Vaccinering

D

dubbelmoral

Fick just en räkning från veterinären som i förra veckan var upp till stallet och vaccinerade mina hästar. Jättedyrt. Är det så himla svårt att vaccinera själv? Tänkte om man kunde be veterinären att skirva ut vaccin och så så jag kan göra det själv och slippa resekostnader, inställningsavgifter mm.

Jag har sprutat pencillin själv otaliga gånger, är det samma tillvägagångssätt på vaccin eller ska det in i blodet? Hur gör man egentligen när man sprutar vaccin?

Sv: Vaccinering

Tror tyvärr inte att det är tillåtet att spruta själv.. Vet en vet. som lämnade vacc hos en handlare.. Dock sprutade h*n endast sina egna hästar.. De som såldes fick vacc intyg ifyllda men hästen hade inte fått nån spruta.

Du får inte fylla i vaccinationsintyget själv. Vet inte om man får ge just vaccin själv heller, det var diskussion om det i annan tråd. Men alldeles oavsett får du inte fylla i intyget själv, och vet får inte fylla i det utan att ha sett att vaccinet getts.

Så vaccinera själv, medan vet tittar på i sådana fall. Vilket inte blir billigare direkt.

Vaccin ges intramuskulärt.

Att åka till vet och vacc där blir dock betydligt billigare.

Veterinären får delegera uppföljande behandling till dig som djurägare, det kan man inte kalla vaccination för, eller hur! Jag vet att det förekommer veterinärer som skriver ut vaccin till djurägare, som sedan sprutar själva, men det är nog tveksamt om det är tillåtet.
Dessutom, vill du ha intyget ifyllt, kan du nog inte räkna med att veterinären skriver under något som den inte har sett utföras...

Det är inte helt ofarligt att göra hål på djur. Av vaccinet kan hästen få en anafylaktisk chock tillexempel, och då är det nog rätt skönt att ha veterinären på plats.

Som Alexandra skrev, det är billigare att åka till veterinären med hästen. Eller gå ihop några i stallet och ta ut veterinär för vaccination samtidigt, då sparar man ju in priset på resan och inställelsen, eftersom man delar på den kostnaden.

igentligen får man inte spruta pencillin heller men det finns ingen veterinär som skulle hinna runt vaige dag å spruta...

Helt klart att det inte är tillåtet!
PL

Är det tillåtet för ägaren att ge vaccinet medans veterinär är på plats?

Så måste jag göra med min gamling.

Han tillåter ingen annan att sticka, blir oerhört dum, stegrar och härjar, ja, en fara för veterinären, men när jag ger själv så fungerar det ganska bra.

Naturligtvis har jag min veterinär precis utanför boxen.

Eller så lär man sig behärska ett blåsrör och kan vaccinera och till och med sedera galningarna oxå. :)

Vissa enstaka fall är det OK att vaccinera själv, men veterinären måste fylla i att det är gjort.
Jag gör det dock alltid själv på mina (vaccinerar alltså)

Sedering är ganska ok att ge med pil eftersom det inte spelar ngn roll om det kommer direkt i blodet. Vaccin kan ge chock om det kommer direkt i blodet o kan ge en kraftig reaktion om det kommer mot kotpelaren.
PL

Ja, det har du ju rätt i, fast risken att träffa halskotpelaren är ju inte mindre för att du har ngt annat än vaccin i sprutan. Detta till trots, så används blåsrör för vacc av hästar... men det är nog i de fall då hästen inte ens går att sticka av ägaren.

Nej men risken för reaktion är mindre om tex domosedan kommer nära kotpelaren. Men visst, har man en tokig häst får man acceptera större risker, bara man inte skyller på vet om det händer ngt. En stångspruta kan vara lämpligare för vacc av galningar.
PL

Ser jag inga hinder för, har använt den metoden själv på en del galningar.
PL

Vad bra!

Vi har kommit fram till att det är säkrast för alla att göra så.

Han är som sagt en riktig pina att ha och göra med för de han inte känner, dock så går det hyggligt när jag gör det själv.

Men jag måste ha sprutan ladda och klar och bara knata rätt in och damma in den. Han får inte misstänka något, då blir han stökig och man vill ju inte att nålen ska gå av.

Nu när jag ändå har en veterinär på tråden, hur pass riskabelt är det om man skulle sluta att vaccinera hästarna, naturligtvis inte stelkramp.

Mina hästar träffar inga andra hästar, dom är bara här hemma på gården och det är bara vi som vistas i stallet och med dom.

Risken för smitta borde ju vara väldigt liten för mina, ingen av dom tävlar eller åker på träningar. Vi rider hemma, dom är ju pensionärer.

Har tänkt på det i och med att gammeln är så svår, stelkramp behövs ju inte varje år väl.

Nog kan du strunta i influensan. Stelkramp räcker vart 3e år.
PL

Det låter ju bra, för det är ju onekligen ganska besvärligt att ha en så jobbig häst att ge sprutor. Även om det går..

Enklare om man bara behöver ge vart 3 år.

Har haft sådan tur att denne herre aldrig vart så pass sjuk att ha behövt penicillin eller liknande.(peppar peppar)

Vet inte riktigt hur det skulle gå att ge en sådan kur, hualigen, det skulle bli en fajt.

Förhoppningsvis så håller han sig lika frisk som han vart i 25 år resten av livet!

Han måste vara en undantagshäst, som nästintill aldrig vart sjuk! Några koliker och en "nervsmällshälta" på en kort stund är allt han haft i hela sitt liv. Det måste vara ganska ovanligt.

Han fick inte ens kvarka när det gick på ridskolan där han arbetade förut.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 692
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 634
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 380
Senast: WildWilma
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 286
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut