vad är bra ekonomi?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad är bra ekonomi?

Men stod det inte 12 månader på försäkringskassans hemsida redan innan valet? :confused:
Har för mig att det var den infon jag läste i somras, dvs ca 3 månader före valet.

För min del skulle det vara bättre med 12 månader än 6, eftersom jag tjänade mest fram till maj i år då jag jobbade 125%.
 
Sv: vad är bra ekonomi?

*Kl*

Jag tycker inte att det är pengarna som avgör alls egentligen. Har man föräldrar som inte har råd att låta en gå på bio eller låter en gå i begagnade kläder so what? Vet man att man är älskad och att det händer roliga saker hela tiden även om de är billiga äventyr så räcker det.

Jag tror att de barn som inte har allt serverat på silverfat är oftast de som tar sig längst i karriärsstegen, de får ett "jävlar anamma" som skiljer dem åt från dem som fått allt de pekat på. Motgångar blir inte heller så förödande, de vet att de klarar sig...
 
Sv: vad är bra ekonomi?

Hola,
En bra ekonomi är att man kan undvara utan någon tusenapp i månaden utan att allt kraschar, det redan innan barnet kommer till världen.

Barn i sig är inte så kostsamma. I alla fall när de är små. Barnbidraget täcker vanligen blöjor och välling.

Det jag upplever som drar iväg är om man vill vara hemma längre än ett år (då blir föräldrapenningen därefter). Likaså om man vill gå ner i tid så barnet inte behöver gå så mycket på dagis (då blir lönen därefter).
Ovanpå det behöver kanske familjen en större bil (kostar mera), större eller annorlunda boende (kostar mera/längre resor etc).

mvh Eva
 
Sv: vad är bra ekonomi?

*lånar min egen*

Håller helt med Tassetass om att det är de små utgifterna som gör det!

Man ska kunna ha lite pengar över till nöjen också, även efter att barnet kommit, eller helt enkelt bara en buffert utifall att det händer något oförutsett. Det gäller ju inte bara barn utan allt man skaffar, häst, bil, hus o.s.v.

Ett exempel.
Min sambo och jag tjänar mindre/månad tillsammans än min svägerska och hennes sambo. Vi har ungefär lika stora huslån. De har bergvärme, vi har direktverkande el.

Vi pratade härom veckan om ekonomi, jag oroade mig för hur mycket pengar barnet skulle kosta oss när det kom ut i och med att min inkomst sänks när jag är hemma, dessutom har jag tjänstebil och vi kan samåka men nu tappar jag ju den när jag går hem vilket också ger ökade bränslekostnader.

Svaret jag fick var att hennes barn (2 pojkar, 1 & 3 år) var jättedyra/månad så jag skulle nog räkna med att få göra mig av med hästarna för hon hade minsann inte råd till någonting alls, det skulle t.ex. inte bli några julklappar till barnen i år eftersom de ändå skulle få så mycket av alla andra och de ändå inte hade råd. (De lånade pengar av mina svärföräldrar för att kunna ha födelsedagskalas till den äldsta förra månaden)

"Hur mycket lägger ni på blöjor och välling/månad då?" frågade jag.

Vi kom fram till att totalt la familjen ut 320:-/månad på blöjor och 150:-/månad på välling (den stora pojken äter ju vanlig mat utom morgon och kväll). :eek:

Där någonstans tycker jag att gränsen går, när ens ekonomi står och faller med 470:-/månad i kostnader för barnen.
Förstår inte heller vart deras pengar tar vägen... :confused:
(Fast de förstår inte heller vart våra pengar kommer ifrån, hon har frågat om vi säljer knark på fritiden för att få det att gå runt :D)
Hon har satt det i system att låna från oss varannan månad och från sina föräldrar varannan...
 
Sv: vad är bra ekonomi?

Men de måste ju göra nått annat fel :crazy: Kan man inte hålla i pengar så spelar det ingen roll hur mycket man tjänar, kulorna försvinner endå.

F.ö. så räknade jag på försäkringskassan (bara på kul) och bara mig, inte pv och jag skulle ensam klara att vara hemma i 1½ år med ett barn -det känns bra. Inte för att jag planerar någonting men jag skulle inte vilja ha barn och behöva låna pengar till att leva varje månad, varken för barnets eller min egen skull.
Men sånt där känner man ju själv.
 
Sv: vad är bra ekonomi?

Det är inte när de är små som de kostar, då är det inga problem att köpa bättre begagnade kläder och utrustning.

Pengarna börjar rulla i mellanstadiet, då börjar det bli viktigare med kläder och har man sen som jag en son som är idrottsintresserad och spelar både bandy och fotboll, ja då börjar man undra var pengarna tar vägen :angel: :angel:

Här köps dock mycket av speciellt bandyutrustningen begagnad, byte av skridskor varje år, då får man ett par bra beg. för under halva nypriset, och det är inga stormarknadsskridsor som fungerar nu längre, som det gjorde tidigare.

Har dock inte sålt av grejerna i den takten han vuxit ur det, så om lillebror vill börja så finns det mesta redan, skönt.:idea: :idea:
 
Sv: vad är bra ekonomi?

Men de måste ju göra nått annat fel :crazy: Kan man inte hålla i pengar så spelar det ingen roll hur mycket man tjänar, kulorna försvinner endå.

Jag menar det... :crazy:

Tro mig, jag och sambon har funderat länge vart alla deras pengar går... men de köper inga saker till huset, har inte renoverat, köper aldrig kläder till sig själva (eller jo, hon köper åt honom och barnen men inte åt sig själv. Sina egna kläder tvättar hon varje kväll... :crazy: ), har ingen bil eller annan dyr pryl som kostar...
Men de har aldrig några pengar!
 
Sv: vad är bra ekonomi?

Nu är vår son bara 1 år men inte är det många gånger han kostat 2000:-/månad tror jag. Vagnen som var ny och dyr (behöver ej vara en sådan) innan han föddes är det jag kan komma på. Däremot har det kostat att vara föräldraledig men då har vi valt att ta ut betalning för väldigt få/inga dagar varje vecka. Bebisen i sig själv har varit förvånansvärt billig tycker jag.

Det beror ju på hur gammalt barnet är och vad man räknar in i kostnaden; alltifrpn vinteroveraller, till månatligt sparande , till slalomkurs etc. Det är alltid en god regel att ta till sina kostnader i en budget samt hålla ner sina intäkter, istället för det omvända!
 
Sv: vad är bra ekonomi?

Jag säger att när man har en stabil ekonomi och en trygg vardag så kan man säga att man har bra ekonomi, tycker jag.
När man har ett hem, till viss del garanterad inkomst och pengar som räcker för dagen utan att man behöver snåla med allt.

Sen är det ju bra om man har ett litet sparande så att man har en buffert som förälder om något skulle hända. Iaf tycker jag att det ska finnas utrymme för ett sparande när man skaffar barn.

Men det är upp till var och en. Kan man ge sitt barn trygghet och de möjligheter det förtjänar i livet, så ser jag inte varför det skulle vara några problem.
 
Sv: vad är bra ekonomi?

;) Ett barn kostar inte mer än en häst!! Snarare är hästen dyrare , iallafall om man hyr in sig och får betala därefter... -Vilket vi välsignats med att slippa göra. *tacksam tanke till grannen*

När vi väntade första barnet sa alla att det är så dyrt att ha barn. Men måste säga att tycker inte de är så dyra i drift.
Barn måste inte ha allt - mina barn har ganska mycket, men inte på långa vägar allt. Märkeskläder köps ytterst sällan. Själv handlar jag det mesta i Ullared samt när det är rea i affärerna. är man sedannoga med skötseln så är de fina och fräscha länge = nån av småbröderna kan ärva.
När vi blev föräldrar så föll det sig oturligt så att maken krossade sin hand på jobbet 6 veckor innan gossen kom till världen och gick därmed sjukskriven ganska länge. Jag var sjukskriven pga grav. som trasslade så jag blev ännu sämre än vad jag redan var (har EDS samt en ridolycka i botten). Så vi hade båda sjukpenning och ett nybyggt hus att betala på. :crazy: Ja och så 7 hästar......

Idag 7½ år senare bor vi fortfarande i samma hus, men har 4 ungar och 15 hästar. Lönen har ju förståss blivit lite bättre men det är ju inget att skryta med :cool: (maken är kvar på samma arbetsplats och jag jobbar inom samma branch men nu hos en konkurrent...)

Jag tänker ofta på min pappas motto "Man klarar mer än man tror"


Gira
 
Sv: vad är bra ekonomi?

4 ungar, 15 hästar å jobbar!?! NÄR sover du?
 
Sv: vad är bra ekonomi?

:angel: Ja du det vet jag inte...

Allvarligt. Brukar ligga i sängen mellan midnatt och 06.00 men blir väckt i snitt 2 gånger under den tiden. Har jag ont så blir det mindre sova än så.

Jag har slängt ganska mycket av alla måsten och krav. Här är inte tipptopp på långa vägar, ;) Lite skit rensar magen hehe nä men jag dammsuger ju inte varje dag, även om jag egentligen skulle önska det. Tvättberget är enormt och det brukar jag ge mig på under helgen för att slippa leta efter rena kläder under veckan. Det som inte hinner vikas och läggas in i garderoben ligger helt sonika i gästsängen på mitt kontor och väntar till nästa tillfälle alt tills jag behöver det.. :D
Jag handlar en gång i veckan och det få allt vara bra kris om jag ska in till affären ännu en gång samma vecka. Att storhandla spar ju pengar dessutom.
För att inte stressa ihjäl mig själv som har svårt att komma ur sängen på morgonen pga värk (min EDS som kivas) så serveras barnen frukost och jag plockar ihop div. som ska med till skola och dagmamma. 07.20 ska äldste sonen gå till skolbilen och det är INTE kul om han missar den... Sen kör jag och lämnar 2 gossar hos dagmamman, ibland ringer det nån kund. Sedan hem med dottern och jag äter frukost. Om det varit nåt med hästarna på morgonen så ringer maken hem och jag tar en titt på det. Annars så blir det att varva jobb, vissa dagar har jag kundsamtal mest hela tiden och andra är lite lugnare, studier och dottern + lite städning innan alla kommer hem och mat serveras 16.45.
Kvällen ägnas åt läxläsning, barn och hästar samt sen timme på buke.

Ibland kan även jag tycka att jag har mycket på gång. Maken jobbar ju heltid borta. Jag jobbar halvtid och studerar samtidigt på 150% sedan har vi ju barnen och hästarna och dess företag. (så där tillkommer ju lite bokföring och momsredovisning m.m.)
Men nu är det lågsäsong ju ;) Värre är det på våren/sommaren. Fölningarna drar igång i april och iår ska vi ha 8 st (jag vet -det är mååånga!!!) Sedan ska ju vårbruket skötas för att sedan hasta in i slåttern och höskörden. DÅ sover vi i snitt 3 timmar per natt, under slåttern alltså. Likaså under fölningsperioden.

Tro mig, jag gnäller emellanåt. Men vi har ju själva valt det. Som sagt det gäller ju att prioritera i livet. Vi varken reser/åker på semester, går på krogen, dricker , röker el. snusar. -kostar ju pengar.

Viktigt tror jag är att man verkligen lyssnar på sin kropp och själ. Orkar jag det här? Min kropp säger oftast nej, men själen säger JA!
Man lever ju bara en gång, så det gäller att förvalta tiden väl. Jag har ju redan haft den hårda vägen med rullstol och kryckor och kämpat mig tillbaka hyfsat. Visst jag har ont varje dag. :cry: Jag kan inte rida längre tex. Men jag kan så mycket annat.

Och som sagt "Man klarar mer än man tror"

Gira :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: vad är bra ekonomi?

:angel:
För att inte stressa ihjäl mig själv som har svårt att komma ur sängen på morgonen pga värk (min EDS som kivas) så serveras barnen frukost och jag plockar ihop div. som ska med till skola och dagmamma. 07.20 ska äldste sonen gå till skolbilen och det är INTE kul om han missar den... Sen kör jag och lämnar 2 gossar hos dagmamman, ibland ringer det nån kund. Sedan hem med dottern och jag äter frukost. Om det varit nåt med hästarna på morgonen så ringer maken hem och jag tar en titt på det. Annars så blir det att varva jobb, vissa dagar har jag kundsamtal mest hela tiden och andra är lite lugnare, studier och dottern + lite städning innan alla kommer hem och mat serveras 16.45.
Kvällen ägnas åt läxläsning, barn och hästar samt sen timme på buke.

Ibland kan även jag tycka att jag har mycket på gång. Maken jobbar ju heltid borta. Jag jobbar halvtid och studerar samtidigt på 150% sedan har vi ju barnen och hästarna och dess företag. (så där tillkommer ju lite bokföring och momsredovisning m.m.)
Men nu är det lågsäsong ju ;) Värre är det på våren/sommaren. Fölningarna drar igång i april och iår ska vi ha 8 st (jag vet -det är mååånga!!!) Sedan ska ju vårbruket skötas för att sedan hasta in i slåttern och höskörden. DÅ sover vi i snitt 3 timmar per natt, under slåttern alltså. Likaså under fölningsperioden.Och som sagt "Man klarar mer än man tror"

Gira :banana:

Herregud människa...!!! :eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 570
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 687
Senast: fejko
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 801
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 483
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp