Vaccinera??

B

Boomerang

Har många funderingar kring det här med att vaccinera. Eftersom jag kommer från "travvärlden" så är jag inte så bekant med vaccin :o och undrar då;

*Vad vaccineras "vanliga" hästar mot?
*Hur ofta?
*Hur ska de behandlas dagarna efter vaccination (motion, osv)?
*Vaccin mot botulism; hjälper det eller inte?? Vissa säger att det bara tar 1 typ av 20 :confused: stämmer det??

Min häst är ju tänkt att tävla (trav) och i och med det åker han ju omkring en del och jag funderar därför på att vaccinera (vet att MÅNGA travhästar inte vaccineras men iaf).

Men som sagt mot vad och när?

Sv: Vaccinera??

Det vanligaste man vaccinerar mot är influensa, stelkramp och, i vissa fall, botulism. Jag har själv ingen kunskap om botulismvaccinet verkligen hjälper, men min häst hade sitt grundskydd när jag köpte honom så då har jag fortsatt med det (1 ggr/år)

Influensavaccinet är först en grundvaccination (men jag lämnar över de intervallerna till någon som kan, jag är alltför osäker) och sen en gång/år. Samma med stalkramp fast där är det var 3:e år efter grundvaccination + att de ofta får en spruta om de tex drar på sig en sårskada.

Många tar det lite lugnare dagarna efter vaccination, men det är väldigt individuellt hur hästen reagerar också.

Ullis

Sv: Vaccinera??

Influensa grundvaccineras med två sprutor med ca 4-6 veckor mellan. Därefter följs den upp med återvaccinationer var 6-10 månad, möjligen med liten dragning åt det längre hållet på äldre hästar.

Stelkramp grundvacciners med två sprutor med 4-6 veckor mellan. Följs av en vaccination efter 6-10 månader och därefter ca var tredje år samt vid sårskada.

Botulism grunvacciners med två sprutor med 4-6 veckor mellan och följs därefter av en årlig revaccination. Jag anser att den med fördel ges på hösten, men det är en personlig åsikt.

Ang träning efteråt så bör man dra ner på träningen(=skritt, lugn jogg) i 3-4 dagar efter stelkrampsvaccinationen och kan sedan träna som vanligt om inte hästen visar någon biverkning. Stelkram och botulism är andra typer av vacciner och behöver egentligen inte ges någon vila efter. Man bör dock hålla koll efter lokala biverkningar samt att man kanske inte bör köra helt slut på dem dagen efter...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 962
Senast: muslidag
·
Ekonomi & Juridik Jag har en bekant som råkat ut för en olycka och det har fått mig att fundera på hur det är juridiskt med ansvar när det kommer till...
Svar
9
· Visningar
1 775
Senast: Lobelia
·
Gnägg Funderade på det idag. När anses egentligen en häst som "gammal"? När anser du att en häst börjar bli gammal? Anledningen till att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 444
Senast: c0pyright
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar