Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

9 årig paint-valack. Tävlingskondition

Morgon:
0,5 kg Hippo
2 kg höensilage
finns lite gräs att äta

Insläpp
0,5 Hippo
3 kg höensilage

Efter ridning runt 19.00
1 kg höensilage

Kväll:
3 kg höensilage

Till vintern får jag i honom cirka 1kg mer på kvällen
mer äter han inte, däremot ger jag honom lucern det äter han efter ridningen men jag tycker han skulle behövt äta mer.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Liten D-ponny, hobbydressyr, hage med nerbetat grönt. Har nu fått löneförhöjning från 4,5 till 5,4 kilo hösilage och fri tillgång till halm i boxen. Vi har börjat på årets skörd, det är mycket blommor och blader på gräset. Ska bli intressant när analysen kommer, jag tror att det kan vara riktigt bra proteinvärden.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Kl, Halvtjock tanthäst 162cm. Grov i grunden men just nu lite sommarrund. 11kg hösilage 0,2kg krafft musli (krubbskrammel), Sen sätter hon väl tyvärr i sig 10kg halm också..
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Paintkorsning som fortfarande går i gräshage på dagarna får:
2-3kg hö runt 18.00
4kg hö, 1kg musli, 1dl nypon, 1 1/2 dl mineraler 21.00

Lite sommarrund men med den givan har han hö hela natten. Vill att han ska kunna tugga när han vill, men vill ändå inte lägga in så mycket att han drar runt en massa hö och skitar ner det. Dom går ut klockan 07.00 på morgonen.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

*kl*

Svenskt varmblod, 14 år, grovt byggd. Rids ej. Står i kallstall. Ganska lagom hull. Haft fång i somras.

10 kg hö
ca 4 kg vetehalm
0.35 kg lusernpellets
0.2 kg Krafft Muskel
0.2 kg foderjäst
0.075 kg Salsa Basmineral
0.01 kg Fosforbalans
0.015 kg Biomag
ca 1 dl Linfröolja
lite SeloE
ibland 3 dl loppefrön

Denna foderstat ger en kvot på drygt 4 och enligt tabell + 50 % MJ men hästen blir inte tjockare.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Varför en kvot på drygt 4?

Det är väldigt låg kvot på höet. Jag inriktar mig mest på att se till att proteinbehovet blir fyllt. Nu blir ju energibehovet onödigt högt men eftersom han inte blir tjockare så oroar jag mig inte nämvärt. Lär ju bli kallare framöver och då bränner han förhoppningsvis en hel del energi för att hålla värmen.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Har en 4årig shettishingst, han väger ca 160kg gränsfall till tunn (känner alla revben tydligt) Han går ungefär Körning (motion ute), tis ridning av medryttaren/inridaren (lätt skritt, en del trav), ons vila, tors tömkörning dressyr (ganska hårt), fre utekörning, lör lugnare o längre tur ute (upp till 2 tim) sön vila

Han får detta foder
Morgon
2äpplen
1,5kg silage

(Lunch, när ja är ute på dagen
ca 1kg silage)

Insläpp
3kg silage
1dl fibergi för ponny
1,5dl lucernpellets (uppblött i betforvattnet)
ca 1dl betfor torr (blöts upp såklart ;) )
2msk salt
1/2dl bvitamin

Kväll
3,5kg silage
1dl fibergi för ponny

Extra efter körning/ridning

Ca 1,5 dl lucern
ca hälften av betforn o en del vatten
ca 1/2 dl fiberg för ponny
lite salt om han är väldigt svettig


Ska börja me cornkross så fort ja får tag på de i mindre mängd ;)
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

KL

PRE-sto 7 år, i god kondition. Ligger något högt i hull för tillfället. Hon går i gräshage mellan ca kl 8-17, och får därför ingen lunch.

Morgon: 1,5 kg silage, 0,5 kg lucern, 0,2 kg sojamjöl, mineraler och en näve nypon.
EM: 1,5 kg silage
Kväll: 4 kg silage, 0,25 kg lucern och 0,2 kg vetekli.

Hon har även fri tillgång till halm från ett slowfeedingnät (det brukar gå åt ca 0,5-1kg/dag) plus att hon får ca 0,25 kg havre efter ridning. Tyvärr har vi en låg proteinkvot på silaget, vilket gör att jag måste ge lucern och soja för att täcka hennes proteinbehov.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

28-årigt halvblod som bör ligga någonstans mellan 550-580 kg och har en bit kvar dit.

Går kvar på rikligt bete veckan ut... Promeneras eller liknande minimalt arbete 2-3 dgr/v

Mo o kv: 1.5 kg lucern, 0.5 kg Hippo alfa grov och ett par dl betfor

Men efter installning i helgen, går vi över till hö och begränsat bete dagtid. Då kommer nog givorna ökas på igen.


Tidigare i sommar, har det varit
2 kg lucern och 1 kg hippo alfa grov, 3-4 ggr/dag. Känns skönt att det kommit så långt att vi kan dra ner.

Stallades in 1/10 och har haft vilovecka.

Mo: 1.5 kg hö, 0.75 kg lucern, 0.5 kg hippo alfa grov o ett par dl betfor

bete dagtid

em 1: 1.5 kg hö, 0.75 kg lucern, 0.5 kg hippo alfa grov o ett par dl betfor

em 2: 0.75 kg lucern, 0.5 kg hippo alfa grov o ett par dl betfor

Kv: 4 kg hö, 1 kg lucern, 0.5 kg hippo alfa grov o ett par dl betfor
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Våra två äter så här:
06.00 Hö
09.00-10.00 Maxi luzern betfor morötter kanske äpplen + hö Mini luzern + hö
14.00 Hö
18.00 Hö
22.00 Hö
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Bete.
Vi har stora obetade arealer.
Så det blir ett nytt staket vart efter det tar slut.

Mineraler Fosforrik.
Marken är mycket kalkhaltig, bl.a. finns här ett kalkstensbrott.

I dag så skall vi börja stödutfodra en av hästarna med Mustang Protein Pluss, då näringen i betet börjar att bli litet dålig.
Mängden är det dock inget problem med.

När betet tar slut så blir det fri tillgång på ett egenproducerat lågenergiensilage med kvot på runt 6 mellan protein och energi.
Och tillskott av Mustang Protein Pluss för de som behöver.

Mustang Foder är det som produceras lokalt här så därför väljer jag det.
I Uppsala så väljer jag Edel.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

6årig valack under igångsättning efter hälta. Kom in från betet för någon vecka sedan.

Morgon: 2 kg hö
Lunch: 2 kg hö
Middag: 2 kg hö, 1 dl mineraler, e-vitaminer och magnesium
Kväll: 2 kg hö

Plus att de går i en hage med hyfsat mycket gräs i fortfarande, samt att han står på halm inne.

Kraftfoder kommer att läggas till allt eftersom han kommer igång mer, vi kommer även gå över till hösilage snart och då blir det mer grovfoder runt 10-12 kg om dagen.
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

*KL*

Sadeln har börjat tippa fram lite, och jag har konstaterat att det nog är hästen som behöver stoppas och inte sadeln. Så det blir en ny löneförhöjning till 7,5 kilo hösilage och fri tillgång halm i boxen. Dessutom 1-2 hg soja i en slatt betfor för att boosta proteinvärdena lite extra.

Vi har fått börja använda årets skörd av hösilage och det ser kanonfint ut, de som har stallet är så duktiga på vallskörd. Det är jättefin hygienisk kvalitet och mycket blad och ax i balarna, så det ska bli spännande att se vad analysen säger!
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

*KL*

Fri tillgång på ensilage. äter ca 20 kg/dygn (analyserat)

Morgon:
0,5 kg krafft groov 125
1,5 dl sojamjöl
3 dl torr betfor (blötlägges såklart)
30 ml linfröolja
30 ml b-vitamin
Glucosamin

Kväll:
0,7 kg krafft grund
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

kl

Halvblodsvallack på lösdrift.

Fri tillgång på hösilage, analyserat. Beräknas äta 18-23 kilo per dygn.

1 l korn
2 dl mineraler
torrjäst
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Jag har hittills gett såhär till min d-ponny valack född 98 (rids och motioneras 5-6 ggr/v):

Morgon: 1-2 kg hö + gräs i hagen
Lunch: 1 kg hö + gräs i hagen
Intag: 1 kg hö + 5 dl betfor
Kväll: 2,5 kg hö i finmaskigt nät + 7 dl pellets (granngårdens) + 1 dl mineraler

Han håller sig rätt fin på det, är dock inte speciellt van vid att räkna ut foderstater själv så hehe... försöker anpassa fodret efter träningen hursomhelst! Funderar på att lägga till lite havre då han lätt blir seg. Någon som har något annat tips annars? Ska klippa nu i veckan och hoppas att han blir piggare då!!
Uppskattar tips och råd :)

Har du analys på hösilaget? Rent generellt skulle jag rekommendera att öka upp grovfodermängden :)
 
Sv: Vad äter era hästar nu? Start: September 2012

Kl

Halvblod 20 år: 7 kg hösilage/dag och lite krubbskrammel så som havre och betfor. Ska i vinter få lucern också. Han har överlevt en svår senskada så han får inte bli för tung.

Halvblod 8 år: 11 kg hö/dag. 1 kg Hippo Cool och 1 liter betfor.

Fullblod 11 år: 11 kg hösilage/dag. 1.75 kg Hippo Cool, 1 dl rapsolja och 2 liter betfor.

Halvblod 5 år: 11 kg hösilage/dag. 1 kg Hippo Cool, 1 dl rapsolja och 1 liter betfor.

Shettis 7 år: 5 kg hösilage/dag. 4 nävar havre, två nävar Hippo Cool, 0.25 dl rapsolja, 0,5 dl betfor.

Detta är uppdelat på 4 mål per dag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Z
Foder & Strö Hittade gamla nedskrivna foderstater som vi gav till hästarna när jag var liten. Här kommer de: Isa, 127cm,korsning welsh/russ, reds...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: skumpan2000
·
G
Foder & Strö Kan ni kunniga se över om det ser ok ut. Jag har slitit mitt hår länge nu för att få till det. Häst #1 Stort men lätt kallblod, lätt...
Svar
3
· Visningar
953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp