Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

1, 27 årigt Welshsto äter totalt på en dag ca 4-5 dl havre, 1/5 dl loppfrön och 1 dl krafft miner grön. Äter vid pälssättning/fällning flytande B-vitamin och pulver biotin.
2, 2,5 årigt fullblodskorsning äter eggersmans havrefria seniormusli ca 4-5 dl, 1/5 dl loppfrön och 1 dl krafft miner grön. Har inte upplevt något extra behov av vitaminer utöver.

Loppfrön är för att minska risken för kolik.
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Ger 1,5 kg lympos sport, 1,5 kg Alfa grow, selen tillskott samt hyaluron/glukosamin tillskott.
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Vi har bra kvalitet på hösilaget så hästen behöver bara 7 dl krafft grund/dag för att få i sig det han behöver enligt den senaste foderanalysen förutom hösilaget. Jag tror på den forskning som är gjord att hästar klarar sig bra på grovfoder. Till andra hästar som jag haft tidigare har jag gett betfor, mineraler, oljor och annat men slutade med det då jag inte sett någon nytta med det. De hästar som var känsliga i magen blev också bättre när tillskotten togs bort, kraften minskades och grovfodergivan ökade.
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Vi har bra kvalitet på hösilaget så hästen behöver bara 7 dl krafft grund/dag för att få i sig det han behöver enligt den senaste foderanalysen förutom hösilaget. Jag tror på den forskning som är gjord att hästar klarar sig bra på grovfoder. Till andra hästar som jag haft tidigare har jag gett betfor, mineraler, oljor och annat men slutade med det då jag inte sett någon nytta med det. De hästar som var känsliga i magen blev också bättre när tillskotten togs bort, kraften minskades och grovfodergivan ökade.

Fast du ger samma sak nu, men i färdigpelleterad form (inkl lite mer då iom att du ger ett kraftfoder).

Mineraler är ju helt klart nytta med om inte grovfodret täcker behovet.
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

KL.

Ni som ger nypon eller hyaluron, vad är egentligen bäst? Jag har provat båda men kan inte säga att jag märker någon skillnad, dock har jag två ganska unga hästar utan problem så det är mest i förebyggande syfte jag har gett det.

Till tråden:

Mina äter hösilage, betfor, mineraler, nypon, linfrö. I vanliga fall får de olja men eftersom oljan slår ut effekten av linfrö så får de ingen nu (linfrö får de vår och höst när det är lerigt/grusigt).
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Hbl 5 år

Får 0.5 kg lucern pellets
2 dl foderjäst
0.5 kg havre
1 dl miner vit
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

KL.

Ni som ger nypon eller hyaluron, vad är egentligen bäst? Jag har provat båda men kan inte säga att jag märker någon skillnad, dock har jag två ganska unga hästar utan problem så det är mest i förebyggande syfte jag har gett det.
Min äldre häst blir mjukare av ledtillskott. Om hon av ngn anledning blir stående ett par dagar (ex pga tappsko) är det stor skillnad på hur hon känns om hon äter tillskott jämfört med innan. Jag har gett både nypon och hyaluron och tycker att båda funkar bra.

Hbl 20 år.
Hösilage
0,5kg mustang senior musli för att hon ska äta:
hyaluronsyra och
E-selen-tillskott.

Just nu har jag tillfälligt tagit bort e-selen och ger biovimin för pälsfällningen istället.
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

KL

Utöver hösilage ger jag extra Cu, Zn, Mg, Se och linfröolja till båda hästarna. Den ena får dessutom ca 1/2 kg havre och 1/2 kg korn (den andra får ca 2 dl krossad havre, för att blanda mineralerna i något). Anledningen till att det blivit just korn- och havrekross är att vi får köpa det billigt och hästarna gillar det.
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Jag har gett både nypon och glukosamin till ett av mina gamla ston som är rätt så stel i lederna. Nypon märkte jag ingen skillnad alls, glukosaminet var stor skillnad. Dock var nyponet ifrån ett lite billigare märke, så kanske beror på det? Har märkt skillnad på glukosaminets inverkan också beroende på märke. Använder nu tr*kems glukosamin, det fungerar bra. Har även haft em*ns som varit bra. Det märket som bla hööks säljer är dock lika med noll tycker jag..
 
Min går bara på grovfoder, det är bra närings och proteinrikt hö och hösilage (vintern) och på sommaren så blir hon fet om hon får kraftfoder. Hon är en lättfödd whels cob sto på 5 år.
 
Jag använder inga tillskott öht och har aldrig behövt, haft hästar av olika sorter och olika tränings/tävlingsnivåer osv alla år.
De får mineralkomplement om det brister i höanalysen så att man behöver väga upp det. samt lite kraftfoder som passar med grovfodret utifrån detsamma i fråga om energi, protein och mineraler osv. Selentillskott ger jag samt salt.

I övrigt ingenting. Har aldrig behövts, och behövs inte heller hos alla inackar jag haft och har i stallet, inklusive hästar som tävlat falsterbo, breeders osv.
 
Har precis släppt min på bete, så nu äter han bara 0,5 kg Krafft Mash 3 dagar/vecka. För att hålla magen någorlunda i balans :)

Innan han släpptes på bete var foderstarten:
1,8 kg krafft grund
0.5 kg betfor
0,5 dl krafft blå mineraler
15ml salt

Plus så mycket Hösilage han orkade äta :)

Handlar om en 5 årigt halvblodsvalack som behöver mycket energi till vikten.

I vintras fick han knappt något krafft grund, utan 1kg lucernhack istället :)
 
Lite korn ibland, loppfrön för magen, mineraler och salt. Extra salt för att hästen svettas enorma mängder.
Får han inte korn så får han uppblötta, torkade, morötter så man har nåt att blanda loppfröna med.
 
Mina är inne på natten och i gräshage på dagen, alla får 2 kg hö var nattetid. Halvblodet vill inte ha mer än så och det är vad jag minst vill ge på natten så de har att pyssla med, vi har alldeles för mycket knott för att hästarna ska kunna vara ute för tillfället.

Halvblodsvalack 22 år, lite rund om magen men tappar lätt överlinje om han inte får något kraftfoder, nu är han nere på väldigt lite dock, har känslig mage. Äter:
0.5 kg kraft grov 125
0.5l betfor (torr)
1 dl Hippo Selection Standard mineraler samt salt, glukosamin och hyaluronsyra per dag uppdelat på morgon och kväll. Har minskat ner kraftfodret och betforn, funderar på om jag vågar ta bort nästan allt kraftfoder och se hur han håller sig. Och så äter han 5 dl Pavo slobber mash per dag också.

Ponnyerna äter 1-2 dl lusern uppblött med 1 dl Hippo Selection Standard mineraler, lusernen bara för att ha något att blanda mineralerna med då min lilla inte tycker om mineraler, Hippos är första som han faktiskt äter något av ;) Båda har lätt för att bli väldigt runda, skulle gärna skippa även de få dl lusern men det var det minst "konstiga" jag kunde blanda med kände jag.
 
Finns det något mineralfoder som verkligen innehåller ALLT hästen behöver om den går på gräs eller bara hö? Tycker alltid det fattas något och det är så dyrt och pilligt med en massa tillskott.
 
När hästen går på bete och man inte har en aning om mineralbalansen så är det enklast att bara ge salt, jod och selen.
 
Min får lusernpellets, för hon behöver lite extra protein och energi i kompakt form. Hagkompisen är en ponny och äter mycket mindre, och med 3 mål av 4 utomhus blir det lite svårt att få i henne tillräckligt annars.

@MonteRose Vart hittar man jod och selen?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 941
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hästen har extremt tunna sulor och är dessutom väldigt plattfotad. Omfotad på grus och har lätt att få hovbölder. Nu kraftigt halt utan...
Svar
5
· Visningar
767
Senast: Piek
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 750
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp