungefär 1-1,5 liter riven betfor i mängden)
2 mått Diamond V
 
Senast ändrad:
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Ja ha! :)

Müslin tog jag bort för att hon är en galen kanon att rida just nu!
(Eller ja, nu är hon halt men innan det)
Annars hade den varit kvar, men nu när hon äter ca 25kg strå/dygnet + tillskott så håller hon sig rund ändå! :)

Men isf behövs ju inte müslin och grovfoder är ju ändå det bästa för hästen så de får så mycket tuggtid som möjligt.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

*uppdatering* Min medishäst får nu..

Morgon:
3 kg hö (inne i boxen)

Kväll:
5 kg hö
fri tillgång på halm
0,5 kg havre
5 dl Krafft Groov
2 dl vetekli
2 dl betfor (uppblött)
1 dl mineraler
B-vitamin
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Nu är det fri tillgång på hösilage för båda mina :banana: Ingen av dem är så att de äter halvt ihjäl sig heller, så det är kanon för dem!
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

*kl
Om inget drastiskt händer med vikt så kommer mina stå på:
8kg hö
200g potatisprotein
300g mustang protein plus
100g betfor
Skvätt mineraler
Skvätt v.s.l för selen.

Delar det på två tillfällen och höet serveras i småmaskiga hönät så att det räcker mer eller mindre dygnet runt.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

kl

Min äter samma kraftfoder som innan och typ 10 kg hösilage extra till. Vintern har kommit till Skåne! :D Jag tänkte mata honom och se vad som händer.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Uppdaterar vad mina äter

Wiktor får fri tillgång till hö i nät inne. Morgon och kväll får han 0,25 dl mineraler + 1 mått biotin i varje hink. När jag är i stallet får han 2 dl KwikBeet blandat med 0,75 dl foderjäst och massa vatten. Lunch ute är 1 kg hö.

Bengtsson får nu sammanlagt 2,5 kg hö per dag + 2 kg halm. Halmen får han under natten i ett nät. Morgon + kväll får han 0,5 dl mineraler och 1 mått biotin i varje hink. Han får utöver det 1 mått magnesium, 100g potatisprotein, 0,75 dl foderjäst och 1 dl KwikBeet när jag är i stallet. Har jag färsk jäst får han det i stället för foderjästen.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Ja min får ju mellan 20-25kg inne :love: och 1 kg ute :cool: just nu! Dock så är dom bara ute 5-6 timmar så det är helt okej ändå! :)
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Fast varför bara ett kilo ute? Inte så att jag tror hon mår dåligt av det, men antar att hon skulle kunna peta i sig lite till under den tiden?
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

*KL*

Mitt sto av modellen mindre mycket pigg trakhener får
9 kg hösilage
2 kg krafft grund


Valacken av större modell får
10 kg hösilage
2 kg krafft grund
1 kg havre

Enkelt bra och lagom :)
 

Liknande trådar

Z
Foder & Strö Hittade gamla nedskrivna foderstater som vi gav till hästarna när jag var liten. Här kommer de: Isa, 127cm,korsning welsh/russ, reds...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: skumpan2000
·
G
Foder & Strö Kan ni kunniga se över om det ser ok ut. Jag har slitit mitt hår länge nu för att få till det. Häst #1 Stort men lätt kallblod, lätt...
Svar
3
· Visningar
953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp