vaccinering

Sv: vaccinering

mitt föl är född 27 maj och fick precis(drygt 1 vecka sen) sin andra spruta.

Equip F har visat sig säkert att använda till 3 - 4 månader gamla föl. Dock påverkas effekten av den aktiva immuniseringen mot hästinfluensa och tetanus hos unga föl av halten maternala antikroppar. Denna varierar mellan olika individer på grund av många olika faktorer, t ex stoets immunstatus, om fölet fått tillräckligt med kolostrum, etc. Vaccinering av föl i närvaro av maternala antikroppar ger ett sämre antikroppssvar. Föl efter adekvat vaccinerade mödrar bör därför vara något äldre då de vaccineras. Vanligen börjar maternala antikropparna minska vid 4 till 6 månaders ålder. Föl till icke-immuniserade ston bör vaccineras tidigare, vid ca 3 månaders ålder.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Kropp & Själ Jag har insett att min vårdcentral har fått sin chans nu och jag behöver byta. Min nuvarande vårdcentral gick jag till för att det var...
Svar
9
· Visningar
551
Senast: hundtant
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
134
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka