Vackert kakel till badrumsgolv?

Lena Furberg

Trådstartare
Jag vill äntligen göra om vårt urgamla badrum och har en dröm om vitt stort kakel på väggarna - och ett riktigt vackert blå-turkos-grönt-havsliknande på golvet. Men jag hittar inget hur jag än googlar. Jag vill att golvet ska se riktigt levande ut, som att gå på en lagun fast ännu mer skiftande - havsfärger!

Nån som har tips om var sånt kan finnas??

Sv: Vackert kakel till badrumsgolv?

Ingen aning om det finns men en av anledningarna till att det kan vara svårt att hitta är just färgen. Klinker till golv måste ju vara halkfria och därmed matta. Den där härliga turkos färgen får man med blank transparent glasyr, inte lika lätt med en matt täckande (anser jag som keramiker).

Ingen aning om det finns men en av anledningarna till att det kan vara svårt att hitta är just färgen. Klinker till golv måste ju vara halkfria och därmed matta. Den där härliga turkos färgen får man med blank transparent glasyr, inte lika lätt med en matt täckande (anser jag som keramiker).

Aha!!! DET hade jag ingen aning om, men det låter ju vettigt! Tack! Men - asch då... Då får jag kanske satsa på en blå-grön vägg istället..... Har du länkar till ställen som säljer lite annorlunda klinker...?

Jag tror nog att du kan få liknande resultat trots matta färger, mina förälder har ett härligt levande grön-blått kakel på golvet i badrummet.
svenskakakel.se har massa fint kakel med massa härliga färger :-) Titta där för inspiration.

Min absoluta kakel/klinkerfavorit är Marrakech Design och dom har ju en hel del mönstrat i blå/grön/turkosa nyanser. Kan bli ursnyggt att kombinera flera olika och göra som ett "lapptäcke". :love:

Ja! Jag har också kollat på dem och de är superfina! Jag får kanske tänka om lite.

Vill du ha klinker på golvet?
Min spontana känsla är att mosaik finns i fler färger och också mycket åt det turkos/blå hållet. Vet inte hur praktiskt det är med rengöring etc, men jag tycker att mosaikgolv brukar vara väldigt läckra.

Jag har tittat på mosaik, och det är vansinnigt fint, men kanske bitarna är för små för ett golv? Jag vet inte.......

Marrakesh har jättesnygga plattor, men oavsett vad de säger själva är dessa plattor jag aldrig skulle lägga i ett badrum eller toalett.. Det är ungefär som att lägga en svamp på golvet, de suger åt sig det mesta. oavsett hur mycket de impregneras eller vaxas så kommer de att suga åt sig smuts och liknande. Fungerar i hall kök, men runt en toalett? :crazy:

Använder man rätt typ av fog som inte suger åt sig så mycket så fungerar det oftast utmärkt med mosaik på golv.

Dessvärre görs det tyvärr extremt få snygga turkosa plattor i till golv. Däremot finns massor av plattor till vägg. Kan det inte vara ett alternativ att kanske lägga ett neutralt golv och använda dig av en fondvägg i en turkos färg.

Jag vet massor som har mosaik som golv! Jag tror det kan bli jättesnyggt!

Mina morföräldrar hade mosaik på alla badrumsgolv. De var vackra, lättstädade och höll i nästan 40 år tills min korkade morbror som tog över husen bestämde sig för att "renovera". Nu har de fotoplattor (!!) på golvet. :(

Liknande trådar

Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
11 700
Senast: Daff
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 073
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 711
Senast: sorbifolia
·
Hemmet Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
11 657
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI