Vaccinering

D

Donna

Rent hypotetiskt; om man tar den första sprutan i grund vacc, vad händer om man inte tar den andra inom de angivna veckorna? Börja om med första igen?

Sv: Vaccinering

Ja, då ska man börja om med första igen.
Poängen med de tidsintervall som finns är att ge hästen ett skydd som håller en viss nivå. När man ger första sprutan kommer man upp till en första nivå som sedan går nedåt, när du sedan ger nästa som är innan nivån är nere på noll efter första så kommer du upp ytterliggare lite i skydd och sedan går det nedåt igen, något långsammare än efter första och så fyller du på igen och kommer då upp i en nivå som ligger relativt intakt tills nästa som blir den årliga. Dessa vaccinationsintervaller är framforskade där man kollar hur snabbt skyddet försvinner och därför när man ska fylla på.

Väntar man för länge så hamnar man alltså på så låga nivåer att en spruta inte räcker för att komma upp i fullgott skydd igen.

Detta är lite enkelt förklarat och beroende på vad man vaccinerar mot så finns det ju olika vaccinationsprogram.
Främst är det väl de som är ute och tävlar som rent reglementsenligt sett måste hålla sig inom vissa tider. Det är ju dock så lätt att hålla den där årliga vaccineringen när man väl fått gjort grunden. Lättare att hålla ordning på det datumet än att behöva fundera på vilket skydd hästen egentligen har.

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Senast: Jahopp
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka