Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Det är visst fjolårshö så bäst att tillsätta vitaminer. Fast det innehåller de ju de flesta kraftfoder ändå...

De får nu även morötter, en slatt betfor, krafft muskel, mustang protein plus och från imorgon potatisprotein. Mest för att se vad de äter :D Det kommer nog bli en kombo av potatisprotein och mustang, vi har rätt bra pris hos lokala foderhandlaren.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Har två små b-ponnys.
Morgon: 1 kg hösilage
Lunch/eftermiddag: 1 kg hösilage + 200 gram lucern
Kväll: 2 kg hösilage i slowfeeding hönät + 300 gram lucern + 100 gram kallpressad linfrökaka + 80 gram mineraler

Förhoppningsvis kommer jag kunna fodra på natten också :)
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Har två islandsston
08:a, vila: Tio kilo hö +krubbskramel (eller är det två m?)

01:a, rids 3-5 dagar i veckan: 15- 20 kilo hösilage beroende på temperatursen +0,75 kilo Krafft muskel.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

har ett 19årigt SWB.
har världens sämsta hö i år känns det som med låååga värden, speciellt proteinvärdet vilket är mindre kul för plånboken. han behöver mkt protein i vanliga fall.

9-10 kg hö (han äter ej upp om jag ger mer)
2 kg Mitavite Cool
1 kg DH Sixteen Plus, ska dock bytas ut till Mitavite müsli som har högre proteinvärde
2 dl foderjäst
1 mått e-vitamin o selen
½ L betfor
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

*KL*

Ändrat om i 18 åringens foderstat ;)

Fri tillgång på ensilage (ca 20 kg per dygn)
0,6 kg Krafft Lucern pellets uppblött
0,25 kg Krafft Muskel
0,5 kg Krafft groov 125
Mineraler
B-vitamin
Glucosamin

Uppdelat på 2 mål.

Ska eftersom ta bort Lucern pelletsen och öka Krafft muskeln för att få upp kvoten mer.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

*KL*

14 sto nsv/arab. ca 525 kg, lättfödd
Rids o tränas 5-6 dagar i veckan. Är nu i mitt tycke i perfekt hull och har satt bra med muskler. Äter för tillfället:
11 kg hösilage
1 kg hö
ca 0,1 kg krossad havre (knappt)
ca 0,1 kg betfor
80 g mineraler
+ b-vitamin vid pälsfällning/sättning, då hon gärna blir lite grinig då o jag upplever att b-vitaminen har gett en mkt posetiv effekt på detta :).

Denna foderstat har hon gått på sedan de kom in från betet, och hon har verkligen blivit superfin! + Bra med energi i arbetet :)
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Det där ser ut som en dyr lösning.
Jag skulle ge något bra färdigfoder av typen Edel Avel, Krafft Groov 125, Krafft Muslkel eller Mustang Protein +.

Mina raggsockor äter nu 3 kg hö var och tuggar för övrigt på naturen till viss övervikt.
Hingsten som ser litet dåligt och inte hittar så mycket att äta får 0,5 kg Mustang Protein + och det får även Kallblodstravaren.
Kallblodstravaren får gå på grönbete, ja vi har fortfarande sådant här, några timmar per dag och de andra får äpplen för att inte magarna skall stanna av övergången från bete till torrhö.

Så fort som det blir frysgrader så kommer det att serveras fri tillgång på egenproducerat hösilage som innehåller allt som hästarna behöver utom selen och en aning fosfor.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Kl
Har fantastiskt fina värden på vårt silage i år så mitt 12 åriga fullblod , halvklippt och i full kondition äter följande :
13 kg silage
Ca 3 kg halm
0,25 kg betfor
0,25 kg krafft muskel
120 g krafft miner vit

Blir en eminent kvot på 7,2 .
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Japp, dyr är den men verkar funka än så länge. *peppar peppar*
Men hade ju gärna hittat en lite billigare lösning.

Har provat i princip alla foder du nämnt, dvs Krafft Groov 125 (funkar ej), Krafft Muskel (han verkar inte ta upp det så bra eftersom han inte tar sig på det heller), Mustang Protein (ej smakligt enligt honom), Hippo Grow Alfa (tar sig ej + ej smakligt), lusern har jag gett men kan bara ge små mängder då han inte äter upp annars ... Synd, för jag gillar lusern som fodermedel. Suck. Funkar inte att ge ren havre, kornkross eller liknande heller, faller ur. Ren soja vill jag inte ge pga principiella skäl (miljön).

Dock har han funkat bra på Dodson & Horrells Build up-müsli samt Sixteen plus, de ligger ju lite högre proteinmässigt. Men gillar inte all stärkelse, och jag måste ju ge större mängder med nuvarande höet för att komma upp speciellt gällande proteinet.
När jag fick tipset om Mitavite som har låg stärkelsehalt så tänkte jag iaf pröva.

Självklart är hans tänder kollade, ingen mask heller.
Men tar gärna emot tips o råd.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

13år hbl sto, dräktig i 5mån.

Morgon
3kg Hösilage
0.5 kg Groov 125
0.5 kg hackad lucern

Lunch
2kg Hösilage

Middag
3 kg Hösilage
0,5kg Betfor
Salt
VSL (e-vit, selen)

Kväll
3 kg Hösilage
0.5 kg Groov 125
0.5 kg hackad lucern
1dl mineraler

Natt
4 kg hösilage
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Har ändrat om i Amazings foderstat nu pga EXTREMT PIGG häst! ;)

Mellan 15-20kg hösilage i ett slowfeedingnät per dag! (Fyller en gång om dagen)
Snart 5kg hösilage i ett slowfeedingnät även i hagen. (idag 1kg på marken)

Ca ½-1kg Morötter i morgon respektive middagshinken!

½kg betfor efter ridning/promenad/tömkörning.

Varje dag oavsett:

2 mått Joint Support
2 mått Magnesium
Ca 1 dl Linfröolja
1 dl D&H Daily Vits&Mins
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Det intressanta borde väl
Vara innehållet inte fodret i sig ??
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Hur menar du? :) Skulle jag skrivit upp värden istället för namnet på produkten? :)
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Japp, dyr är den men verkar funka än så länge. *peppar peppar*
Men hade ju gärna hittat en lite billigare lösning.

Har provat i princip alla foder du nämnt, dvs Krafft Groov 125 (funkar ej), Krafft Muskel (han verkar inte ta upp det så bra eftersom han inte tar sig på det heller), Mustang Protein (ej smakligt enligt honom), Hippo Grow Alfa (tar sig ej + ej smakligt), lusern har jag gett men kan bara ge små mängder då han inte äter upp annars ... Synd, för jag gillar lusern som fodermedel. Suck. Funkar inte att ge ren havre, kornkross eller liknande heller, faller ur. Ren soja vill jag inte ge pga principiella skäl (miljön).

Dock har han funkat bra på Dodson & Horrells Build up-müsli samt Sixteen plus, de ligger ju lite högre proteinmässigt. Men gillar inte all stärkelse, och jag måste ju ge större mängder med nuvarande höet för att komma upp speciellt gällande proteinet.
När jag fick tipset om Mitavite som har låg stärkelsehalt så tänkte jag iaf pröva.

Självklart är hans tänder kollade, ingen mask heller.
Men tar gärna emot tips o råd.

Testat att ge olja för att öka på enegein? Sen är ju potatisprotein ett alt. till soja, men svårt att få tag på i vissa delar av landet. Jag kan ha missat att du skrivit om detta. Trött som 17.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

kl

Vi har kassa värden på höet i år igen, dock liiiite bättre med proteinet i år, så det får väll anses vara positivt iaf, att det åtminstone inte är sämre ;)

Pärlan (kbltravare, 15 år, normalfödd) äter:
12 kg hö
½ kg Lucern strå
3 dl Krafft Muskel
1 mått Enzion
1 msk Glucosamin
1 dl Krafft blå mineraler

Ikaros (kbltravare, 9 år, lättfödd) äter:
12 kg hö
4 dl Kafft Muskel
1 dl Krafft blå mineraler
(vi har för tillfället plockat bort Lucernet på honom eftersom har vart så sjukt jävla pigg! Han är mycket känsligare för foder med energi i, så vi ökade på Muskeln istället på honom)

Sirr (vbltravare, 30 år, svårfödd) äter:
15 kg hö (får ej i honom mer)
300g Lucern strå
4 dl Lucern pellets
3 dl havrekross
½ msk Biotin
1 msk Glucosamin
1 dl Krafft blå mineraler
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

kl

Börjar landa i en helt okej foderstat till min valack:

Morgon
150 g vetekli
0,3 kg lusern
25 g potatisprotein

3,5 kg hösilage uppblandat med halm, i smhn-nät i hagen

Lunch
ges inte "regelrätt", men han och hagpolaren serveras halm blandat med 1 kg hösilage i en "höautomat" med galler för att det ska räcka längre

Insläpp
2 kg hösilage

150 g vetekli
0,3 kg lusern
25 g potatisprotein
20 g magnesium

Kvällsmat
6 kg hösilage i smhn i boxen

150 g vetekli
0,1 kg lusern
90 g (1 dl) Vitafor solid mineraler
30 g potatisprotein

Utöver detta står han på halm i boxen, vilket gör att det känns rätt okej även om han bara får 1,3 kg ts/100 kg häst.
Kommer öka upp magnesiumet något mer ifall jag inte ser en klar förbättring.
Kvoten (smrp/MJ) ligger på runt 6,3 med ovanstående foderstat.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Kommer dela upp maten på två gånger, analysen var inte jättebra men ingen katastrof.

Kommer hänga ut 8kg (totalt, 4kg var) hö två gånger om dagen i finmaskiga nät.

Och två gånger så kommer de få 100g potatisprotein utrört i 100g mustang protein plus och en skvätt mineraler och troligen V.S.L för att tillsätta lite mer selen.

Det ska de klara sig på mina små conniponnisar :D

Kommer klämma och känna på hullet NOGA.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Min lilla grå ratar fortfarande det mesta hösilaget i hagen och är rätt mätt när han kommer in på kvällen. Äter ca 3 kg silage och 0,5 kg halm per natt än så länge. Halm och hösilage fritt i hagen så grovfodermängderna är ungefärliga men förhoppningsvis kommer de spegla verkligheten ganska bra då det är en hel del gräs att pilla med i hagarna och det "räcker" nog över vintern till pill (som han är mästare i :D).

7 kg hösilage
0,5 kg halm
0,2 kg havre
0,2 kg betfor
0,1 kg linfrökaka
0,5 kg morötter
0,25 dl linfröolja
80 g Krafft miner blå
15 g salt
22 g SeloE/vecka

och 10 g biotin och 15 g MSM tills burkarna tar slut om inte nya hovslagaren tycker annorlunda ang biotinet.

Ger 56 MJ, smb rp/MJ på dryg 6.6, Ca/P 1.7 och Ca/Mg 2.2.

Äter han mer hösilage/halm i hagen och blir rund så får det bli mer motion i första hand.
 

Liknande trådar

Z
Foder & Strö Hittade gamla nedskrivna foderstater som vi gav till hästarna när jag var liten. Här kommer de: Isa, 127cm,korsning welsh/russ, reds...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: skumpan2000
·
G
Foder & Strö Kan ni kunniga se över om det ser ok ut. Jag har slitit mitt hår länge nu för att få till det. Häst #1 Stort men lätt kallblod, lätt...
Svar
3
· Visningar
953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp