Vad äter en minishettis?

Sabo

Trådstartare
Hej!
Är nyfiken på hur mycket en minishettis äter, kanske 80-90cm :) Vad äter era, hur mycket och hur mycket väger den? :D
 
Vet inte vad hon väger men hon är en ganska nätt dam på 84 cm, äter ca 2-4 kg torrhö om dan.
Vet inte exakt då hon går på lösdrift tillsammans med en väldigt hungrig större shettis som säkert trycker i sig mer än minin.
 
Hej!
Är nyfiken på hur mycket en minishettis äter, kanske 80-90cm :) Vad äter era, hur mycket och hur mycket väger den? :D

Äter nog kring 4 kg hösilage samt ca 4 dl kraftfoder. Höet är svårt att veta exakt då han äter tillsammans med 11 andra.

Väger 120 kg, bra hull.
 
Hej!
Är nyfiken på hur mycket en minishettis äter, kanske 80-90cm :) Vad äter era, hur mycket och hur mycket väger den? :D

Mia äter runt 4-5 kg hö per dygn. Beroende på tempratur de står i ute boxar. Mineraler men inget karaftfoder. Inget gräs.
Mvh
Pudlan
 
Vi tog hand om en dåligt skött mini i början av maj. Mager krake med dålig päls. Han får ca 4 kg hö (delar hage dagtid med glupsk dam) plus 0,5kg lucern, inget gräs förrutom några strån under trådarna till hagen. Hoppas han lägger på sig för han är minst sagt kantig. Enl måttband 120kg men hur bra det sen stämmer?
 
Den äldre äter cirkus 3-4 kg hö på vintern. Valack på 12 år och 83 cm.
Lillan äter runt 2 kg på i princip fri tillgång, 2 år och 77 cm hög ;)

Sedan får de lite betfor, mineraler och så upptill. Valacken väger ca 150 kg.
 
Min får ca 3 kg hösilage i hönät under vintern. Han äter kanske ca 2 kg av det, finns alltid lite kvar. Sedan får han några korn av de stora hästarnas mat i krubban när de andra får. Och mineraler.
På sommaren går de ute dagtid och då får han mindre med hö beroende på hur mycket gräs det finns.

Han är en 3 årig valack som är rätt aktiv i hagen. Mycket spring o bus
 
Vi tog hand om en dåligt skött mini i början av maj. Mager krake med dålig päls. Han får ca 4 kg hö (delar hage dagtid med glupsk dam) plus 0,5kg lucern, inget gräs förrutom några strån under trådarna till hagen. Hoppas han lägger på sig för han är minst sagt kantig. Enl måttband 120kg men hur bra det sen stämmer?

Min ponny är vägd och ligger på 120 kg normalvikt, han är 82 cm hög och i mina ögon en helt normalt byggd shettis, varken smäcker eller speciellt kraftig.

Är din åt det magra hållet skulle jag tro att måttbandet visar lite fel. Har du inte möjlighet att väga på klinik kanske du kan höra med din veterinär om dom har någon hundvåg som tar upp till 150 kg. Det var en sån min ponny fick äran att vägas på :D
 
Min ponny är vägd och ligger på 120 kg normalvikt, han är 82 cm hög och i mina ögon en helt normalt byggd shettis, varken smäcker eller speciellt kraftig.

Är din åt det magra hållet skulle jag tro att måttbandet visar lite fel. Har du inte möjlighet att väga på klinik kanske du kan höra med din veterinär om dom har någon hundvåg som tar upp till 150 kg. Det var en sån min ponny fick äran att vägas på :D
Tror inte heller på 120kg. Han är kantig och knotig. Knappt nåt fett alls på t.ex halsen. Men jag är iof van med stor shettisen som lätt får depåer av för mycket socker.. Ska låta honom stå på denna kost nu över sommaren och om han inte ökar i vikt lassar jag på med mer mat till hösten. Innan han kom till oss delade han och hans storshettis kompis en höbal/2 dagar. Vägde max 7-8kg och var väldigt gammalt, fick med en bal för att det inte skulle bli så snabbt foderbyte. En titt på balen och den kasserades snabbt som attan!

Ska kolla med vår veterinär om hennes våg tar så mycket!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
397
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
327
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp