vaccinera mot hästinfluensa

F

Fjomp

vad kostar det ? hur många veckor ska det hinna gå innan man kan tävla?

Förra året betalade jag 200. Veterinären har typ 7 km hit, så jag vet inte om han inte tog nån reseersättning, eller så ingick det i priset.
200 tror jag är billigt!

Vet inte om det är nån "gräns" till man får börja tävla, men du bör ju iallafall ta det lugnt 3 dgr efter, då hästen är "sjuk" egentligen.

ok, så man kan typ ut och tävla en månad efter eller? behövs den omvaccineras innan den är helt skyddad?

Efter att hästen är grundvaccinerad= 2 sprutor med en månads mellanrum, får du tävla. Det måste ha gått 7 dGr efter den sista sprutan innan du får starta. Sedan en spruta varje år. var noga med datumen.Vaccinera hellre en vecka innan utgångsdatum, annars måste hela grundvaccinationen göras om. Även här gäller 7 bdagar efter senaste sprutan.

Grundvaccinering =
En spruta, därefter en ca 6 veckor senare och en tredje (och sista grund) efter 5-6 månader. Därefter beroende på vaccinet. Ofta en gång/år.

Jag betalar också 200 kr/häst, det är vad själva vaccinet kostar. Har en snäll veterinär :)

Det jag skrev är det som krävs för att få tävla. Vill man ha fler/tätare veccineringar är det upp till var och en. Inget somkrävs för tävling alltså...

för att tävla behövs en grundvaccinering med två sprutor sedan kan du ut och tävla, enligt ridsportsförbundet, den sista är dock inte krav på. Du måste bara vänta 4 dar efter hästen fått sprutan innan du kan åka ut.....

Kostnaden varierar beroende hur långt vet har till stallet och hur många som ska vacc. samtidgt, milersättningen är det ju naturligtvis som spelar in. Om jag vacc. en häst får jag betala ca 500:- inkl. milers. När vi vacc alla hästarna i stallet samtidigt betalar vi vacc + en liten del var av milers. ca 150:-/häst, förutsatt att det endast är hästinfluensa det ska vacc. emot. Ska man ha stelkramp också tillkommer en knapp 100-lapp.

jag betalade 750 kr har jag för mig, då tog jag en spruta som var kombinerad både mot hästinfluensa och stelkramp och då ingick även miersättningen, dom har cirka 1,2 mil ut till mig.
har för mig att själv sprutan gick på 120 kr eller nåt liknande så det är ju milersättningen å såddana saker som kostar...

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
336
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
998
Senast: Zevzan
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka