Vad äter din häst?

Hbl valack -91 ca 600kg
Under uppbyggnad pga graviditet så han endast gått "promenader" i skogen.

8 kg hö
0,5 kg Eggersmann´s Classic Müsli (havrefri)
0,5 kg Eggersmann´s Struktur Mix
0,5 kg Betfor
100 g Miner Grön
0,5 dl Dodson & Horrel´s Juvernile Mix (örter)
(Nypon, Alger, Nässla, Vitlök, Mynta, Bockhornsklöver)

Periodvis torkade morötter och under sommaren torkad vitlök som jag blöter upp med betforen. Även B-vitamin extra vid
pälssättning-fällning.

Förklaring då till varför jag använder ovanstående:
Havrefri müsli då han får "tomtar på loftet" av havren då han inte går så mkt. Överskottsenergin blir tyvärr till negativ energi hos honom. Struktur Mixen då han skall få lite mer att "tugga på" och JAG vill att han inte skall få så ensidig kost med bara müsli och betfor. Man é jättebarnslig :o...men men....Struktur Mixen luktar mkt gott och ger nog en god smak. Örterna har ju sina olika egenskaper som jag vill ha med i kosten. Betfor så det inte blir för torrt samt bra balans i foderstaten.

Min darling äter med glädje och F-N :devil: den som försöker ta den i från honom...hehe..
 
Sv halvblod, född -97, svår att hålla hullet på! Tränas 5-6 dagar/v relativt hårda pass.

11-12kg hö
1-2kg lusernhack
3 kg havre
1kg kornkross
5dl betfor (blöt)
1dl olja
mineraler
morötter
 
för jag har en stor dunk med b-vitamin.. känns dumt o kasta bort.. o överflödig b-vitamin kissas väl ut :)
 
Jodå helt riktigt. Överflödigt b-vitamin kissas ut igen. Men det gör ju ingen nytta att ge mer då så kan du inte ge bort det till någon annan som inte använder chevinal?
 
Halvblodssto, f-00, ca 450 kg...en aningens svårfödd. Har lagt på 25% på träning även om hon knappats går så mycket. Egentligen går hon i mycket LÄTT träning...Tog i lite pga av svårföddheten. Verkar fungera bra med det tillägget...Aktiveras varannan dag.

10 kg hösilage (analyserat)
1,2 kg Lusernpellets (lite kasst med protein i hösilaget)
0,5 kg havre
0,2 kg betfor

Ja, det var väl allt det :D
 
ingen här som ger chevinal, de flesta ger bara korn/havre så de inte behöver göra iordning några matburkar :)
 
Engelskt fullblod, 4 år.
ca 450 kg. svårfödd förr, nu är hon betydligt bättre :)

9 kg hösilage
1 kg havre
2 dosmått fosforbalans

en smrp/mj kvot på 7,5
 
D-ponny fullblodskorsning, svårfödd vid hårt arbete, fin i hull nu.

9 kg hösilage
2 kg havre
1 kg korn
1 L betfor
1 dl mineraler
 
Halvblodsto 16 år 550 kg Arbetas medelhårt

13 kg hö
0,5 kg Hippo Champ
0,15 kg betfor
1 dikalciumfosfat


Shetlandssto 4 år promenadkörs

3-3,5 kg hö
3 dl Hippo Champ
1 dl betfor
1/4 mått Dikalciumfosfat
vitlök


Halvblodsvalack 8 år, hälften fullblod, Svårfödd! medelhårt arbete

13 kg hö
1,25 kg korn
1,7 kg Hippo Champ
0,3 kg betfor
1,5 mått Dikalciumfosfat
2 mått enzion
 
Vad ska man ge Chevinal för ?? Har man koll på sitt grovfoder så tror jag knppast det behövs något extra....
 
Jävlar vad era hästar får mycket mat. :confused:

D-ponny 400kg. Hård träning, tävlar på elit nivå i dressyr relativ svår att hålla i hull.

8kg hösilage
0,15 kg betfor
0,6 kg havre
0,06 kg soja
B&E vitamin
Glucosamin
Hippo avel mineraler
Dikalciumfosfat

Vi har ganska bra hösilage, därför behöver hon inte mer kraft, varför jag har två olika sorters mineralämnen? Jag hade båda hemma sedan tidigare så det är bara att fodra med rätt propotioner så blir kvoten rätt ändå!
 
Det är väl snarare så att har man koll på sitt grovfoder så vet man om Chevinal (t.ex.) behöver tillsättas. Det betyder ju inte att man inte behöver tillsätta några tillskott bara för att man har koll på sitt grovfoder. :confused:
 
Har ett maxat D-ponny sto, Friserkorsning. Jag räknar med att hon väger 550 - 600 kg.

3 kg hö
7 kg ensilage
0,5 kg krafft protein
0,5 kg fosfor
0,25 kg kornkross
80 g miner blå

Hon är inte mycket riden innan jag köpte henne och är under lätt träning just nu.....
 
oops...hjärnsnurr...menar vetekli...tänkte nog på vad det innehåll och varför jag gav det....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: screen
·
Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
404
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 401
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp