Vaccinera mot TBE

Sonic76

Trådstartare
ja nu har ju smittan spridit sig till västkusten och min dotter är ju ute hos farmor och farfar i Ljungskile ganska mkt och där KRYLLAR det av fästingar.
JAg har alltså tänkt vaccinera både henne och mig, vad har ni för erfarenhet av de vaccinerna??

Sv: Vaccinera mot TBE

Jag har vaccinerat mig sen jag var 7, då vi har sommarhus i ett väldigt fästingtätt område. Har aldrig märkt av några biverningar, förutom att de första sprutorna kändes väldigt mycket. Men det var trots allt 18 år sedan, så de kanske har blivit bättre? För när jag tagit påfyllnadsdoserna nu efteråt så har det inte känts alls.

Vi ska vaccineras på onsdag, hela familjen utom minstingen. De jag känner som vaccinerat sig har inte fått några direkta biverkningar.

Jag hade ont i armen där de stack några dagar efteråt och kände mig lite risig en dag.

ok tack, är alltid lite orolig för detta, men vi klarade ju av knorrsprutorna ganska bra så:)
Känns bättre o vara vaccinerade än oroa sig för TBE

ok tack, är alltid lite orolig för detta, men vi klarade ju av knorrsprutorna ganska bra så:)
Känns bättre o vara vaccinerade än oroa sig för TBE

Jag har aldrig fästingar som sitter på mig men jag hittar ju krypande på mig titt som tätt och jag vet inte om det är åldern men i år funderar jag på att vaccinera mig. Men det som gjorde att jag backade förra året (förutom att jag ogillar att vaccinera i onödan) var att det var väldigt dyrt.
Har för mig att det kostade 700-800 kr, är det fortfarande så?

Vi får betala 250:-/person första gången, + 150:-/person i stickavgift varje gång. Så det är inte direkt billigt, vi är ju 4 st som ska vaccineras....

fast borrelia är ju fortfarande något att oroa sig för, eller hur

Fast om man får borrelia så hjälper ju penicillin, mot tbe finns ju ingen medicin.. För att smittas av borrelia måste fästingen dessutom sitta i 24 timmar, så om man kollar sig varje dag så är det en ganska liten risk att smittas. Tbe överförs direkt.

Tänkte bara låna lite av din tråd, om det är ok?

Hur funkar det med vaccin om man ammar? Det verkar som att det inte rekommenderas men vi bor i fästingtätt område och har katter som drar in fästingar stup i kvarten. Hur skulle ni ha gjort?

Fast om man får borrelia så hjälper ju penicillin, mot tbe finns ju ingen medicin.. För att smittas av borrelia måste fästingen dessutom sitta i 24 timmar, så om man kollar sig varje dag så är det en ganska liten risk att smittas. Tbe överförs direkt.

Fästingen behöver inte alls sitta i 24 timmar för att man ska bli smittad, risken ökar ju längre fästingen sitter men 24 timmar är inget minimum. Jag fick borrelia i november i Uppsala av en fästing som suttit i max 1 timme som jag själv plockade bort i tron om att det var en hudflik. Men som du säger så finns det ju medicin mot borrelia, dock är det också en väldigt otrevlig sjukdom att få.

Tänkte bara låna lite av din tråd, om det är ok?

Hur funkar det med vaccin om man ammar? Det verkar som att det inte rekommenderas men vi bor i fästingtätt område och har katter som drar in fästingar stup i kvarten. Hur skulle ni ha gjort?

Har du fästingmedel på katterna? Jag skulle inte släppa en katt i närheten sommartid om det inte hade haft medel på sig. Min ena kom in med en fästing för tre veckor sedan redan och då började vi behandla.

Fästingen behöver inte alls sitta i 24 timmar för att man ska bli smittad, risken ökar ju längre fästingen sitter men 24 timmar är inget minimum. Jag fick borrelia i november i Uppsala av en fästing som suttit i max 1 timme som jag själv plockade bort i tron om att det var en hudflik. Men som du säger så finns det ju medicin mot borrelia, dock är det också en väldigt otrevlig sjukdom att få.

Hm, jag har hört att den måste sitta 24 timmar.. Fast smittan kan överföras tidigare, när man tar bort fästingen, om man klämmer på den när man plockar bort den.

Hm, jag har hört att den måste sitta 24 timmar.. Fast smittan kan överföras tidigare, när man tar bort fästingen, om man klämmer på den när man plockar bort den.

Jag tror inte det spelar ngn roll hur man tar bort fästingen, eftersom att så fort fästingen biter och börjar suga så blandas ju smittan med värddjuret/människans blod. Men som sagt, ju längre fästingen sitter desto längre är ju risken att man faktiskt får en infektion som kroppen själv inte kan ta hand om.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 340
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 175

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar