Vaccinering av stelkramp

F

Foxx

Hej! Jag äger en shettis, som jag fick gratis då förra ägaren skulle slakta honom om ingen ville ha honom. Jag vet (nästan) allt om skötsel o så och vad man gör då en häst skadar sig mm. då jag varit medryttare på många hästar. Men nu är det bara det att jag kan inte så mkt om "pappers arbetet". Vi har skickat in så jag står som ägare nu. Men nu kommer vi till problemet. Han var inte vaccinerad när jag köpte honom, så jag sa till förra ägaren att hon skulle ge shettisen första sprutan på grundvaccinationen i samband med vet. besiktningen. Då vaccinerades han mot hästinfluensa och stelkramp. Sen skulle ju jag fortsätta vaccinationen så 5-6 veckor efter första sprutan fick han sin andra, den också mot hästinfluensa och stelkramp. Vetrinären (en annan än första gången) sa inget när hon skrev in det i passet, men hon måste ju äna ha sett vad han var vaccinerad mot innan.

Iaf så sa min kompis att man vaccinerar mot stelkramp var 3:e år :eek:

Min shettis fick ju bara några veckor imellan. Eller har jag vaccinerat rätt? Vad ska hon isf få om ett halvår? Kan tillägga att hon är 12år, så det är inget föl.

Tacksam för svar :bow:

Sv: Vaccinering av stelkramp

grundvaccineringen både för influensan och stelkrampen är 2:a sprutan 4-6 veckor efter den 1:a och den 3: dje sprutan 6 månader efter den 2:a. så det är helt i sin ordning!
När man sen underhåller skyddet så sker stelkrampssprutan vart 3: dje år, och flunsansprutan minst 1 gång per år.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 913
Senast: turbofling
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 269
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 327
Senast: Happimess
·
Hästvård Vaccinerade min häst för första gången 19:e december med stelkramp och hästinfluensa, och återvaccin ska väl vara inom 4-6 v? Nu kan min...
Svar
0
· Visningar
645
Senast: tavla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025