Vaccinera mot vattkoppor

Ja jag hade vaccinerat barnen idag om jag vetat det jag vet nu och efter erfarenheten av vattkoppor.

Dottern var 11 månader, sonen 6,5 år. Sonen fick över 1000 koppor. I munnen, öronen, snoppen, över hela kroppen. Han hade 41 graders feber och var rätt risig :cry:. Den lilla minisen fick över 300 på sin lilla kropp. Inte lika hög feber men väldigt allmänpåverkad. Blöjområdet var en enda hopvuxen vattkoppa :cry:

Det var tunga veckor och faktiskt helt i onödan. Så ja, jag skulle vaccinerat om jag fick välja om.

Mvh Miks

Det är olika för olika landsting. I Stockholm ingår det i det allmänna vaccinationsprogrammet har jag fått höra. "De vaccinerar mot allt" sa min BM. I Skåne ingår det mindre.
Nej det ingår inte i vaccinationsprogrammet i Stockholm. Vi har de vanliga sprutorna som alla erbjuds + rota som ges i munnen. Vill man ha något mer, ex TBE, får man gå till vårdcentral eller vaccinmottagning.

Förstår inte varför det skulle vara bättre för immunförsvaret med en naturlig infektion än med en vaccination.
Jag tycker att jag hör det ofta och jag uppfattar det som att folk tror att immunförsvaret inte får jobba med vaccin eftersom försvaret sprutas direkt in... Om jag lyckades förklara vad jag menade ;)

Va, nej absolut inte min mening. Snarare är jag med dig? Försökte bara säga att hon ju inte räknas som vuxen än så det borde inte vara "farligt" för henne att bli smittad fortfarande enligt tankegången att det är värre att få det som vuxen än som barn? Jag har inte ifrågasatt något om hennes ålder, men jag tycker inte man är vuxen som 6-7 åring då är man ju ett barn om du oroar dig för det att det kan vara farligt för henne att få det? Jag tycker snarare det verkar bra och vaccinera om det kan förhindra så jag har snarare hållit med dig? Jag ville bara dela med mig av hur det varit att ha bältros för mig och det är ju bra om man kan förhindra både vattkoppor och bältros? Vattkoppor som liten är inte heller kul såklart.
Klart att jag vet att det inte är farligt, det har jag också sagt. Men tack för att du klargjorde dig!

Det är olika för olika landsting. I Stockholm ingår det i det allmänna vaccinationsprogrammet har jag fått höra. "De vaccinerar mot allt" sa min BM. I Skåne ingår det mindre.

Hihi det är mycket som händer "i Stockholm" :D

Vi har samma allmänna vaccinationsprogram som alla andra. +rota om man vill lägga till det :)

Edit oops tvåa på bollen

Jag hade det som åttaåring, det var hemskt. Mina bröder fick det också (sex och två år), varav tvååringen av förklarliga skäl inte minns något idag. Det var ett barn i min lillebrors klass som började, och det var många i hans klass som hade storasyskon i min klass, så det fullkomligt exploderade i våra två klasser. Antingen hade folk syskon i samma åldrar som mina, eller så hade de så stora syskon att syskonen redan haft det innan de föddes. Dagis fanns inte riktigt då utan man konfronterades med sånt först i skolan.

Min syster var lite drygt två månader då. Hon fick två röda prickar i huvudet. Inget mer. Har aldrig fått det när folk runt omkring henne blivit sjuka men vet inte om hon verkligen haft vattkoppor. Har därför aldrig vågat träffa barn som haft vattkoppor på dagis eller liknande som någorlunda vuxen, och är uppriktigt nervös för om hon får egna barn som får det när de säger att det är så mycket värre att få det som vuxen. Min farbror har heller inte haft det, han är snart 50. Med tanke på hur besvärligt allt blir om man inte är säker på om barnet verkligen haft det eller inte, hade jag vaccinerat. Utan tvekan.

Vi följer självklart det allmänna vaccinationsprogrammet, men funderar på vaccin utöver det.
Vattkoppor hade jag inte ens tänkt på, men den här tråden har gjort att vi nog kommer ge.
Sonen som är två kommer få TBE och eventuellt även hepatit A och B. Som jag förstod det på BVC så ingår hepatit B nu i vaccinationen som vår nyfödda får. För hennes del ska vi även fundera på om vi vill ge vaccinet mot rota-virus (ingår ej för oss).

Sedan finns ju även vaccin mot tuberkulos och jag har för mig att jag läste att tuberkulos håller på att bli vanligare i Sverige igen, men där verkar ju själva vaccinationen ganska jobbig. Någon som vaccinerat mot tuberkulos?

J
Vi följer självklart det allmänna vaccinationsprogrammet, men funderar på vaccin utöver det.
Vattkoppor hade jag inte ens tänkt på, men den här tråden har gjort att vi nog kommer ge.
Sonen som är två kommer få TBE och eventuellt även hepatit A och B. Som jag förstod det på BVC så ingår hepatit B nu i vaccinationen som vår nyfödda får. För hennes del ska vi även fundera på om vi vill ge vaccinet mot rota-virus (ingår ej för oss).

Sedan finns ju även vaccin mot tuberkulos och jag har för mig att jag läste att tuberkulos håller på att bli vanligare i Sverige igen, men där verkar ju själva vaccinationen ganska jobbig. Någon som vaccinerat mot tuberkulos?
Ja min son 1976 då vi ville kunna åka till Afrika , 5 dagar gammal. Hur det är nu vet jag inte, men hade jag barn nu skulle jag vaccinera. Vad är det som är jobbigt med vaccinationen?

Vi frågade om TB-vaccin när en släkting utvecklade TB och vår yngsta bara var 6 månader gammal. Läkaren ville inte ge vaccinet, som jag förstod det för att vaccinet har dålig effekt och risken för smitta är generellt sett väldigt liten. Därför ger man bara vaccinet till grupper som löper stor risk att utsättas för smitta. Bättre med dåligt skydd än inget alls i det läget.

J

Ja min son 1976 då vi ville kunna åka till Afrika , 5 dagar gammal. Hur det är nu vet jag inte, men hade jag barn nu skulle jag vaccinera. Vad är det som är jobbigt med vaccinationen?
Att sticket är svårläkt eftersom det ofta blir en böld som spricker och varar.

Vi frågade om TB-vaccin när en släkting utvecklade TB och vår yngsta bara var 6 månader gammal. Läkaren ville inte ge vaccinet, som jag förstod det för att vaccinet har dålig effekt och risken för smitta är generellt sett väldigt liten. Därför ger man bara vaccinet till grupper som löper stor risk att utsättas för smitta. Bättre med dåligt skydd än inget alls i det läget.
Det ni fick höra från läkaren låter som det jag läste på nätet. Jag får se om jag kan hitta mer info, jag trodde att det var tack vare vaccinet som vi inte har haft särskilt många fall i Sverige. Ska höra med bvc också vad de säger om vaccinationerna.

Jag har vaccinerat mig eftersom jag är mycket ute och reser och dessutom fått ta vaccinationen med jobbet då jag jobbar med nyanlända och asylsökande. Fick ingen reaktion. Jag skulle säga att den latenta varianten av TBC är relativt vanlig bland flyktingar/nyanlända och självklart kan smitta om den bryter ut. I Sverige går ju dock sjukdomen att behandla rätt bra och ingen har dött här i landet på många år så vitt jag vet förutom en kvinna som dock gått sjuk utan att uppsöka läkare i över ett år innan och troligen hade andra problem också. Kan vara fel uppdaterad där men det är det senaste jag hörde. Sedan ska sägas också att det är väldigt sällan som den latenta tbn behandlas, ensamkommande ungdomar får äta medicin mot det om det visar sig att de har det men vuxna flyktingar behandlar man väldigt sällan eftersom det är så liten risk att det bryter ut.

Tror annars vi kommer få omvärdera vaccinationsprogrammet nu när världen blir mer och mer global och vi rör på oss åt alla håll och riktningar. Hepatit A-B-C blir säkert en självklarhet i framtiden oavsett om man bara reser till Medelhavet på semester (vi har hela vaccinationen mot den till exempel).

I Österrike ingar Hebatit B i vaccinationsprogrammet
Det rekomenderas även vaccin mot meningokooker (B och C tror jag) men den maste man betala själv.

Jag tycker att jag hör det ofta och jag uppfattar det som att folk tror att immunförsvaret inte får jobba med vaccin eftersom försvaret sprutas direkt in... Om jag lyckades förklara vad jag menade ;)

Folk "tror" alldeles för mycket. Mycket förenklat: Vaccinet är antingen försvagat eller avdödat smittämne och kroppen reagerar med att utveckla antikroppar . Man slipper bli sjuk, men har ända samma skydd som om man varit det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka