Vaccinera...

Anastacia

Trådstartare
Frågar framför allt åt en bekant, men vet ju inte själv heller så jag vill ju också veta :laugh:.
Min bekant har två hästar, de går enbart hemma och "skrotar" och hon har dem inte vaccinerade, den ena är en foderhäst som inte varit vaccinerad hos ägaren heller och inga papper är medskickade med hästen varvid då det blir svårt att vaccinera antar jag, och den andra hästen blir väldigt väldigt dålig av vaccineringen, blir ståendes inne i en vecka med feber och stelhet i hals (kan inte höja huvudet mer än nån dm från marken första dagarna).
Nu är det så att hon vill börja träna just den som blir dålig, men hur är det, om man åker på träningar, måste hästen vara vaccinerad??
Utsätter man andra för risker eller är det framför allt en själv??
Träningarna hålls utomhus på ridbana.
Hon är självklart för att hästar ska vara vaccinerade, men eftersom den här hästen blir så väldigt dålig vill hon inte utsätta den för det.
Vad är det som gäller?
Kan hon träna utan vaccinering eller måste hon vacccinera?
Och är det någon annan som varit med om att hästarna blir jättedåliga av det?? Veterinären hon pratade med att inte varit med om en så stark reaktion och var också tveksam till fortsatt vaccinering...

Sv: Vaccinera...

Beror på anläggningen. Vaccination är ju till för att skydda individen, i de flesta fall kan man ju vara smittbärare även som vaccinerad, skillnaden är att man inte insjuknar.

Jag utgår från att det är hästinfluensa som avses, stelkramp och botulism är ju absolut bara individen som blir skadad av att vara ovaccinerad.

ja, stelkramp vaccineras de ju för och som du säger, det är ju bara individen i alla fall.

Jag har varit med om hästar som blivit som din bekants häst, mycket dålig av vaccinering. Vet inte hur de gjort med vaccinering på den. Men jag skulle inte utsätta min häst för det.
Om de som har tränings anläggningen kräver vaccinering för att man ska få träna skulle jag kolla om jag kunde få någon form av dispans, om veterinären kan skriva ett intyg på att hästen blir så pass dålig.
Sen vet jag inte om man kan få sådan dispans för att få tävla.

Bära smittan vidare kan man ju göra antingen man har sin häst vaccinerad eller inte, så egentligen så borde det inte göra något om just denna enda häst går ovaccinerad. bara man själv som löper större risk för smitta då ju.

Vet inte hur det fungerar ute på olika anläggningar, men tävlingsmässigt går det att få dispans från vaccinationskravet om du har en häst som inte tål vaccineringen, eller har i alla fall gjort för...

Jag hade tagit kontakt med någon ansvarig på anläggningen som hon ska träna på och sagt som det är... Det brukar lösa problemet så länge det är vettiga saker man kommer med...

/Camilla

Ok, va bra! Då säger jag till henne att hon får kontakta stället hon vill träna på och så får de avgöra från det.
Och hon vet självklart att hon utsätter sin häst för en risk, men det gör hon ju samtidigt varje gång hon vaccinerar den också!

Min häst blir sjuk. Antingen kan du testa att sätta vaccinet i rumpmuskeln, den är mycket större och då kanske hästen kan ta upp det bättre.

Annars hör du av dig till Ridsportförbundet i samråd med din veterinär så kan du få ett intyg.

Tar du det i rumpan på din pålle? Blir den inte lika sjuk då? Borde väl inte bli nån skillnad tycker jag men det kanske det blir...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 846
Senast: Lavinia
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 371
Senast: Lady_S
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 758
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 076
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21