Vaccinering

A

AWAKE

Hur ofta och för vad ska en hund vaccineras?
Min valp vaccineras på fredag (8 v.) och jag har hört att man ska vaccinera igen sen.. vid 12 v. ålder? Mot vad?
 
Sv: Vaccinering

Ja valpen ska vaccineras igen vid 12 veckor. Efter det ska den vaccineras när den är fyller 1 år och sedan 1 gång om året som jag förstått det.
Gnist har väldans bra koll på det här. Men jag tror att det är Parvo och kennelhosta:confused:
 
Sv: Vaccinering

Första vacc. (vid 8 veckor, uppfödaren brukar göra det innan man hämtar valpen, i samband med besiktning och id-märkning) brukar vara mot Parvo.
Andra vacc. (vid 12 veckor) är en trippel (Parvo, HCC, Valpsjuka - ibland även kennelhosta).
Vad jag förstått så har man från nån gång i år börjat vaccinera mot kennelhosta först vid andra sprutan.

Sedan är det när hunden fyller 1 år och därefter årligen (om man har kennelhosta-vacc.), annars vartannat år.
 
Sv: Vaccinering

8 veckor: Parvo
12 veckor: Parvo, valpsjuka och kennelhosta
1 år: Parvo, valpsjuka och kennelhosta
2 år: Kennelhosta
3 år: Parvo och kennelhosta
4 år: Valpsjuka och kennelhosta
5 år: Parvo och kennelhosta
6 år: Kennelhosta
7 år: Parvo, valpsjuka och kennelhosta
8 år: Kennelhosta

etc. etc.
 
Sv: Vaccinering

Man lutar mer åt att vaccinera andra gången kring 16 veckor istället för 12 då det är större chans att inga antikroppar från tiken finns kvar då.
 
Sv: Vaccinering

Ok, jag trodde du redan fått hem honom, fick det för mig:)
 
Sv: Vaccinering

Jag ska iallafall vaccinera min valp när han är 14 veckor och han fick första när han var 8 veckor
 
Sv: Vaccinering

Finns massor av trådar om detta. Jag kopierar mitt svar från den senaste tråden : )

Utställning för en hund under ett år kräver en vaccination mot valpsjuka vid lägst 10 v ålder tidigast två veckor före utställningsdagen.
Vad gäller parvo är vaccinering mot detta endast en rekommendation från SKK.

SVA rekommenderar vacc mot valpsjuka vid 7-8v ålder och därefter vid 12-16v ålder. Nästa spruta sedan vid ett år.
Parvo vid 6-8v ålder och andra sprutan vid 12v ålder, det brukar dock inte vara hysteriskt på dagen...
Det bästa är att vaccinera mot både valpsjuka och parvo samtidigt då i princip alla kliniker endast lagerhåller kombinationsvaccin valpsjuka+parvo+HCC.

Kennelhosta vill en del vaccinera mot men jag tycker det bara är nödvänligt om hunden lever i en kennel eller i områden där sjukdomen förekommer mycket. Ibland har jag vaccinerat mot kennelhosta om de bara haft DHPPi (komb av all sjukdomar ovan), annars har jag tagit DHP (valpsjuka+parvo+HCC).
Vaccination kostar ca 300kr på de flesta ställen.
 
Sv: Vaccinering

8 veckor: Parvo
12 veckor: Parvo, valpsjuka och kennelhosta
1 år: Parvo, valpsjuka och kennelhosta
2 år: Kennelhosta
3 år: Parvo och kennelhosta
4 år: Valpsjuka och kennelhosta
5 år: Parvo och kennelhosta
6 år: Kennelhosta
7 år: Parvo, valpsjuka och kennelhosta
8 år: Kennelhosta

etc. etc.


Tack för ett mycket bra och lättläst svar!
Tack till er andra också! :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: movi
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 157
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
763
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp