Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Jag har två islandshästar, sto med föl vid sidan :) De får fri tillgång på hösilage och Kraffts miner vit (mineraler). Har bra grovfoder, så behövs inget extra :)
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

:D

Sök! Eller kolla någon av mikromineraltrådarna. Eller sök på "järnfritt mineralfoder" på fb. Kan länka lite senare idag annars. Man kan köpa det mesta styckvis från Polen, tex selenjäst, lysin, mikromineraler i olika former osv. Och man kan sätta ihop sitt eget mineralfoder med önskad bas och pelleterat tex med lusern.

Törs man lita på att man får vad man beställer? *nojig*
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

*kl*

Om man inte räknar med krubbmaten som består av femtielva olika fodermedel för att få rätt på alla behov och kvoter så får min häst som är IR, torkad hagtorn och vid kyligare väderlek Jiao Gu Lan som är ett kinesiskt te.
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Hur mycket pengar lägger ni ungefär på kraftfoder/tillskott i månaden? Ser att många ger väldigt mycket olika sorter.. Min häst äter havre och mineraler (pellets) förutom grovfoder och alla jag haft har fungerat bra på det. Tycker ni att era foder är värt extra pengarna eller ger ni mest bara "för att"?
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Hur mycket pengar lägger ni ungefär på kraftfoder/tillskott i månaden? Ser att många ger väldigt mycket olika sorter.. Min häst äter havre och mineraler (pellets) förutom grovfoder och alla jag haft har fungerat bra på det. Tycker ni att era foder är värt extra pengarna eller ger ni mest bara "för att"?

En hundring per häst ungefär. Alltså inkl lucern, mineral, vitamin, biomag och fosforbalans. Pronutrin och ledtillskott är dyrare..
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Tack ni som svarat. Är det mest "fodernördar" som svarar här tro eller håller verkligen de flesta sån otrolig stenkoll på varenda liten pryl som hästarna äter? Känner mig genast som en hemskt oengagerad hästägare ;). Nästa fråga blir genast - har ni sån otrolig stenkoll på vad ni själva stoppar i er?:D
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Tack ni som svarat. Är det mest "fodernördar" som svarar här tro eller håller verkligen de flesta sån otrolig stenkoll på varenda liten pryl som hästarna äter? Känner mig genast som en hemskt oengagerad hästägare ;). Nästa fråga blir genast - har ni sån otrolig stenkoll på vad ni själva stoppar i er?:D

Vad jag själv stoppar i mig har jag väl hyfsad koll på, men tyvärr är jag inte så noga ;) ser väl till att det inte blir för mycket av "det goda" bara.

Hästarna däremot har jag stenkoll på. Har numera alltid fullständig analys och räknar. Räknar även ut foderstater åt andra. Ju mer kunskap jag får desto mer noga har jag blivit med vad hästarna stoppar i sig. Jag är duktig på att räkna och det tar inte speciellt lång tid för mig, -så då är det bara att göra det! :)
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

*kl

Hur vet man vad man ska ge? Just nu fattas en analys på höet så då är det ju omöjligt att veta men efter att ha läst hur mycket som helst på internet så känner jag mig bara förvirrad och nästan lite orolig att jag petar i min häst saker som inte är bra :crazy:

Hur lär man sig vad de behöver?
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

*kl

Hur vet man vad man ska ge? Just nu fattas en analys på höet så då är det ju omöjligt att veta men efter att ha läst hur mycket som helst på internet så känner jag mig bara förvirrad och nästan lite orolig att jag petar i min häst saker som inte är bra :crazy:

Hur lär man sig vad de behöver?

Har man ingen analys är det som du säger; omöjligt att veta vad man ska komplettera med, eller om man ens behöver komplettera överhuvudtaget.

Det mesta jag lärt mig om foder har jag gjort via min utbildning (hippologen).
Finns många bra böcker också om utfodring; ex. SLUs utfodringsrekommendationer (ett häfte som man beställer via SLU). En annan bok som Rundgren & Planck har skrivit är också bra där man får veta det nödvändigaste. Vill man läsa på mer fördjupad nivå är NRC bra :)
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Jag har stenkoll på vad jag äter. Dock äter jag en del skit ibland. Men jag ser till att alltid få i mig näring. Sen kan jag ibland slarva och utöver näringen äta skräp.

Hästen får hösilage, salt och mineraler. Han behöver inget mer. Vi har bra värden på fodret.

Då jag hade gammelhäst också fick han selen och e-vitamin utöver det nuvarande får. Det fick han IOM att jag tyckte det märktes resultat i muskulaturen på honom.
Jag upplevde att han på ålderns höst(från han var ca 26 år) fick lättare att sätta och behålla muskler då.
Som yngre funkade han annorlunda.
Han fick kraftfoder i perioder.
Även lucern och lite betfor om det behövdes.
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Tack ni som svarat. Är det mest "fodernördar" som svarar här tro eller håller verkligen de flesta sån otrolig stenkoll på varenda liten pryl som hästarna äter? Känner mig genast som en hemskt oengagerad hästägare ;). Nästa fråga blir genast - har ni sån otrolig stenkoll på vad ni själva stoppar i er?:D

Jag vet precis vad min häst stoppar i sig men jag är ingen fodernörd, jag är lite lagom intresserad och har koll på det i stora drag.
Jag vill ju såklart att min häst ska äta bra mat och få i sig det hon behöver.

Men jag har tagit hjälp av en fodernörd som har räknat ut en bra foderstat åt min häst :D
Vilket har gett bra resultat då hästen är i finare hull än någonsin så vi verkar ha hittat en bra foderstat åt henne :)
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

kl
Förutom balanserad foderstat så får han Nypon&Björk-blandning (för lederna) och linfröolja.
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Nästa fråga blir genast - har ni sån otrolig stenkoll på vad ni själva stoppar i er?:D

Vad har det med saken att göra tycker du?

Hästen generellt gräs från en hage sommartid, ev ett grovfoder också. Vintertid äter den genrellt ett grovfoder.

Tror du att det är bra att äta mat med samma brister/överskott varenda dag i typ 6 månader? Tycker du att det har någon som helst likhet med vad normala människor äter?
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Har man ingen analys är det som du säger; omöjligt att veta vad man ska komplettera med, eller om man ens behöver komplettera överhuvudtaget.

Det mesta jag lärt mig om foder har jag gjort via min utbildning (hippologen).
Finns många bra böcker också om utfodring; ex. SLUs utfodringsrekommendationer (ett häfte som man beställer via SLU). En annan bok som Rundgren & Planck har skrivit är också bra där man får veta det nödvändigaste. Vill man läsa på mer fördjupad nivå är NRC bra :)

Tack för ditt svar!
Har fått upp ögonen lite för de naturliga tillskotten, boipromin och fullfodret primero total.
Ska beställa det där häftet :) la ut samma fråga på facebook nyss och fick bra svar där med så nu har jag nått o göra när jag är ledig :D
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Jag ger i första hand havre, kombinarat med Built up eller Racing Balancer. De "havrefria" äter Pasture Mix. Gamlingen får även lucern.
Sedan äter gamlingen även stroppy mare, bikarbonat vid hård ansträngning och gurkmeja el cortaflex. Femåringen äter biotin för hovarna och linfröolja för magen.
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Tack ni som svarat. Är det mest "fodernördar" som svarar här tro eller håller verkligen de flesta sån otrolig stenkoll på varenda liten pryl som hästarna äter? Känner mig genast som en hemskt oengagerad hästägare ;). Nästa fråga blir genast - har ni sån otrolig stenkoll på vad ni själva stoppar i er?:D

Det var inte förrns min häst fick fång som jag blev så här noggrann med hans mat. Vill inte att han ska bli sjuk igen. Hade jag varit lika noggrann från början så hade han förmodligen inte blivit sjuk alls.
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

Har ett 22-årigt halvblodssto dom förutom grovfoder får krafft muskel, lusern och blå mineraler. Hon får muskel just för att proteinvärdet i grovfodret inte är dom bästa och för att behålla och bygga bättre muskler :-)
 
Sv: Vad äter era hästar för tillskott och varför?

*KL*

Min får mineralpellets. Hösilaget är så proteinstinnt att jag får balansera upp det med massor av halm, och några andra tillskott tycker jag inte att han behöver.

Jag tror att de flesta överskattar hästarnas behov av att ha något som skramlar i krubban. I vårt stall får minst 1/3 av hästarna inte kraftfoder alls eller bara en krubbportion om dagen. Ingen står och tigger efter något annat när de har fått sitt hö.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 941
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hästen har extremt tunna sulor och är dessutom väldigt plattfotad. Omfotad på grus och har lätt att få hovbölder. Nu kraftigt halt utan...
Svar
5
· Visningar
767
Senast: Piek
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 750
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp