Vackra scalarer

A-K.Eng

Trådstartare
Jag har inhandlat dessa två vackra saker. Var egentligen ute efter två mindre och billigare ffa. Men föll pladask för dessa. Kom ut med två tjusiga scalarer rikare från zooaffären men 188kr fattigare. Men de var ju såååå fiiiina.:love: Tydliga ränder och så ser det ut som att man har tagit och doppat hela bakdelen i mörkgrå färg.

På första bilden är även min gamla scalare med, den är lite gulaktig i tonen.
DSC00252.jpg

DSC00254.jpg

DSC00262.jpg

Sv: Vackra scalarer

Foderfisk?

Inte Kardinaltetrorna väl? För de enda som scalarerna rör är guppyynglena och det är de inte ensamma om. Annars så sköter de sig och biter inte på några som helst fenor.

Sedan så har jag av misstag skaffat tre kakaduaciklidhanar och en hona. Hanarna skall helst inte has i samma akvarium då de inte håller sams. Men det funkar bra, det har bildats ett par och läggs ägg.

Tydligen håller man sams i mitt akvarium.

I mitt akvarium uppför vi oss. Vi äter inte våra grannar.

Jag kör med spöstraff.

Och i naturen blir väl scalarer bra mycket större än vad de kan bli i ett 240-liters akvarium hoppas jag.;)

Och i naturen blir väl scalarer bra mycket större än vad de kan bli i ett 240-liters akvarium hoppas jag.;)

Ofta är det tvärtom med akvariefiskar, de blir större i akvarium än i naturen eftersom födotillgången är stor och ofta saknas fiender som annars skulle dödat dom i förtid.

Oj!

Ja, jo det klart, men så där jättestora scalarer har jag aldrig sett i ett akvarium.

De största jag sett var bara dubbelt så stora som mina och dessa hade ägaren haft väldigt länge tydligen. Så jag hoppas att mina inte blir större än dem.

Oj!

Ja, jo det klart, men så där jättestora scalarer har jag aldrig sett i ett akvarium.

De största jag sett var bara dubbelt så stora som mina och dessa hade ägaren haft väldigt länge tydligen. Så jag hoppas att mina inte blir större än dem.

Min blev ungefär 2-3 ggr så stor som den på den översta bilden :p

De största altumscalarer jag sett i akvarium var ca 50 cm höga. Ett par vanliga F1 på VF föräldrar drog jag upp till handflatestorlek (i kroppen) på ett halvår ifrån enkronestorlek.

Men finns det inte olika stora sorter då?

Jag matar dem ju rätt friskt då jag misslyckats tidigare med scalarer. De har magrat av och dött ganska fort. Dessa får oxhjärta ett par ggr/vecka, övriga dagar flingfoder och frysta räkor av något slag. De äter även malarnas spirulinatabletter och räkpellets. Guppyynglen misstänker jag är goda med.

Så nu har jag fina och välnärda scalarer. Snälla är de med. Den "gamle" kan dock vilja smaka lite försiktigt på äppelsnäckornas tentakler, det är det enda. Annars så håller de väldigt sams i mitt akvarium allihop. Trots att kakaduaciklidparet vaktar yngel under en rot.

Vad tjusiga :) Vi hade två sådana jättestora förr, i samma färg fast de var inte grå hela bakdelen utan randiga.
Hade man haft tid och råd hade det varit skoj med akvarie. Det är vackert :)

Men finns det inte olika stora sorter då?
.

Jo, altum och vanlig scalare som jag nämner ovan. (Även leopoldi, men den är att jämföra med vanlig scalare. Det finns ingen scalaretyp som blir mindre i kroppen än vanlig scalare, även om leopoldin kan få något mer bakåtlutade, kortare fenor och därmed lägre totalhöjd.

Oxhjärtat hade jag hoppat. Det är inte naturlig kost, och dessutom svårsmält om inte temperaturen i vattnet är extremt hög.

Jamen då vet vi att min gamla scalare är en hona och den största av de nya är en hane.:cool:

Könspapillerna är ute och jag kommer att vara borta i två dygn nästan för jobb. Och jag har inget extra akvarium heller. Jaja, enligt min ringa erfarenhet så är det inte alla scalarer som lyckas med att vakta sin egen avkomma utan att äta upp den ens i ett eget akvarium. Så första gången för dem får man väl ändå räkna med att de misslyckas och därmed spelar det ingen roll att de ynglar i ett sällskapsakvarium?

Men så har vi visst undantaget som bekräftar regeln.

Sist jag skrev så trodde jag att de höll på att leka, om de lade ägg då eller inte vet jag ej, men igår eller i förrgår har de lagt ägg på pumphuset och dessa vaktas noga och båda föräldrarna fläktar på rommen med fenorna. Rommen måste vara ett dygn gammal iallafall. Jag är väldigt förvånad. Men samtidigt som jag är besviken på att de lade rommen på ett så dumt ställe istället för på ett amazonsvärdsblad som jag kunnat bryta av och lägga i yngelkasse, så inser jag ju att detta främjar det naturliga beteendet. Jag har hört att man avlar till slut bort det naturliga om man tar bort föräldrarna så fort de lekt och det är därför som de äter upp sina ägg.

Nåja, vi får väl se hur det hela utvecklas. Planerar att kidnappa ynglena så fort de är frisimmande och stoppa dem i yngelkasse. Hur det ska gå till får jag fundera på.

Senast ändrad:

Och rommen finns fortfarande kvar och vaktas av sina päron. Jag är imponerad. Och stolt över att kanske få bli mormor igen.:D

Så då var rommen försvunnen. Misstänker att den blivit uppäten under natten. Men kul ändå att jag verkar ha ett så duktigt lekpar.

Nästa gång jag ser att de är på G så ska jag försöka fixa ett eget akvarium till dem. Har ett par hemma hos mamma som jag kan släpa hit. Min sambo kommer att bli jätteglad...:D

Så då var rommen försvunnen. Misstänker att den blivit uppäten under natten. Men kul ändå att jag verkar ha ett så duktigt lekpar.

...:D

Fast om rommen försvann var de ju sådär halvduktiga.....men det kanske tar sig om de får försöka några gånger...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka