Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Producerar mitt grovfoder själv som jag analyserar och det räcker gott och väl, även till hingstarna som är i träning. Ger dock gammelgubben 28 år, lite extra energi o ibland protein. Även en av hingstarna som är svårfödd får extra energi i form av linfröolja med extra E-vitamin vilket har gett honom hullet tillbaka även om han är smärt :D
Fick även ge samtliga hästar proteintillskott 2012 då det var ett katastrof-år med bara 18 g/kg i smrp vilket innebar att de skulle sätta i sig 17 kg/dygnet för att komma upp i rätt proteinbehov och då skulle de samtidigt få dubbelt så mycket energi mot vad de behöver.:meh:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Jag har en shettis och en fullblodskorsning som båda äter hösilage.

Ponnyn får 1/2 dl mineralpellets kryddat med en nypa lusernhack och lite morötter.

Och hästen får detsamma men i större mängd såklart, samt 5 dl musli (granngårdens blå säck) fördelat på två mål.

De har foderstater beräknade med grovfoderanalys.
 
Förutom fri tillgång på grovfoder så får mina (sto + två hingstar) lucern hackat strå i den mängd dom behöver. plus typ en näve (har väldigt små nävar) Red Mills Müsli. Sen för att täcka mineral och vitamin behovet så får dom Equimins Advance complete, ett pulver som jag tycker är det i särklass bästa jag någonsin haft. Sen så kan det hända att dom får div, örttillskott vid behov. :) Jag är egentligen väldigt nöjd med detta upplägget och det funkar bra till mina tre, som alla är lite olika (även en kompis med arab kör på samma).

Men jag ska försöka pröva lite annat ändå, bland annat ett Lucern utan melass i och linklipellets. :) Se om det är ännu bättre.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 941
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hästen har extremt tunna sulor och är dessutom väldigt plattfotad. Omfotad på grus och har lätt att få hovbölder. Nu kraftigt halt utan...
Svar
5
· Visningar
767
Senast: Piek
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 750
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp