Vad 17 gör jag nu ????

Hambo

Trådstartare
Min nya fina vackra häst är sjuk .
Jag köpte honom på auktion i Oktober .
Självfallet var han besiktigad, jag har dessutom känt honom 1 år innan jag slog till . Nu har det visat sig att han är allergisk mot : Insekter, damm, mögel,samt kvalster . Endoskopi är gjord samt självfallet blodprov som nu håller på att undersöka för att slå fast exakt vad han är allergisk mot . Han började visa dessa symtom när han kom hem till mig efter att ha varit på inridning . Jag var och hälsade på honom och red honom under inridningen och märkte inget konstigt . Allergin har alltså brutit ut hemma hos mig .
Jag har i dag pratat med mitt försäkringsbolag som börjar knorra om Dolt fel . Dvs att varken jag eller förra ägarna har vetat nåt . FB sa att jag skulle skicka in mina kvitton som jag har hitintills ( Ca 4.500:-)
Han har en Bra försäkring som täcker medicin etc .

Men OM dom kommer fram till att det är ett dolt fel, vad gör man då ?
Då får jag ju inte tillbaka pengar av FB antar jag ?
Får han då Karens på allergin, eller är det brukligt att man lämnar tillbaka hästen ? Det vill jag ju inte, men samtidigt vet jag ju inte om han kommer fungera till det jag vill rida, tävla, kurser .
Han är bara 5 år ( Islandshäst )

Hej från Hambo

Senast ändrad:
Sv: Vad 17 gör jag nu ????

Hmmmm kanske ska tillägga att han var kvar hos säljarna från Oktober till i mitten av Mars !

Hej från Hambo

Eftersom du anser/inser att problemen uppstått hos dig har du ingen möjlighet att reklamera hästen. Får hästen reservation i försäkringen (vilket låter troligt utifrån vad bolaget meddelat) får du vackert betala allt själv. Detta gäller också livvärdet om du väljer att ta bort hästen p g a allergi.

Vet av erfarenhet att det kan gå snabbt för en häst att utveckla allergier vid flytt.

Jag VILL inte lämna tillbaka honom .
Inte avliva heller för den delen .

Jag läste på lite om allergier och det kan ju ligga latent tills nåt gör att det bryter ut . Det har ju varit ovanligt mycket flygfän i år ( Mina andra hästar har också varit sämre med sitt eksem ).
Sen har mina höns( Kvalster ?) varit i Lösdriften ( dom går fria)
Betet är ju också väldigt mycket örter på .
Jag hade en kompis med mig en gång och hälsade på hästen och då var han VÄLDIGT snorig, ingen annan häst var det .

Sen funderar jag på igångsättningen, om det kan ha " påskyndat" symtomen.
Jäkla skit också !

Hej från Hambo

Det kan ju vara som så att det lägger sig med tiden.

Många allergier kan man ju vänja kroppen vid.

Jag tror att du kan behålla hästen och få det att fungera om du bara vill.

Men en häst som är dammkänslig mm bör gå på lösdrift om han inte gör det?

Inga höns i närheten där du har den känsliga hästen eftersom de sprider massa kvalster och skit.

Städa stallet ofta, för du kan ju behöva ta in hästen någon gång.
Var noga med att ha ett så dammfritt strö som möjligt (vi har en extremt dammmkänslig häst i stallet som fungerar bra om han står på lösdrift och har halmpellets som strö och även får alger varje dag, är tydligen ngt i algerna som är bra för dammkänsliga hästar enligt vår vetterinär.)

Var riktigt noga med fodret att det inte är dammigt eller mögligt, vattnat hö eller ensilage kanske är bäst?

En vältränad människa klarar allergier och astma mm betydligt bättre om de är vältränade, så det torde gälla djur med?`

Jag tror helt enkelt att du kan få det att fungera om du vill det :)

Lycka till och hoppas det löser sig!

Tack för att du låter så positiv !

Han går på lösdrift och har alltid gjort . Än så länge går han på bete, när han börjar äta hö så kommer han att få Horsehage . I Lösdriften har jag spån som jag börjat ta bort nu, ska försöka göra mig av med Fågeldjuren också, det är bara en tupp och höna . Ju mer jag tänker på det så tror jag att dom är skyldiga till hans mående .
Hoppas det är så enkelt !

Hej från Hambo

Jo det är ju dumt att vara neggo om man kan lösa problemet :)

Får hoppas att det är så enkelt att man tar bort fåglarna då :)

Men jag tycker ändå du borde vara försiktig med allt som kan få hästen att må dåligt, hellre att du byter strö då och ja gör vad som nu kan tänkas fungera för hästen.
Ett tips är att titta på Alg börjes produkter, vet flera hästar som haft allergier och hosta mm som blivit väldigt hjälpt av algerna.
För du ger väl ändå hästarna ngn typ av mineraler och då kan man ju lika gärna ge algerna istället, det gör jag trots att min häst inte har några problem.
Ett + med dom är även att de innehåller ganska mkt koppar= hästen har svårare att få mask i magen som jag tycker är bra :)

Hej!
Vad tråkigt att hästen utvecklat allergi! Jag tycker det verkar bli vanligare, tyvärr.
Kvalstren: som andra (och du själv) skrivit, ta bort hönsen.
Byt ut spånet i lösdriften!!! Jag tycker själv att torv fungerar bra på dammkänsliga hästar, gärna torv med lite extra fukt i.
Vad gäller foder, är jag förtjust i hösilage eftersom det inte vänds och därmed slås inte stråna av. Det samt den högre vattenhalten innebär att det dammar mindre.

Jag såg att du inte vill lämna tillbaka hästen utan vill ha kvar den.
Men dolda fel är man som säljare ansvarig för i hela tre år, så det skulle vara en möjlighet för dig. Rätt ruskigt perspektiv, det där med tre år.

Hoppas det går bra!

Bara om det är ett köp under konsumentköplagen.

Att detta skulle klassas som dolt fel har jag svårt att se.

Spånet ska bort . TROR jag ska använda torv .
Jag vill inte börja med alger eller annat ( ännu ) om han är allergisk mot det också !

Hej från Hambo

Säljarna är på semester så dom vet inte om detta dilemma ännu . Jag ringde dock till dom och sa att jag måste undersöka honom .
Ska be att dom kollar SIN försäkring som dom hade för honom......

Hej från Hambo

Kan du utveckla det så jag får bra argument mot FB ??
Dom har förvisso inte sagt något ännu, utan bara att jag ska skicka in kvittona så att dom får titta på det .

Hej från Hambo

Detta är en klassisk klämma för hästköparen. Försäkringsbolaget hävdar dolt fel, säljaren hävdar att det INTE är dolt fel. Klämd i ett skruvstäd sitter hästköparen som inte har någon försäkring i värsta fall.

Du får helt enkelt invänta försäkringsbolagets ställningstagande och se vad de har för undersökningar att lägga fram som bevisar dolt fel. Med lite tur kan du i så fall använda de argumenten om du tänker reklamera hästen (vilket det inte låter som du vill göra). Är det privatpersoner du köpt av, eller företag?

Det är ett företag .
Jag har köpt totalt 4 hästar av dom under åren,möjligt att dom kan tänka sig ett byte eller likande, eftersom han inte var sjuk hos dom . Jag vill ju att han ska må bra, samtidigt har jag inte ork,lust, att ha en sjuk häst . Den här hästen är ju så att säga istället för den jag fick ta bort i Mars . Men man ska inte måla fan på väggen, men det blir en låååång helg att vänta på Provsvaren !

Jag har i alla fall hittat en kompis som tar mina höns, så det känns bra men ändå tråkigt !

Hej från Hambo

Kan tillägga att jag har en bra försäkring som även täcker medicin .
Livvärde 35.000 som jag hade tänkt höja nu när jag börjat rida honom, men det går ju inte nu .

Hej igen

Har ni använt ett standardkontrakt? I så fall brukar det vara formulerat så att det såsom förutsättning för köp gäller att hästen ska kunna A1 försäkras (eller motsvarande) utan reservation. Skulle försäkringsbolaget sätta reservation för allergi, kan du ha en grund för hävning av köpet då kontraktsförutsättningarna inte uppfylls.

Tack för att du låter så positiv !

Han går på lösdrift och har alltid gjort . Än så länge går han på bete, när han börjar äta hö så kommer han att få Horsehage . I Lösdriften har jag spån som jag börjat ta bort nu, ska försöka göra mig av med Fågeldjuren också, det är bara en tupp och höna . Ju mer jag tänker på det så tror jag att dom är skyldiga till hans mående .
Hoppas det är så enkelt !

Hej från Hambo

Bygg en hönsgård så dom håller sej hemma och mocka ur lösdriften?

Allergier kan visa sej olika mycket olika årstider också men det vet du säkert om du har isisar!:)

Ska kolla när jag kommer hem.
Det är nog bara ett vanligt överlåtelsepapper ( standard ?)
Oj vad jag vill hem och kolla !

Hej från Hambo

Liknande trådar

Hästvård Vi misstänkte ju att min häst hade nåt med gommen . Var hos vet för 1 vecka sedan . Han hade ju inte gomspalt men var svullen i gommen ...
Svar
13
· Visningar
1 872
Senast: Hambo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka