Vad är det för speciellt med "Hästmannen"?

KaffeKask

Trådstartare
Alltså, jag har inte riktigt hängt med i svängarna.

När de gjordes någon film om honom för några år sen va alla i min umgängeskrets helt galna i honom, och tyckte allt va så fint o gullegull.
Sen hörde jag att han fick djurförbud och så var det massa rabalder om det på Facebook...

Tyst ett tag och nu har det kommit nån till film om honom och "alla" hyllar han igen.

Men vad är det egentligen för speciellt med honom? Jag tog och kollade på filmen som gjordes om honom för ett par år sedan och visst, jag blev glad att se ännu en lantbrukarsjäl som vill göra på "riktigt vis" gällande skötsel av marker osv... Men jag upplevde han mest som otrevlig (bland annat där när han nästan kör på en som står och kollar på något tävlingslopp) och trångsynt...

Sen hörde jag han fick djurförbud pga hästarna stod inne i spiltor hela vintrarna med mögligt hö och inget strö, vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men djurförbud fick han iallafall...

Skulle någon annan få djurförbud så låter det mer "rätt åt den" medan när han fick djurförbud så var det otroligt synd om honom, varför?

Vad är det som är så speciellt med honom? Och vad tycker ni, är det rätt eller fel med hans djurförbud, och gärna fler åsikter, och fakta. TACK
 
Sv: Vad är det för speciellt med "Hästmannen"?

Jag vet faktiskt inte. Tror det är originalet i honom som fascinerar folk. Jag har själv träffat honom och är personligen inte ett dugg imponerad. Visst älskar han hästar, det finns inga tvivel om men han lever i det förgångna där allt var bättre förr. Hästskötsel i dag och forskning om hästens välmående och behov är påhittade nymodigheter. Det finns ett starkt " det var bättre förr" och " alla sköter sitt " över hela hans personlighet och sätt att vara. Jag tvivlar inte på att domen var rätt. Jag har själv sett och hört honom berömma det vackra friska fulländade avelstoet på Ulrika marknad som i verkligheten sket mask, hade diarré , dom värsta hovaprickorna jag någonsin sett och glanslös päls, löss och skavsår här och var.
Han må vara ett original och ha kärlek till hästarna men inte f*n är han en riktig hästmänniska enligt mig .
 
Sv: Vad är det för speciellt med "Hästmannen"?

Om det stämmer att hästarna stod i trånga spiltor utan ordentligt med strö och fick mögligt hö (vilket jag faktiskt antar eftersom han fick djurförbud) så ska han givetvis ha djurförbud. Visst är det charmigt med människor som försöker hålla liv i gamla traditioner och läror men honom tyckte jag faktiskt inte om. Man behöver inte ha det så skitigt och äckligt som han hade det hos sig bara för att man är bonde eller lever enligt äldre traditioners vis. Vad jag minns ifrån vad min mormor berättade om sitt liv (hon var född -11) så var de enormt noga med djuren. Att det skulle hållas rent och snyggt överallt både hos människa och djur var en dygd som man inte släppte på. Inte gick man omkring i skitiga kläder inte och inte lät man djuren fara illa på något sätt. Jag minns att min mormor berättade att det första året som bönder så var de så fattiga att de fick låna pengar på banken till kraftfoder till djuren för annars skulle de inte må bra och kunna ge tillräcklig avkastning. Det skulle de ju inte gjort om inte djuren var viktiga. Jag kan inte tänka mig att de gav djuren mögligt hö heller. Kanske om valet var att låta dem svälta men den här mannen hade ju ett val. Han var inte tvingad att ge sina hästar mögligt hö eller låta dem stå utan strö. Om hästarna var så viktiga för honom som han sa så skulle han köpt nytt hö och fixat strö åt dem.
Visst hade djuren trängre bås förr men det är ju något som har kommit på senare år att de behöver och ska ha större och då är det så och det ska följas.

Jag håller alltså helt med dig. Jag förstår inte vad som är så speciellt med honom. Sköter man inte sina djur så kvittar det hur mycket man säger att man älskar dem. Man ska inte få ha dem kvar ändå. Sedan förstår jag inte varför hästarna skickades till slakt? Var de sjuka på något vis? Varför såldes de inte?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för speciellt med "Hästmannen"?

Sedan förstår jag inte varför hästarna skickades till slakt? Var de sjuka på något vis? Varför såldes de inte?

Slaktades hästarna? :O Det har jag helt missat!

Står på flera sidor att han blev "lurad", att djurskyddsinspektörerna bara hittade på för att sätta dit han...

Men samtidigt läser jag på andra sidor att dom varit där flertalet gånger och han inte åtgärdat det han skulle och därför fick han djurförbud... Finns det någonstans man kan ta del av inspektörernas grunder och beslut?
 
Sv: Vad är det för speciellt med "Hästmannen"?

Ja jag läste i en artikel att han stod och grät på gårdsplanen när hästarna åkte iväg för att slaktas.

Jag vet inte men det antar jag. Domar är ju offentliga.

Att folk säger att han blev lurad är nog för att de tycker att han skulle få ha hästarna kvar trots att han misskötte dem för han är ju så "speciell". Nu är det längesedan jag såg filmen men där såg man ju att de inte var så vidare trevligt i ladugården. Ganska korkat att visa upp sina missförhållanden på film :meh:
 
Sv: Vad är det för speciellt med "Hästmannen"?

I hans värld så hade nog hästarna det bra.

Alla har ju olika infallsvinklar och erfarenheter. Därmed inte sagt att det är rätt.
 
Sv: Vad är det för speciellt med "Hästmannen"?

Jo så var det säkert men man är ju trots allt skyldig att rätta sig efter de lagar och regler som finns. Djurskyddslagen är ju en minsta lag, dvs djuren måste ha minst de måtten osv. Att inte ens ge hästarna tillräckligt med plats, strö eller tjänlig föda är ju nästan lika illa som att ha hästen på balkongen i mina ögon. Även om man har valt att leva utanför samhället så måste man ju följa de reglerna som finns. Hans djur har ju inte valt bort dagens regler. Han utnyttjar ju sjukvården t. ex. och då bör han också inse att han måste följa andra regler som gäller i dagens samhälle även om jag vill minnas att det tog tid innan han sökte vård också.
 
Sv: Vad är det för speciellt med "Hästmannen"?

Det som var fascinerande, i mina ögon, var att man skildrade ett originals liv och leverne. Jag är uppväxt på landet och det brukade nog finnas en och annan "byfåne" i byarna. Nu sitter de ofta i snuskiga lägenheter i stan, ensamma, utan något att göra och är inskrivna i psykiatrin. Det finns inte plats för sådana personligheter i vårt samhälle längre. Däremot är det ingen rättighet att vanvårda djur.

Minns att vi hade en i byn, kallad skärsliparn. Han cyklade omkring och slipade folks knivar. Tyvärr blev knivarna ibland bara sämre men mor bjöd honom alltid mat.

TinyWiny, att hästmannen ska inse saker kan man inte räkna med. Jag skulle nog kunna tänka mig att han tillhör gruppen lindrigt utvecklingsstörda.
 
Sv: Vad är det för speciellt med "Hästmannen"?

Vad jag kommer ihåg så var det inga riktigt grava anmärkning om vanvård, men eftersom han inte åtgärdade de brister som togs upp blev det nya förelägganden och regeln är att efter tre(?) gånger så beslutas om djurförbud om det inte finns särskilda omständigheter. Att han inte riktigt klarade av sina djur längre syntes tydligt även om det kanske inte var direkt vanvård, och allt pekade på att det var på väg nedåt.

För egen del tycker jag att de som gjorde sig ett namn på honom kunde antingen hjälpt till och ordnat det praktiska så att han kunnat haft kvar sina djur något år till eller talat med honom så att han själv insåg att det inte längre höll. Jag gillade inte filmerna särskilt.
 
Sv: Vad är det för speciellt med "Hästmannen"?

För egen del tycker jag att de som gjorde sig ett namn på honom kunde antingen hjälpt till och ordnat det praktiska så att han kunnat haft kvar sina djur något år till eller talat med honom så att han själv insåg att det inte längre höll. Jag gillade inte filmerna särskilt.
Jag tycker inte om Gerdehags filmer. Det är mer misär än omtanke om djuren.
 
Sv: Vad är det för speciellt med "Hästmannen"?

Nu har jag inte följt med i svängarna men försökte inte folk hjälpa honom och han ville inte/försvårade?
 
Sv: Vad är det för speciellt med "Hästmannen"?

*kl*

Man kan ju leva på gammalt sätt även om man tar hand om djuren enligt modern djurskyddslagstiftning. Det är bedrövligt att man gjort underhållning av något som är tragiskt. De kring filmen skulle faktiskt kunna gjort något positivt för honom men förstärkte bara hans egen uppfattning att han var ett offer för djurskyddet.
 
Sv: Vad är det för speciellt med "Hästmannen"?

Är det någon som sett uppföljare som kom häromdagen? Vad sades i den?
 
Sv: Vad är det för speciellt med "Hästmannen"?

Nu har jag inte följt med i svängarna men försökte inte folk hjälpa honom och han ville inte/försvårade?

Jodå, men dom motade han bort. Tankegångarna han hade var att alla skulle lura honom så lindrig utvecklingsstörning och lite allmän paranojja misstänker jag.
 
Sv: Vad är det för speciellt med "Hästmannen"?

Folk som inte vet nåt om hästar tycker väl det är romantiskt med nån motvalsgubbe i skogen som låtsas att några århundraden inte har hänt. Ger väl mysiga Emil i Lönneberga-associationer till folk typ?

Själv har jag inte riktigt fattat grejen heller
 
Sv: Vad är det för speciellt med "Hästmannen"?

Jag förstår inte grejen heller.

Men i samband med första filmen var han väldigt hyllad även här på Buke. Vi som inte tyckte det var så bra att fodra med mögligt hö fick "mycket på moppo".
 
Jag ifrågasätter inte att han fick djurförbud. För mig berör han för att han levde för sina hästar, och utan dem vore han ingen hel människa. Jag tycker hela hans öde är tragiskt, och jag tycker att att han borde fått hjälp i sin situation. Man hade kunnat göra upp en plan med honom vad som måste fixas och sedan hjälpa honom. Han är ju mycket speciell i sitt sätt och leverne, och jag tror inte han skulle fungera i ett "normalt" samhälle. Han är ett unikt fall och på något sätt borde han fått hjälp.
 
Jag ifrågasätter inte att han fick djurförbud. För mig berör han för att han levde för sina hästar, och utan dem vore han ingen hel människa. Jag tycker hela hans öde är tragiskt, och jag tycker att att han borde fått hjälp i sin situation. Man hade kunnat göra upp en plan med honom vad som måste fixas och sedan hjälpa honom. Han är ju mycket speciell i sitt sätt och leverne, och jag tror inte han skulle fungera i ett "normalt" samhälle. Han är ett unikt fall och på något sätt borde han fått hjälp.

Mig veterligen så lämnar djurskyddsinspektören en rapport med vilka brister som ska åtgärdas så det är knappast ett mysterium. Vem är denna "man" som skulle hjälpa till?
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 810
Senast: Crossline
·
Hästvård Jaha då står man med skadad unghäst För 2veckor sedan hände det, hittade honom i hagen ståendes med huvudet lågt o ville inte ta upp...
Svar
9
· Visningar
1 457
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 001
Senast: Karminnie
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 838
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp