Vackert men hett sto

Sv: Vackert men hett sto

Du har förmodligen den häst i stallet som stammen tyder på:rofl:,förstår att hon "ser troll" emellanåt.

Dock är det ingen dålig stam - och med en hingst som ger coola avkommor, och en bra uppfostran så tror jag absolut inte hon är fel att avla på (såvida hon inte har andra "problem" villsäga)

Jag skulle råda dig att ta en extra koll på NOBEL till henne.

med!

Jo då , det är min häst:p
Har du erfarenhet av dessa typer?

Jo då , det är min häst:p
Har du erfarenhet av dessa typer?

Jo, en hel del faktiskt.
Swift var ju en otroligt vacker hingst, men som tyvärr lämnade ganska mkt "mellan öronen" hos sina avkommor.
den känsligheten, om den används fel blir ofta otroligt svår att jobba med."Hypersensitiva" är ord som jag gärna sammanknippar med många av hans avkommor.

Och Vivaldis avkommor är ju inte heller kända för att var de mest enkla och lugna hästarna, inte min favorit precis då jag upplevt många av dom som lite tvära och lynniga.

Den kombinationen kan egentligen bara bli på ett sätt:angel:, snygg och nervig:)

Men, säger det igen - med rätt hingst, med rätt temperament så kommer ni förmodligen att lyckas få fram det bästa ur kombinationen i avkomman.

Lycka till ! (Har du kollat min tips angående Nobel? Här nere finns massor av coola, rörliga och hoppande avkommor efter honom:love:, ngt som ju börjar visa sig även i Blupen nu!)

Jag gillar allt med Nobel utom att jag inte tycker han är så snygg:o
Nu har jag inte sett honom live, eller uppiffad uppställningsbild heller:cool:
Kanske något att tänka på för hingsthållarna:idea:

Både svar till Ancan och TS...

Nobel är linjeavlad på Ladykiller XX, och jag har någonstans hört/läst att hans avkommor blir ganska ädla, kanske p g a fullblodsinslaget. Dessutom har Nobel ryktet att nedärva bra temperament.

Min egen 1-åring e Nobel är väldigt ädel. Hon är u sto med Presto XX i andra led.

Ancan: Tycker du att de avkommor du sett efter Nobel är åt det ädlare hållet?

Mitt sto är e.Swift-Vivaldi och har således lite fullblod i sig bakåt i leden. Hon är oerhört smart och vänlig men har nerverna utanpå dock. Flyktbeteendet är starkt utvecklat och hon har seperationsångest. Mycket beror på att hon hos tidigare ägare aldrig lärdes att vara själv/se nya platser etc.
Eftersom hon är så pass bra och snygg vill jag avla på henne. Tror ni att det funkar att sätta en hingst på henne som har lite fullblod i sig eller kan det slå över rejält då? Förslag på hingst som är super-super-cool men ändå inte för tung i typen (jag gillar lite ädlare hästar. Stoet i sig är lite av den äldre stabilare typen men dock väldigt reslig och lite långbent).
Tacksam för spontana idéer!

Jag är absolut ingen expert på avel, men min första tanke på "cool" hingst är Santa Cruz. De avkommor jag har hört om och sett har varit jättecoola. Sen om det kommer från honom eller mödrarna vet jag dock inte.

SC själv verkar också trevlig och stabil, det jag har sett av honom. Men, som sagt, jag är ingen expert. Han kanske inte alls passar med ditt sto "stammässigt".

Jag gillar allt med Nobel utom att jag inte tycker han är så snygg:o
Nu har jag inte sett honom live, eller uppiffad uppställningsbild heller:cool:
Kanske något att tänka på för hingsthållarna:idea:

Han ÄR snygg, dock snyggare "påklädd":angel:kanske, men det är han absolut inte ensam om.

Och hans avkommor är bara så fina, och absolut inte "burkiga".

Min egen 1-åring e Nobel är väldigt ädel. Hon är u sto med Presto XX i andra led.

Ancan: Tycker du att de avkommor du sett efter Nobel är åt det ädlare hållet?

Absolut inte tunga iallfall.
Bra typ skulle jag säga.

Jag är absolut ingen expert på avel, men min första tanke på "cool" hingst är Santa Cruz. De avkommor jag har hört om och sett har varit jättecoola. Sen om det kommer från honom eller mödrarna vet jag dock inte.

SC själv verkar också trevlig och stabil, det jag har sett av honom. Men, som sagt, jag är ingen expert. Han kanske inte alls passar med ditt sto "stammässigt".

Jag har fött upp en underbar SC avkomma. Dock kan man inte med bästa vilja i världen kalla honom cool. Mkt känslig och lättlärd individ, men absolut inte en "dussinhäst". Kommer förmodligen, med rätt matchning att bli en riktig kanon!

Vad som var positivt med honom (som vi fick lite gratis känns det som) är dock hans mkt fina gångarter!

Instämmer i kören: Don Primero!

Borde passa bra till ditt sto, särskilt som hon är av helt okej storlek. Han har dessutom toppen-sperma och är gammal - gud vet hur många säsonger till han har. Det finns inget att tveka på! ;)

Utan att egentligen ha någon koll på hur ditt sto ser ut och så vidare så vill jag bara rekomendera en hingst som sägs ge coola avkommor, Rubignon (Rubinstein - Donnerhall ). Tog honom själv till mitt Amiral-Krevadsto som har lite mellan öronen hon med. Fölis är än så länge otroligt lätthanterig.

Någon som tror att Aeine H kan passa?

Hälsn trådskaparen

Hmm, en liknande kombination har jag: Maistic (som nämndes ovan) - Erbstein (Kaliberson). Min häst stämmer in på beskrivningen som TS ger av det aktuella stoet, dvs snäll men med massor av nerver. Så om Kaliberblodet skulle lugna ned Swiftblodet, så har det iaf inte fungerat på min...:angel: Kan dock också vara hennes uppväxt som spelar in, hade aldrig varit utanför ridhuset förrän jag köpte henne som 6-åring.

Jag kan rek. Aerline, har själv en avkomma e. honom:love:

Har läst att både Aerline H och Lambourghini nedärver bra temperament men med lite "nerv" och då kan man ju undra vad "nerv" betyder i detta sammanhang. Vi har "nerv" så att det räcker...

ok, jag har bara hört att Aerline nedärver supertemprament, inte hört (eller märkt;) ) nerv :)

Har läst att både Aerline H och Lambourghini nedärver bra temperament men med lite "nerv" och då kan man ju undra vad "nerv" betyder i detta sammanhang. Vi har "nerv" så att det räcker...

Men det kan bli super med en hingst som Don Primero, som kanske behöver lite hetare blod! Energi är renormt viktigt hos en dressyrhäst, så lägg på någon hingst med vettig skalle så blir det toppen, tror jag.

KL

Jag skulle också ha valt Don Primero till detta sto, TS har inte kommenterat detta val...så vad säger du om DP ?

Sen finns ju nygodkända Belamour som verkar ha ett underbart temperament själv, men han är ju bara 4 så man vet ju inte vad ungarna blir..

KL

Jag skulle också ha valt Don Primero till detta sto, TS har inte kommenterat detta val...så vad säger du om DP ?

Sen finns ju nygodkända Belamour som verkar ha ett underbart temperament själv, men han är ju bara 4 så man vet ju inte vad ungarna blir..

DP känns sådär, inte helförtjust och speciellt inte i priset...2500:-+11500:- vid 45 dagar.

Väcker denna gamla tråd dels för att säga att jag valde Aerline H till stoet och maj 09 föddes en fantastisk fölunge med super-super-temperament. Nu är det dags att välja dressyrhingst då premieringsförättaren rekommenderade det. Stoet fick 8,7,9,8,8 vid bedömningen och fölet 8,7,8,7,8,8 (46p) Stoet nedärver bra ben, men brant bog.
Har tittat på Belamour, men kan det vara gångbart på marknaden?

Liknande trådar

Avel Hade nån tråd i höstas men har inte kommit fram till så mkt ang hingstval till mitt sto i år. Så nu vill jag ha nya tankar och idéer...
2
Svar
22
· Visningar
2 852
Senast: rebeckasff
·
C
Avel Har kikat lite på stammen på min systers shetlandshingst. Funderar lite över varför han ser ut som han gör. Visad som 3-åring med 37 p...
Svar
1
· Visningar
1 068
Senast: ameo
·
Avel Har ett jätte fint elvaårigt sto, importerad ifrån Holland. Hon har ingen känd stam men det är väldigt mycket fullblod i henne, modern...
Svar
12
· Visningar
1 429
F
Avel Leker lite med tanken om att betäcka mitt sto kanske till våren eller nästa år. Så vad kan ni ge mig för tips, fick avliva mitt...
2
Svar
28
· Visningar
2 380
Senast: gragge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka