vaccineringsdatum...

T

Tokmaja

Hur noga är det att man inte går över vaccineringsdatumet??
Jag trodde att jag hade ett par dagar på mig i den här veckan att vaccinera, så tar jag fram alla papper förrut för att ringa imorgon, så får jag se att datumet var visst IDAG!!
:eek:
måste jag göra en hel ny omstart på vaccinationen då om jag får ut dem imorgon???
Hur är reglerna??
Jag ska ju inte ut och tävla och så inom närmsta året misstänker jag starkt... inte heller till andra stall...
Hjälp!!

Sv: vaccineringsdatum...

Det är bara om du ska ut och tävla som det är jätteviktigt att det blir exakt på datumet. Då behöver du göra en ny grundvaccination om cu inte får ut nån vet. idag. Har du bra kontakt med vet. så kanske han / hon kan komma förbi en sväng på väg från nåt annat ställe. Det har min vet gjort vid nåt tillfälle när jag klantat till det. Så chansa och ring på en gång och förklara läget.

Då måste jag ringa på akuttelefonen och det tror jag inte är så populärt... :crazy:
Måste tyvärr vänta tills imorgon.. Attans också...
Men säg att jag ska ut och tävla nästa år då, alltså efter nästa vaccination... hur ställer det sig då om jag missat med nån dag nått år innan?

Enligt TR så får man inte ha missat en enda dag ända från grundvaccinationen räknar man då.

Du har ingen klinik i närheten att åka till? Det gjorde jag med min när jag var lite sen med vaccinationen. Hade nåpn dag på mig, men ändå försent för att få ut vet..
Dom gav honom sprutan i transporten å sen kunde jag åka hem igen...
Dessutom blev det billigare :p

Om det är influensa eller stelkramp så måste du göra om grundvaccinationen om du ska få lov att tävla.

Mellan första och andra sprutan är det 4-6 veckor. Sen är det ytterligare 7 dagar (tror jag) efter sista sprutan innan du får tävla. Så räkna med att du måste ge första sprutan i grundvaccinationen minst 5 veckor innan tävlingsdagen. Sedan är det 5-7 veckor till tredje sprutan och sedan årligen för influensa och var tredje för stelkramp.

Förutom att det är omständigt att grundvaccinera så blir det vääldigt dyrt... Så har du möjlighet att köra till klinik är det nog smidigast...

Har ingen transport så det hjälper inte... :crazy:

Som flera sagt så TR är tvärstrikta med vacc, missa en dag och bara börja om från grundvacc. Spelar ingen roll om det gått två år sen du missade, upptäcker de att du missat så är det tji tävlande.

Dock, kontroversiellt ämne, men talar vi någon dag så är mer än en veterinär villig att bakåtdatera intyget om man ber snällt. Inget jag tycker man ska använda sig av slentrianmässigt, men har som sagt förståelse för det i sådana här fall.

Så, ring veterinären imorgon och förklara läget och hör om de kan tänka sig att bakåtdatera en dag (om de kan komma ut imorgon alltså).

Annars är det 'bara' att börja om, eller strunta i att tävla.

/Alexandra - som brukar ha STENKOLL, men som en gång lyckades diffa en hel jävla månad, var säker på det var X.e november.. Det var X:e oktober.. Lagom surt.

Jag brukar dock vaccinera om var 8:e månad annars, då får man bättre skydd, det är inte lika panik 'på dagen' (dvs det gör inget om det tar 2 veckor).

Det spelar ingen roll för hästens skull, men som sagt ovan, det blir ingen tävling om du missar..

men hur ska jag göra då?? :eek:

när jag köpte min häst så hade han varit på förmedling i fyra månader. när ägaren hade lämmnat honom där sa hon att det var viktigt att han blev vaccinerad inom veckan, annars skulle vaccineringen gå ut. problemet var att de aldrig vaccinerade honom.
när jag köpte min häst, den 5 oktober hade hans vaccinering gått ut den 26 juni. jag vaccinerade honom mot influensa 3 november, men sedan dess har veterninären inte kommit ut när jag kunnat vara där. vad göra, vad göra?? :crazy:

men hur ska jag göra då?? :eek:

när jag köpte min häst så hade han varit på förmedling i fyra månader. när ägaren hade lämmnat honom där sa hon att det var viktigt att han blev vaccinerad inom veckan, annars skulle vaccineringen gå ut. problemet var att de aldrig vaccinerade honom.
när jag köpte min häst, den 5 oktober hade hans vaccinering gått ut den 26 juni. jag vaccinerade honom mot influensa 3 november, men sedan dess har veterninären inte kommit ut när jag kunnat vara där. vad göra, vad göra?? :crazy:

Andas och ta det lugnt? Du har 92 dagar på dig mellan första och andra sprutan enligt TR, så ta du och boka in en tid med veterinären. Du får dock inte tävla förrän efter 7 dygn efter andra sprutan. För övrigt så får man helt sonika ta ledigt alt att någon annan håller i hästen för vaccinationen den dagen vet kan om man inte kan själv? Eller så åker man till klinik och vaccinerar. Eller åker till vet och vaccinerar i släpet.

Men, du har soms agt upp till 92 dygn på dig för den andra sprutan enligt TR.

Är det vekligen så lång tid? 4-6 veckor säger ju veterinärerna. Eftersom dom är så noga annars vore det konstigt om dom satte gränsen så långt över rekomendationerna.

Men om du vaccinerade 3 november har du fram till fredag på dig om jag räknat rätt.. O.T. Du köpte din häst på min födelsedag ;)

Ja, det är verkligen så lång tid. TR är soms agt i en helt egen värld om man jämför med hur man ska vaccinera för optimalt skydd..

Kolla själv om du vill: http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=93354

Vaccinationsbestämmelser
För att få starta i tävlingar (inbjudningstävling, lokal tävling, regional tävling, nationell tävling och elittävling) måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa. Korrekt vaccinationsintyg ska kunna visas upp innan start. Senaste vaccination får inte vara gjort senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen.

Hästen bör vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd bör hållas.
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccinering - minst 21 dagar och högst 92 dagar efter första vaccineringen.

När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav).

Med 11 hästar är det en salig massa datum att hålla reda på. Upptäckte att jag missat gammelmärren men en månad S*IT. Hon ska ju inte ut och tävla men tänkte på fölis i magen.
Enligt vet har läk.företaget visat att antikroppar kvarstår upp till 18 mån. Skönt!
Men samtidigt slog det mig att jag aldrig behövt visa vacc.intyg vid fölmönstring, championat eller riksföl.:confused:

*KL*

Enligt vetrinär är det INTE viktigt att man gör detta inom exakt gräns. Detta gäller iallfall stelkramp. Det har inte med att göra om det "tar" eller inte,för det gör det även om du passerar gränsen med ett tag - men sen vad tävlingsr. säger är förstås en annan sak. Men jag tycker verkligen inte du ska behöva krånlga med en ny grundvacc om du får en tid så fort som möjligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 980
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka