Vaccinering, inom EU kanske?

Docka

Trådstartare
Jag har köpt en häst från Irland som grundvaccinerades där med de två första vaccinationerna.

Nu har jag dock läst i en massa trådar här på buke att den tredje sprutan i grundvaccinationen (som ska ges efter ca 6 månader) inte behövs??

Min fråga är egentligen om de sprutor hon fick på Irland räknas här i Sverige, eller om de vill att hon ska vaccineras igen nu när hon är på Svensk mark?

Det verkar fullkomligt onödigt i mina ögon, men man vet ju aldrig... Någon som vet?

Sv: Vaccinering, inom EU kanske?

Dom vacination spruter som stå i passet ska gäller. Mitt värmblod som kom upp från Tyskland hade alla sin och vetrenären bara förtsätt därifån.

Jag fick avmaska han för bandmask har jag för mig? det var ett tag sen.
Apotekets bok Hästens Hälsa är bra att har hemma.

de olika vaccinen som finns har framställts från olika epidemier. Om jag inte minns fel är de vanligaste vaccinerna från england och tyskland, är säker på england. Så det borde vara ungefär samma sak. men jag antar att du måste kolla upp så att det vaccinet din häst har fått har en motsvarande variant här i sverige. För jag är osäker på om man kan blanda de olika sorterna.

Vaccinet borde motsvara ungefär samma - både sprutorna har varit för både influensa och stelkramp.

Veterinären som gav henne det på Irland sa till mig att se till att hon fick den 3:e vaccinationen inom 6 månader, men nu är jag osäker på det efter att ha läst allt om att 2 räcker?

för att få tävla måste hästen vara fullvaccinerad. dvs 3 ggr, men det sägs att det egentligen räcker med två.

för att få tävla måste hästen vara fullvaccinerad. dvs 3 ggr, men det sägs att det egentligen räcker med två.

FEL
Kravet är endast 2 vaccineringar med minst 21 max 92 dagar emellan sen är hästen grundvaccinerad därefter revaccinering minst 1 gång per år.

Rekommenderat är att ge en spruta efter 6 månader för att få maximalt skydd dock är det inget som krävs för tävling inom sverige (dock har nästintill hela världen för övrigt krav på 6 månaders intervall på revaccineringen hela tiden för att tävla).

Vill man ha maximalt skydd revaccinerar man var 6 e månad (vilket även vaccintillverkarna rekommenderar) vill man bara hålla sig inom vad som krävs för tävling i sverige revaccinerar man en gång per år.
Dock bör man alltid tänka på om det sker ett utbrott av influensa i närheten skall man alltid fylla på vaccineringen hos de hästar som är mer än 6 månader ifrån sina vaccineringar för att de skall ha bra skydd.

För övrigt så är alla vaccin som avser vaccinering för en viss typ av sjukdom tex då A2 influensan "samma" oavsett var i världen du befinner dig (även om märken och bärsubstanser kan skilja). De är alltid framtagna för att skydda från samtliga de stammar som är kända vid den tidpunkten.
Det spelar alltså ingen som helst roll var i världen hästen är vaccinerad så länge vaccineringen är införd på korrekt sätt så är det bara att fortsätta fylla på här hemma.

Om hästen är fullblod och en tävlande galoppör så gäller de tre grundvaccinationerna och sedan revaccination var 12;e månad

När jag hade löphäst så var det var 6 månad som gällde, det var ett tag sedan dock!

Tack så mycket allihopa - nu är jag lite klokare =)

En liten följdfråga:
Hur vanligt är det egentligen att revaccinera var 6:e månad om man har en häst som inte tävlas internationellt?

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
876
Senast: MalanMjöl
·
Kropp & Själ Jag hjälper en familj som bott i Sverige sedan i somras och som kommer från ett annat EU-land. Äldsta dottern i familjen ska ta...
Svar
1
· Visningar
313
Senast: Inglorion
·
Islandshäst Jag läste av nyfikenhet ett ryttarbrev, där det stod någon rad om vaccination. Och jag blev förvirrad. Vad ÄR det som gäller? Missade...
Svar
4
· Visningar
1 511
Senast: Minstral
·
Hästvård Idiotfråga gällande vaccination. Eftersom det är lördag vill jag inte ringa distriktarna och fråga utan det blir buke. Min häst...
Svar
2
· Visningar
769
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka