Vad är det för speciellt med "Hästmannen"?

Förlåt, det såg jag nu...
Du har säkert rätt, att det många gånger varit så att tre icke åtgärdade brister har lett till djurförbud. Men det tycker jag är helt OK, vill man inte ta åt sig av kritiken mot ens djurhållning så finns det inte mycket mer att göra. Djurens väl och ve måste gå först.
 
De av mina bekanta som stött hästmannen har inte varit så insatta i hästar. De vet att hästen har fyra ben, svans och äter hö.

De har bara sett en kamp mellan den lilla människan och den stora myndigheten. De har inte fattat att hästarna har farit illa och i många fall tyvärr inte intresserade av att förstå heller.
 
Djurens väl och ve måste gå först.

Det tycker jag också, men jag håller inte med om att det är så det är idag utan djurägare kan ha en helt vidrig djurhållning men som följer uppställda regler samtidigt som man försökt stoppa de som har bästa tänkbara som exv. korna på Revingehed.
 
Mig veterligen så lämnar djurskyddsinspektören en rapport med vilka brister som ska åtgärdas så det är knappast ett mysterium. Vem är denna "man" som skulle hjälpa till?

Visst, jag håller med. Men det jag skrev var mest en känsla och uppgivenhet över hans öde, och inte ett förslag till något genomförbart, om du fattar. Jag är som sagt inte emot att han fick djurförbud i sig. Man kan ju däremot känna för människan utan att tycka att han handlat rätt i alla lägen.
 
Här är några bilder från Hästmannens stall... Bilderna är Länsstyrelsen, och alltså allmän handling. Jag hittade dem på Alternativ.nu där det finns en tråd som heter Hästmannen är i svårigheter.

Inga trevliga bilder. Jag tyckte det var konstigt att man i dokumentären inte visade hur hästarna faktiskt hade det på vintern. Varken dessa eller några andra mer positiva bilder visades ju. Är det röda på golvet och på hästens ben och mage blod/sår, eller har det blivit nått knas med färgerna eftersom hästen även är blå på bilderna?
 
Sv: Vad är det för speciellt med "Hästmannen"?

Om det stämmer att hästarna stod i trånga spiltor utan ordentligt med strö och fick mögligt hö (vilket jag faktiskt antar eftersom han fick djurförbud) så ska han givetvis ha djurförbud. Visst är det charmigt med människor som försöker hålla liv i gamla traditioner och läror men honom tyckte jag faktiskt inte om. Man behöver inte ha det så skitigt och äckligt som han hade det hos sig bara för att man är bonde eller lever enligt äldre traditioners vis. Vad jag minns ifrån vad min mormor berättade om sitt liv (hon var född -11) så var de enormt noga med djuren. Att det skulle hållas rent och snyggt överallt både hos människa och djur var en dygd som man inte släppte på. Inte gick man omkring i skitiga kläder inte och inte lät man djuren fara illa på något sätt. Jag minns att min mormor berättade att det första året som bönder så var de så fattiga att de fick låna pengar på banken till kraftfoder till djuren för annars skulle de inte må bra och kunna ge tillräcklig avkastning. Det skulle de ju inte gjort om inte djuren var viktiga. Jag kan inte tänka mig att de gav djuren mögligt hö heller. Kanske om valet var att låta dem svälta men den här mannen hade ju ett val. Han var inte tvingad att ge sina hästar mögligt hö eller låta dem stå utan strö. Om hästarna var så viktiga för honom som han sa så skulle han köpt nytt hö och fixat strö åt dem.
Visst hade djuren trängre bås förr men det är ju något som har kommit på senare år att de behöver och ska ha större och då är det så och det ska följas.

Jag håller alltså helt med dig. Jag förstår inte vad som är så speciellt med honom. Sköter man inte sina djur så kvittar det hur mycket man säger att man älskar dem. Man ska inte få ha dem kvar ändå. Sedan förstår jag inte varför hästarna skickades till slakt? Var de sjuka på något vis? Varför såldes de inte?

tiotiotio.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 810
Senast: Crossline
·
Hästvård Jaha då står man med skadad unghäst För 2veckor sedan hände det, hittade honom i hagen ståendes med huvudet lågt o ville inte ta upp...
Svar
9
· Visningar
1 457
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 001
Senast: Karminnie
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 838
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp