vad är bra ekonomi?

Status
Stängd för vidare inlägg.

wtf

Trådstartare
alla säger att man bör ha bra ekonomi för att klara av ett barn (givetvis), men vad är egentligen en bra ekonomi?
är man körd om man inte har ett sparkapital?

det är så svårt att veta hur mycket ett barn kommer att kosta...
när jag får barn så vill jag köpa en ny barnvagn (ca 3500??) och mestadels nya kläder.. städar på bland annat HM och har givetvis tjuvkollat på priser å sånt, tycker inte att det är sååå dyrt med nya barnkläder.. vill inte ha tygblöjor och heller inte dom sämsta engångsblöjorna. alla möbler man behöver finns ju rätt billigt på IKEA..
jag jobbar halvtid + extra, min lön brukar hamna runt 7000 efter skatt och min sambo får ut ca 9000 (mer ibland när han jobbar extra).
svårt att veta när tiden är rätt... många frågor, speciellt med pengar å sånt.
 
Sv: vad är bra ekonomi?

enligt mej så är en bra ekonomi att man får ut runt 23000-uppåt i månaden.men det är ju vad jag tycker.......
 
Sv: vad är bra ekonomi?

....jag och min sambo har ut ca 18500kr i månaden,och vi har bara köpt kläder till bebisen,vi hade aldrig haft råd till en ny barnvagn el nått nytt,som tur är så har jag en snäll mamma som har köpt en ny barnvagn och köpt alla andra grejor,då hon och min pappa har lite bättre ekonomi(ca 35000kr ut i månaden tillsammans).det är jag väldigt glad för......:)
 
Sv: vad är bra ekonomi?

ah just ja.. :idea:

hyra 3900
telefon x 2 5-600
lån 1000
mat 2000
lite annat smått å gott 500?

totalt: ca 8000 +-
säkert en massa som jag glömt, men om man räknar på 10 000 i utgifter så finns det ju ändå 6000 kvar. vi har ju hund och katt också men dom kostar bara ca 500 varannan månad.
 
Sv: vad är bra ekonomi?

Man har råd, om BÅDA kan vara hemma lika mycket med barnet och man inte är beroende av tex att just en person (oftast pappan) jobbar heltid.

Barn behöver mycket mer TID än SAKER :idea:

Barngrejor kan man alltid hitta billgt begagnat eller ärva.

Det måste väl vara viktigare att pappan kan vara hemma och lära känna bebin första månaden än att vagnen och möblerna (som man f.ö. inte behöver mer än spjälsäng) är NYA ???
 
Sv: vad är bra ekonomi?

En NY barnvagn av de större märkena kostar snarare 7tusen eller mer ;) med tillbehören. Jag föreslår att ni kollar begagnat på blocket :) då kan ni få en fin för 3.500 kr med alla tillbehör :)

7+9 tusen är nog i många ögon inte bra ekonomi, fast som tassen skriver, det är utgifterna som avgör.... med mer i inkomst har man i regel mer utgifter också.

Barnkläder osv, begagnat, ärva.... och släkten ger ju i regel massa saker och presenter i tid och otid :)

Vad man ska tänka på dock är att man får mindre då man är föräldraledig och man ska klara sig även om båda går utan jobb osv.

För MIG var det viktigt att ha råd att spara pengar till barnet och veta att mitt barn ALDRIG NÅGONSINN ska behöva sitta hemma och inte ha råd att utöva en hobby eller följa med vännerna på bio, så som jag hade det som liten. ALDRIG! JAG ser det även som en skyldighet att jag som förälder ser till att mitt barn har pengar för att ta körkort, har pengar till att flytta hemifrån (behöver ju inte vara ett dyrt bohag men va sjutton jag hade inte ens en madrass då jag blev tvungen att flytta).... sånna saker....

Man måste tyvärr tänka längre fram... vad vill man göra sen om några år, hur ser ekonomin ut då? vad händer OM man blir ensamstående.

Så prata med varandra.... även om tiden EFTER graviditet, efter småbarnsåren... osv.....

och sen se till att ta emot saker av släkten.... här slogs dom om vem som skulle köpa barnvagn och vem som skulle köpa dittan och dattan.... bara tacka och ta emot!!!!!
 
Sv: vad är bra ekonomi?

givetvis :)
fast för tillfället är han arbetslös (håller på att ta svetslicenser) fram till mars när kursen beräknas vara klar.

med möbler å sånt syftade jag på ex barnstol (bil och i hemmet), blöjbord... å sånt :)
 
Sv: vad är bra ekonomi?

när jag väl får barn i framtiden så kommer jag givetvis att spara pengar till den :)

men den dagen får vänta, eftersom han är arbetslös nu.. men det är ju lika bra att börja kolla vad allt kostar och sånt där :)
 
Sv: vad är bra ekonomi?

Jag tycker inte heller vagn är nödvändigt (man behöver inte en lyxlyxvagn) man kan likaväl bära i sjal.... skötbord kanske inte behövs heller, vi hade bara en skötbädd från ikea för några tior som vi satte där vi hade lust att byta. Ikeas spjälsäng... sniglar (?) som kostar drygt 300.... + en madrass och deras sängkläder har funkat hur bra som helst.... en babysitter var bra första 2-3 månaderna... men sånt kan man ju i regel låna av någon släkting/vän.... samma med babygym.... tips är att spana på LOPPIS.... finns i regel massor....
Det vi köpt nytt som varit dyrt har varit babyskyddet och bilbarnstolen (babyskyddet hade vi 4 månader).... men det är jättebra andrahandsvärde på välvårdade barnsaker om man vill sälja sen... vi köpte tex vårat babyskydd för strax under 1000-lappen och sålde det för 700 kr! Babysittern kostade 350 ny och såldes för 250 kr..... så i slutändan är det inte så dyrt..... första vagnen som kostade 6500 (sittvagn med mjuklift) såldes och vi köpte en begagnad dito ett år gammal för 2000 kr :angel: tjänade pengar.... den begagnade hade MKT mer tillbehör hahaha
 
Sv: vad är bra ekonomi?

2000 kr/mån ungefär har Lova kostat oss om man borträknar dyrare inköp som overaller, skor, bilstolar, möbler osv
 
Sv: vad är bra ekonomi?

du får mig alltid på andra tankar :D
har mått skitdåligt ett tag nu pga barnlängtan, innerst inne vet jag att tiden inte riktigt är rätt men det skiter hormonerna i.. :p

du skriver alltid så bra och tänkvärda saker! :bow:
 
Sv: vad är bra ekonomi?

Det är säkert många som skakat på huvudet åt att vi skaffat barn där jag inte har utbildning eller jobb i grunden. Men man känner ju själv när det är rätt.... Vi har prioriterat familj och "hemma" mer än att göra karriär och tjäna pengar för i slutändan är inte den med mest pengar lyckligast! Vi är lyckliga av att vara tillsammans :)
 
Sv: vad är bra ekonomi?

så är det för oss också :love:
det är bara pengar som ställer till det :(
 
Sv: vad är bra ekonomi?

allt går om man vill. har två kompisar som har barn och ingen av dom hade jobb när dom blev gravida. föräldrapenningen är på nästan 4000 och så barnbidraget på de. den ena är numera ensamstående och har flyttat hem till föräldrarna men den andra bor tillsammans med sin sambo som har fast jobb men normal lön. och dom klarar sig bra. jag ska ha barn i maj, jag har inget jobb, sambon har fast jobb med ganska bra lön. man får självklart prioritera. kman kan ju kanske inte shoppa massa kläder osv till sig själv. oftast får man massa kläder, vagn, säng osv av kompisar och släkt. men som sagt. vill man så går det utan att båda har bra ekonomi.
 
Sv: vad är bra ekonomi?

Jag tycker inte du ska lägga så stor vikt vid nya resp begagnade saker, det löser sig alltid. Däremot är det smart att se till att man har så bra inkomst det är möjligt under 12 månader före barnets födelse så att man får en någorlunda föräldrapeng. Det är inte roligt för de som måste ta ut 7 dagar i veckan och därmed kan tvingas lämna barnet inom barnomsorgen även fast man inte tycker barnet är redo, helt enkelt för att man har slut dagar!
Det är innan man har barn och hus som man har möjlighet att samla på sig ett sparkapital, efter det finns det alltid många hål att stoppa extraslantar. Gå in på försäkringskassans sida och räkna ut hur mycket du skulle få ut per månad om du tog ut visst antal dagar så får du en uppfattning och vilken ekonomi ni har att röra er med. Räkna sedan med att barnet kostar minst 2000 (försäkringar etc), räkna gärna in en ännu större summa bara för att veta att ni har utrymme även en "dyr" månad.
Lycka till med barnfunderingarna!
 
Sv: vad är bra ekonomi?

Räkna sedan med att barnet kostar minst 2000 (försäkringar etc), räkna gärna in en ännu större summa bara för att veta att ni har utrymme även en "dyr" månad.
Lycka till med barnfunderingarna!

Nu är vår son bara 1 år men inte är det många gånger han kostat 2000:-/månad tror jag. Vagnen som var ny och dyr (behöver ej vara en sådan) innan han föddes är det jag kan komma på. Däremot har det kostat att vara föräldraledig men då har vi valt att ta ut betalning för väldigt få/inga dagar varje vecka. Bebisen i sig själv har varit förvånansvärt billig tycker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 570
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 687
Senast: fejko
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 800
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 483
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp