Vaccinera sig mot bältros?

Rosett

Trådstartare
Någon här som gjort det? Fick du några biverkningar efteråt?
Bältros är väl rätt smärtsamt så jag funderar på att ta vaccin, tyvärr är det rätt dyrt. :(

Vill gärna höra om era erfarenheter av detta.

Enligt Folkhälsomyndigheten verkar det dessutom bara vara personer över 50 som vaccineras. Men det kanske görs på yngre också.

Varför funderar du på att vaccinera dig mot det?

Bältros är inte direkt skönt men med rätt behandling är det inte speciellt smärtsamt med än vid insjukningstillfället. Dessutom smittar det nästan enbart personer med nedsatt immunförsvar. Jag har varit utsatt för smitta ett antal gånger i jobbet men än så länge har jag aldrig hört att det smittat till en frisk person.

Bältros är inte direkt skönt men med rätt behandling är det inte speciellt smärtsamt med än vid insjukningstillfället. Dessutom smittar det nästan enbart personer med nedsatt immunförsvar. Jag har varit utsatt för smitta ett antal gånger i jobbet men än så länge har jag aldrig hört att det smittat till en frisk person.

Jag har haft det och vet några till runt om som drabbats utan att ha immunbrist. Dock fick jag ganska lindrigt (eller tja det var för jävligt där det satt men jag fick endast över ett litet område, puh). Vågar inte tänka på hur det känns för de som fått det över stora områden.

En bekant , gubbe på 65 år fick bältros och blev väldigt dålig. Alla blir naturligtvis inte det men han fick skjuta på en operation och fick hjärtproblem också som han förknippar med bältrosen.

Smittar gör det väl bara till de som inte haft vattkoppor? Och då får de vattkoppor, inte bältros.

I min närhet har jag en par män under 40, fullt friska, starka och i bra skick, som fått utbrott av bältros. Den ena for det illa på vid ena ögat och huvudet. Deras utbrott smittade inte någon annan i deras familjer. Smärtsamt en bra tid efteråt, efter utbrottet läkt ut så lämnade området smärtsamt och det tålde inte beröring under en lång tid.

För att jag inte vill råka ut för det här …
I min närhet har jag en par män under 40, fullt friska, starka och i bra skick, som fått utbrott av bältros. Den ena for det illa på vid ena ögat och huvudet. Deras utbrott smittade inte någon annan i deras familjer. Smärtsamt en bra tid efteråt, efter utbrottet läkt ut så lämnade området smärtsamt och det tålde inte beröring under en lång tid.

Går du runt och oroar dig för att få hiv, cancer och likande sjukdomar också?Dessutom verkar det ju som vaccinet inte skyddar helt utan minskar risken med 50%.

Va är det du är så rädd för?
Nu vet jag inte vad du är ute efter. :confused:Jag frågade efter erfarenheter av bältrosvaccination. Kan man minska risken är det väl bara bra? Eller du kanske tycker man är rädd om man vaccinerar sig mot något överhuvudtaget?

Ska du lägga pengar på vaccin skulle jag hellre lägga dem på TBE om du inte redan gjort, det är ju faktiskt farligt. Smärta kan du få av så mycket, det går inte att gardera sig mot allt.

Min pappa hade bältros på det klassiska stället runt höften när han var cirka 75, följdsjukdom på influensa, han hade ont men inte anmärkningsvärt. Sedan kände jag en tjej i 20-årsåldern som fick runt ögat, hon hade det besvärligt.

Nu vet jag inte vad du är ute efter. :confused:Jag frågade efter erfarenheter av bältrosvaccination. Kan man minska risken är det väl bara bra? Eller du kanske tycker man är rädd om man vaccinerar sig mot något överhuvudtaget?

Nä men att vaccinera sig mot något som är väldigt ovanligt är i mina ögon märkligt. Speciellt eftersom att det går att medicinera bort.

Aha. Men om man kan få bältros utan att träffa någon med vattkoppor så är ju risken för det större och anledningen att vaccinera sig ännu större … :crazy:

Du kan ju inte få bort den risken eftersom viruset finns i din egen kropp. Eller har du alltså aldrig haft vattkoppor?

Liknande trådar

Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 834
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 023
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
995
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar