Vaccinering inför tävling

J

j3nnif3r

Ska börja träna en häst nu och kommer att börja tävla nästa sommar. Hur snart och med vad måste hästen vaccineras med? Ska man vaccinera ett år innan?

Sv: Vaccinering inför tävling

Saxat från WRAS sida:

Vaccinationsintyg
Giltigt vaccinationsintyg ska alltid visas upp på alla tävlingar enligt WRAS regelbok och Ridsportförbundet.

Grundvaccination
Grundvaccination med 21-91 dagars mellanrum mellan 1:a och 2:a sprutan. Tidigast 7 dagar efter den andra sprutan får start i tävling ske. Därefter tas den 3:e sprutan inom 6 månader. Efter det skall hästen vaccineras en gång per år och varje spruta måste tas inom ett år från den föregående. En veckas försening tolereras men går det mer än 1 år och 1 vecka mellan två sprutor måste ny grundvaccination göras.

Du behöver alltså inte vaccinera redan nu om du inte vill, men det kan ju vara bra att vara ute i tid och försöka planera in vaccinatioerna när hästen inte tränas hårt.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
525
Senast: MiniLi
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
959
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30