Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ok tack, är alltid lite orolig för detta, men vi klarade ju av knorrsprutorna ganska bra så
Känns bättre o vara vaccinerade än oroa sig för TBE
ja men det kan vara värt att slippa oron faktiskt känner jag.
fast borrelia är ju fortfarande något att oroa sig för, eller hur
Fast om man får borrelia så hjälper ju penicillin, mot tbe finns ju ingen medicin.. För att smittas av borrelia måste fästingen dessutom sitta i 24 timmar, så om man kollar sig varje dag så är det en ganska liten risk att smittas. Tbe överförs direkt.
Tänkte bara låna lite av din tråd, om det är ok?
Hur funkar det med vaccin om man ammar? Det verkar som att det inte rekommenderas men vi bor i fästingtätt område och har katter som drar in fästingar stup i kvarten. Hur skulle ni ha gjort?
Fästingen behöver inte alls sitta i 24 timmar för att man ska bli smittad, risken ökar ju längre fästingen sitter men 24 timmar är inget minimum. Jag fick borrelia i november i Uppsala av en fästing som suttit i max 1 timme som jag själv plockade bort i tron om att det var en hudflik. Men som du säger så finns det ju medicin mot borrelia, dock är det också en väldigt otrevlig sjukdom att få.
Hm, jag har hört att den måste sitta 24 timmar.. Fast smittan kan överföras tidigare, när man tar bort fästingen, om man klämmer på den när man plockar bort den.