Väcka valpen på kvällen för att kissa?

Pernilla79

Trådstartare
Hej! Jag har en fråga eller två - vår valp somnar vid 21 på kvällen. Vi lägger oss oftast kanske 22.30 på vardagar. Hittills har jag väckt valpen för att kissa. Men han gör ändå oftast inte det då han så klart är trött. Sen går jag ut på natten när han vaknar. Ca 2 ggr /natt. Ibland kissar han & ibland inte.
Skulle ni hoppa över att gå ut med honom en sista gång för natten då han ändå sover? Kanske tom hoppa över på natten? Han säger inte till alls när han behöver kissa eller bajsa, det hade ju varit lättare...inte minsta pip ens på dagen..
Tips? Gärna med på att få honom att säga till...
Mvh

Har alltid gjort som så att jag har gått ut och kissat valpen det sista jag gör på kvällen innan läggdags och det första jag gör på morgonen när jag vaknar. Då väcker jag valpen även om den sover för annars är det lätt hänt att den kissar direkt den vaknar, man hinner inte alltid med att gå ut med den direkt den vaknat. Oftast tenderar valpar att vara akut nödiga efter att dem sovit. :p
Har aldrig gått ut på nätterna och rastat valparna, nu blev jag fundersam. Är det bara jag som aldrig gjort det och klarat mig bra utan olyckor eller är det många här som kissar valparna på nätterna? :confused:

Jag skulle absolut inte väcka en hund som sover för att rasta den OM det inte var så att jag visste att en sen kvällsrastning gör att hunden sedan sover hela natten och att den inte sover hela natten om den inte väcks. Jag skulle aldrig heller sätta klockan på väckning för att gå ut med en hund eller liknande. Däremot, om jag vaknar för att en hund vaknat och behöver ut, då tar jag absolut ut den, ingen tvekan.
Med andra ord, i ditt läge hade jag låtit bli kvällsrastningen och istället tagit ut hunden på natten när jag ändå vaknat av att den behövde ut.

Hur gammal är er valp och hur länge har den bott hos er?

Jag väcker inga valpar om de sover och speciellt inte om de är nyrastade innan de somnar och jag själv lägger mig inom 1-1½ timme.
Kliver heller inte upp på natten och rastar några hundar.

Jag (som haft valp nästan en vecka) väcker henne för en sista kvällskiss, och hon brukar kissa. Hon måste ju ändå vakna för att förflytta sig till sovrummet.
På natten går jag bara ut om hon behöver, dvs när hon börjar bli orolig. Hittills har vi varit ute kanske hälften av nätterna.
Säger till gör hon inte, jag tror hon är för liten än, så jag måste hålla koll. Men den senaste pölen var vid dörren, så det kanske är på gång...

Min 12-veckorsvalp får alltid gå ut och kissa innan jag går och lägger mig. Han vaknar alltid när jag flyttar på mig/gör mig i ordning för att sova och då tar jag ut honom. Sen sover han hela nätterna tills han väcker mig mellan 7-9 och vill gå ut. Någon enstaka natt har han också vaknat och då tar jag såklart ut honom.

Enda gången jag väcker en valp, är precis före jag ska sova för natten - då bär jag ut valpen snabbt (tja, allt beror ju på storlek då), den får kissa och sen sover den inom 3 minuter igen :)
Detta för att i största möjligaste mån kunna få en hel natts sömn.
Samma här.
Sista nattkissen väcker jag en valp för, men aldrig på natten. Väcker däremot valpen mig vill gå ut så går jag upp.

Jag har aldrig väckt valpar för att gå ut med dem. Gammelhunden slutade kissa på natten på 3 dagar. Vips som jag har nu väckte mig när hon var kissig när hon var mindre. Men det var bara de första veckorna när jag fick henne. Nu behöver hon inte gå ut direkt på morgonen heller utan jag kan göra mina vanliga morgonbestyr innan vi går ut.

Tack alla för era svar! Vår lille har varit hos oss 6 dagar. Han visar inte när han behöver kissa. Så på dagen om jag inte har stenkoll hela tiden så kissar han & bajsar inne. Han har ingen koll alls
Vi är ute 2 ggr mellan 00-06 då kissar han oftast.
Han är 9 v.
Tips på träning att säga till? Han visar inget heller ju så känner att det blir svårt med träningen av att bli rumsren

Vår senaste valp sov i sängen med oss. Vi vaknade därmed lätt, om hon behövde gå ut och kissa. Vi bor i eget hus och behövde bara gå ut med henne genom altandörren i sovrummet. Blev rumsren i ett nafs.
Det är ju värre om man bor flera trappor upp i lägenhet. Rasta valpen sedan den vaknat, ätit eller lekt är en bra regel. En 9 veckors valp förstår eller hinner inte säja till när den behöver rastas.

Ta ut honom efter lek, mat och när han sovit.
Oftast se man när de börjar bli kissenödiga. De saktar ner med det de håller på med...nosar på golvet, kanske tittar sig liksom lite omkring som om de funderar var de ska sätta sig. Det kan gå fort!!
Har de lekt en längre stund tycker jag det är ok att bryta leken och ta ut valpen.
Ta ut den till samma ställe ofta i början för att göra sina behov. Ganska snart vill den dit själv och kommer gå mot dörren. Ta då ut den direkt. Begränsa utrymmet nattetid med ex kompostgaller.
Nu är den ju bara 10 v så det kan ta ett tag innan den är rumsren. Våra två tikvalpar här hemma är 4 mån nu och en visar tydligt att hon vill ut, den andra hänger mest på sin syster och visar inte så mycket själv när hon behöver.

Kissar alltid valpen innan hon blir sådär trött att man måste knuffa upp henne för trappan, är hon trött så är det inte lönt att ta ut, hon kommer bara sätta sig på gräsmattan och försöka hålla ögonlocken uppe medans hon försöker komma på hur hon kom ut dit.. Kissar henne senast kl 22, hon är alltid nere tills sista man går och lägger sig, dvs har hänt att hon varit nere och sovit till kö 1.
Så man får väcka henne och så går hon upp och lägger sig :).
Kissar inte på natten öht, hon sover hela natten och har alltid gjort, men hon går upp kl 5-6 för att kissa, äta, leka, bajsa/kissa lite till och sen går hon och lägger sig igen til 7-8. Sen är hon ute större delen av dagen men kommer in kl 11-12 för lunch och sover middag.
Inne i en super växt spurt nu så hon behöver varva ner och sova mellan tokrycken :p.

Klart han inte har koll, han är bara nio veckor.
Alla hundar säger inte till när de vill ut. Min är snart nio år och har aldrig sagt till eller visat att han vill gå ut. Självklart är han rumsren men han håller sig hellre än säger till. Det är upp till mig att hålla koll.

Nä jag förstår det. Men vissa hundar säger till lite när dom behöver kissa - även när dom är mindre. Dom kan väl inte förstå att dom vill ut, men att dom behöver kissa - typ
Tack för ditt svar!

Nä jag förstår det. Men vissa hundar säger till lite när dom behöver kissa - även när dom är mindre. Dom kan väl inte förstå att dom vill ut, men att dom behöver kissa - typ
Tack för ditt svar!
Fast en 9v valp kommer på det ca 10sek innan det är dags,så därför måste ägaren lära sig dom mycket små tecknena och vara snabb.
Men om man tar ut efter,mat,lek och sömn och så någon gång där i mellan så blir det få pölar/högar.

Väckte alltid Flinga för en sista kiss innan sänggående och gör det fortfarande. Har alltid sovit hela natten. Min lilla italienare på snart 3 år, vill oftast ut på natten dock....om det är att jaga bort rådjur/räv från tomten eller kissa vet jag inte, är knappt vaken när jag öppnar dörren.... Flinga ligger dock kvar i sängen

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 276
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
913
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 770
Senast: Tualma
·
Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: falukorw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka