Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför funderar du på att vaccinera dig mot det?
Bältros är inte direkt skönt men med rätt behandling är det inte speciellt smärtsamt med än vid insjukningstillfället. Dessutom smittar det nästan enbart personer med nedsatt immunförsvar. Jag har varit utsatt för smitta ett antal gånger i jobbet men än så länge har jag aldrig hört att det smittat till en frisk person.
Smittar gör det väl bara till de som inte haft vattkoppor? Och då får de vattkoppor, inte bältros.Varför funderar du på att vaccinera dig mot det?
Bältros är inte direkt skönt men med rätt behandling är det inte speciellt smärtsamt med än vid insjukningstillfället. Dessutom smittar det nästan enbart personer med nedsatt immunförsvar. Jag har varit utsatt för smitta ett antal gånger i jobbet men än så länge har jag aldrig hört att det smittat till en frisk person.
Smittar gör det väl bara till de som inte haft vattkoppor? Och då får de vattkoppor, inte bältros.
Om jag råkar på någon med vattkoppor så kan jag få bältros och eftersom det kan vara rätt smärtsamt vill jag inte ha det.Varför skulle du få bältros? Det får man ju inte i brådrasket.
Man kan välja att vaccinera sig själv, Folkhälsomyndigheten bestämmer inte det.Enligt Folkhälsomyndigheten verkar det dessutom bara vara personer över 50 som vaccineras. Men det kanske görs på yngre också.
Inte om du läser början här?Om jag råkar på någon med vattkoppor så kan jag få bältros och eftersom det kan vara rätt smärtsamt vill jag inte ha det.
För att jag inte vill råka ut för det här …Varför funderar du på att vaccinera dig mot det?
I min närhet har jag en par män under 40, fullt friska, starka och i bra skick, som fått utbrott av bältros. Den ena for det illa på vid ena ögat och huvudet. Deras utbrott smittade inte någon annan i deras familjer. Smärtsamt en bra tid efteråt, efter utbrottet läkt ut så lämnade området smärtsamt och det tålde inte beröring under en lång tid.
Aha. Men om man kan få bältros utan att träffa någon med vattkoppor så är ju risken för det större och anledningen att vaccinera sig ännu större …
För att jag inte vill råka ut för det här …
Nu vet jag inte vad du är ute efter. Jag frågade efter erfarenheter av bältrosvaccination. Kan man minska risken är det väl bara bra? Eller du kanske tycker man är rädd om man vaccinerar sig mot något överhuvudtaget?Går du runt och oroar dig för att få hiv, cancer och likande sjukdomar också?Dessutom verkar det ju som vaccinet inte skyddar helt utan minskar risken med 50%.
Va är det du är så rädd för?
Nu vet jag inte vad du är ute efter. Jag frågade efter erfarenheter av bältrosvaccination. Kan man minska risken är det väl bara bra? Eller du kanske tycker man är rädd om man vaccinerar sig mot något överhuvudtaget?
Aha. Men om man kan få bältros utan att träffa någon med vattkoppor så är ju risken för det större och anledningen att vaccinera sig ännu större …