Vaccinering...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare reykurboy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 989
R

reykurboy

Fick mina pållar vaccinerade idag och nu undrar jag...(glömde såklart att fråga vetrinären)

En gång för alla...
*Ska hästen vila efter vaccinering? (isåfall hur länge?)
*Ska man rida "lugnt" ett par dagar efter vaccinering?
Eller
*Ska man rida som vanligt efter vaccinering?

Tacksam för svar! :):bow:

Sv: Vaccinering...

Jag rider aldrig samma dag som han är vaccinerad.
Rider sedan lugnt i två-tre dagar.
Sen är det full rulle igen.

Enligt min veterinär så kunde jag rida som vanligt samma dag. De som skulle ta det lugnt var hästar på elitnivå som anstränges och svettades extremt mycket, typ travhästar.
Men det kanske är olika från preparat till preparat?

Det är just detta som är problemet...
Alla vetrinärer tycks säga olika :crazy:

Idag är dom dock redan ridna, men det var imorgon jag funderade på...?

Enligt min vet, (även länsveterinär) ska hästen ta det lugnt i en vecka efter vaccination. Ridning är helt ok, även samma dag, men hästen får inte bli flåsig/ få ökad puls, utan ridas/tränas lugnt.
Har faktiskt aldrig hört en veterinär säga annorlunda. Det enda som skiljer är antalet dagar som har varierat mellan 5 och 7, så det är ganska lika trots allt.

Senast ändrad:

Hörde en veterinär svara på detta i förra veckan. Hans svar var att det går bra att rida som vanligt, men att man bör undvika STRESS (som i t.ex. långa transporter) i 5-7 dagar efter vaccinationen.

Denna veterinären sade att det var annorlunda förr, då man hade "sämre" vaccin med mer levande virus kvar, så att hästarna verkligen BLEV "lite sjuka" av det. Då var det viktigt att ta det lugnt, eftersom hästen ju då fick en mindre infektion. Dagens vacciner skall dock vara så rena att hästarna inte reagerar (men skulle en häst reagera med t.ex. ökad temp skall den förstås få ta det lugnt).

Detta svaret har jag (på ett ungefär) fått varje gång jag frågat de senaste 10 åren, och jag har också alltid ridit mina hästar både samma dag som vaccinering och dagarna efter. Har aldrig sett någon reaktion på vaccinet, varken det "vanliga" influensavaccinet, stelkrampsvaccin eller botulismvaccin.

När ponnyn som jag rider blev vaccinerad så sa ägaren att jag skulle rida lite lugnare än vanligt i ca 3 dagar...

Jag vet inte vad som stämmer, alla verkar säga olika.

Jag rider....dock ej hästen flåsig....

Tar det lugnt i 2-3 dagar, sen är det som vanligt igen....:)

//Domino_s

Till alla: Tack för svaren! :bow:

Då gör jag som så att jag rider lite lugnare ett par dagar... Hur nu det ska gå till med hästar som tycker att "fullt ös" är det enda alternativet för tillfället!:p

Till alla: Tack för svaren! :bow:

Då gör jag som så att jag rider lite lugnare ett par dagar... Hur nu det ska gå till med hästar som tycker att "fullt ös" är det enda alternativet för tillfället!:p

I såna fall är det kanske bättre att ta hästen på en promenad eller jobba den lite vid handen istället för att rida. Bara skritta, går det utan att den varvar upp?

Hörde en veterinär svara på detta i förra veckan. Hans svar var att det går bra att rida som vanligt, men att man bör undvika STRESS (som i t.ex. långa transporter) i 5-7 dagar efter vaccinationen.

Denna veterinären sade att det var annorlunda förr, då man hade "sämre" vaccin med mer levande virus kvar, så att hästarna verkligen BLEV "lite sjuka" av det. Då var det viktigt att ta det lugnt, eftersom hästen ju då fick en mindre infektion. Dagens vacciner skall dock vara så rena att hästarna inte reagerar (men skulle en häst reagera med t.ex. ökad temp skall den förstås få ta det lugnt).

Detta svaret har jag (på ett ungefär) fått varje gång jag frågat de senaste 10 åren, och jag har också alltid ridit mina hästar både samma dag som vaccinering och dagarna efter. Har aldrig sett någon reaktion på vaccinet, varken det "vanliga" influensavaccinet, stelkrampsvaccin eller botulismvaccin.

Du har en bra veterinär med god kunskap. :)
Det är sannt att dagens moderna vacciner inter kräver vila på samma sätt som "gårdagens" vacciner. Anledningen till att man väljer att fortfarande rekommendera vila är att man får ett bättre immunsvar, alltså en bättre effekt, av vaccinet om man inte stressar hästen efter vaccination (ex.v. genom hårt arbete eller annat).

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
387
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
751
Senast: tara
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka