Vackra buskar!

MiniLi

Trådstartare
Här skulle jag gärna vilja få se bilder på alla underbara buskar ni har hemma i trädgårdarna!
Gärna även lite info om vad det är för något, vart den trivs, om den håller sig frisk och hur man sköter den :laugh:

Sv: Vackra buskar!

28 som tittar men INGEN som har en endast buske hemma i trädgården? ;)

Jag har endel buskar. Men har inga bilder på dem... och eftersom jag bor utanför Luleå skulle bilder fotade idag inte vara särskilt vackra eftersom blade ännu inte slagit ut på dem. SÅ vackert grenverk har de inte...

Vill ändå slå ett slag för en riktig favorit som vi hade tidigare, men som tyvärr strök med när vi byggde vårt garage precis där den stod... Silverbusken. Jättevacker HELA sommaren! Silverfärgade blad och trevligt, lite knotigt växtsätt. Dessutom EXTREMT tålig - härdig till zon 7 och jag har t o m läst att den klarar saltvatten. (Att bygga garage över den är dock inte att rekommendera... ;) ) Den får små gula blommor också, men dessa är vad man brukar kalla anspråkslösa. Det är definitivt för de vackra bladen man odlar den! Dock bör den placeras med omsorg eftersom den skjuter rotskott. Vi hade den i gräsmattan och då var det ju inget problem att hålla efter rotskotten - det fixade gräsklipparen automatiskt. Men i en rabatt är den nog inte så lämplig.

Jag kan ju även bidraga med vad vi ska plantera i eftermiddag:

Salix phylicifolia ´Brekkavier´

"Från sagoön Island kom ´Brekkavier´ till Norge. Som ett förebud om våren är den av de allra första som lyser upp i trädgården med sin vackra, friska gröna färg som senare på sommaren övergår i skinande blanka blad. På hösten kommer de lysande gula färgerna. Används ofta till klippta häckar på Island, tål kraftig beskärning. Växer på all slags jord, från mager sandjord till fuktiga områden. "

(Från www.rydlingeplantskola.se - där finns även bilder)

Bladen är verkligen oerhört vackra - tänk riktigt blanka, frodiga lingonblad!

Vi har ett "orangeri" (växthus som främst används som uterum men även med lite växter). För att få det så lättskött som möjligt - ett "odlingsväxthus" kräver ju så mycket passning - planterar vi växter utanför växthuset för att skapa känslan av att man sitter i en grön oas även om det inte är så mycket växter inne i själva växthuset.

Dessa Brekkavier ska vi plantera utanför ena växthusväggen - den sida som vetter mot en stor allmänning - och sedan klippa ner kraftigt. Efter ytterligare en klippning i juli kommer de att bilda bollar - som buxbom alltså. Fast MYCKET snabbare! Så att de både fungerar som insynsskydd och dessutom vackert blickfång. Eftersom vi sitter i orangeriet och njuter redan soliga februaridagar vill vi ju gärna ha något som ser trevligt ut även med snö på och då tror vi mycket på dessa "bollar"!

Får väl passa på att fota i samband med planteringen - innan första nedklippningen så att det blir något att se, man ska nämligen bara spara ca 15 cm långa grenar - och återkomma med bilder!

(De grenar man klipper bort kan tydligen rota sig lätt om man bara tar bort bladen och sticker ner dem i jord som hålls fuktig! Så snart har jag kanske MASSOR av denna växt som verkar så trevlig! )

Jag har inga bilder, men många favoritbuskar:D

Rosenribs, Ribes sanguineum är en favorit trots att den är vanlig, blommar jättefint i rosa och har en fin form.

Koreansk kornell, Cornus kosa tror jag den heter, är en stor favorit, jättefina frukter!

Alla Cornus för övrigt tycker jag är lite underskattade...

Olvon är också en STOR favorit, speciell Viburnum x bodnantense, kejsarolvon, en hybrid som blommar på vintern. Carlesii och lantana blommar nu i jättefina porslinsliknande blommor!

Rödbladig smällspirea är också superfin, riktigt mörkröd med fina fingrade blad.

Och alla buskroser, pimpinellifolia, the Fairy osv. Finns massa fina buskar!!!

Spirea. den är så fin, med sina vita blommor, :) tujja (stavning) kan bli fin som häck grön året runt :)

Det finns massor med spireor, många blommar i rosa, så gillar du dem kan du upptäcka många "nya" sorter!

Jag har en som är odödlig. En rosenbuske, tunnare modell, inte den sorten som används som lågbudgethäckar. Den sköts inte alls om, blir offer för röjsågen med jämna mellanrum. Ett år hällde jag på diesel och eldade löv på busken och den tog sig samma sommar.
Så ska du ha en buske som tål det mesta så är ros det jag kan rekommendera. Dessutom får den hyfsat söta rosavita blommor framemot höstkanten.

KL

Roligt med lite svar, även om det än så länge inte droppat in några bilder :D

Jag ska försöka hinna att fota med det vi har i vår trädgård i buskväg.. Någon dag då tid finns över :)

Ser ut som Vanhouttei eller Cineria, har den avlånga eller mer runda blad?

Om det är Vanhouttei tycker jag också om den:D

*KL*

Eftersom jag inte lärt mig hur man lägger in bilder här :o bifogar jag en länk till bilder på mina nya fina "Brekkavier". Tyvärr ser man inte riktigt de blanka, vackra bladen...

Klicka här! (och scrolla ner lite)

Hum jadu, kan gå ut och titta sen, ta kort på lite närmare håll. Kan ingenting om de olika spireorna.

Brudspirea, skulle jag tro. Det har jag med på min lista till mitt/vårt stora projekt just nu, en slänt med många kvm:grin: Stensättningen är klar, så nu är det snart växtdags!

KL Men jag ville visa min vackra trädpion. Köpte tre för fyra-fem år sen, en överlevde, och maken har velat plocka bort den flera gånger. Ok, den är inte så kul året om, men blommorna är fantastiska! Denna är ca 15 cm i diameter.
Foto0186.jpg

I år blommar den med en blomma först, men det kommer tre knoppar till.
Foto0185.jpg

Det är vad som blommar just nu. Magnolian har blommat över, och gullregnet och honungsrosorna är inte dags riktigt än

Det där låter som något för mig det :) Men vad heter den? Var kan man få tag på den?

Gärna en bild på överlevaren också!

jag gick just förbi vår perukbuske och funderade på om den nog behöver flyttas.
Det är annars en mkt fin vinröd/svart buske (bild på perukbuske från nätet):
9rs2gnzvjbjduuegg9dyu3aqwtoxerl

Njaa... norskan har mer upprätt växtsätt med böljande och överhängande grenar. Ser mer ut som en spiraea media 'Finn'.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 224
Senast: tanten
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 534
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar