Vaccinering???

Gilette

Trådstartare
Jag ska grundvaccinera om min häst eftersom det är över två år sen hon vaccinerade senast (mot hästinfluensa och stelkramp)
Jag undrar hur många dagar efter den första vaccinationen man ska göra den andra? Minst och maxantal dagar efter?
Hur lång tid måste det gå efter andra vaccinationen innan man får börja tävla?

Sv: Vaccinering???

4-6 veckor efter första sprutan ges den andra. Sedan ska de ha en till ungefär ett halvår efter den andra. Iaf är det så allra första grundvaccinationen!

Sv: Vaccinering???

Tillverkaren ger rekommendationer som bör följas. Tävlingsreglementet nationellt säger två sprutor och därefter årligen, och det skall vara minst 21 dagar och högst 92 dagar mellan första och andra sprutan. Internationella reglementet säger grundvaccinering och därefter var sjätte månad, de nya bestämmelserna gäller från 2005. Reglementet räknar på dagen, så det gäller att hålla noggrann koll på datumen, om du är en dag för sent ute kan du få börja om från början. Annars riskerar du startförbud och kan få åka hem igen. Du får heller inte vaccinera senare än 7 dagar före tävling.

Tillverkarna rekommenderar ofta att grundvaccineringen skall göras i tre steg. Först två grundsprutor med två till sex veckors mellanrum, och sedan en tredje spruta efter sex månader. Därefter påfyllning varje år.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 528
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar