Nu vaccinerar jag min häst mot influensa och botulism (samt stelkrampen, men det är väl bara vartannat eller vart tredje år?) vid samma tillfälle, och vad jag har hört så är det botulismen som är dyr(are). Med betoning på hört, kan inte svära i sten på att det stämmer. Jag har dessutom nästan uteslutande distriktsveterinärerna också för att de är lättast att få tag i och lättast att få en tid av, och de är dyrare än vad en "annan" veterinär kanske är. Sist har jag för mig att jag betalade lite under 1500, då var det inte ett "stelkramps-år", men distriktarna tar ju rätt mycket bara för att köra ut.
Min häst var inte heller vaccinerad när jag köpte henne. Vi körde ihop första vaccinationen med veterinärbesiktningen (säljaren hade bara inte fått tummen ur och gjort det, hade något visat sig på besiktningen som hade gjort att jag hade dragit mig ur köpet så hade hen stått för den kostnaden givetvis), sen var det två ganska tätt följande vaccinationer med botulismen, varav en var densamma för de andra två, och så slutligen en till för stelkramp + influensa efter ett halvår, som då passade alldeles utmärkt in med min andra hästs årliga vaccination. Just då var min andra dessutom skadad, så minst två av grundvaccinationerna tog "vår" veterinär när han ändå gjorde återbesök hos den andra hästen.