Vaccinera mot fång???

hanny

Trådstartare
Läste precis en försäljningsannons där hästen haft fång tidigare, men var nu vaccinerad mot det. Någon som har hört talas om detta tidigare? Vad är det för vaccin? Måste ju vara ett mirakel, så många som har problem med det! Tycker det låter lite otroligt, när man varit i i kontakt med veterinär många gånger ang fång och de aldrig nämnt att man kan vaccinera. Vad vet ni om det?

Sv: Vaccinera mot fång???

Vad skulle man göra då? Eftersom det oftast är en rubbning av tarmfloran menar jag.

Vaccinerar gör man med avdödade eller levande patogener dvs micororgansimer med antigener som orsakar sjukdom

Vilken organism skulle man använda vid vaccinering av fång :confused:

Att tillsätta tarm balans kan väl vara ett sätt att förebygga, samt att utesluta socker ur hästens kost och inte skapa några hastiga foderombyten.

Intresserad av att veta om någon mer hört talas om något slags vaccin? Bör man inte först utreda frågan helt över varför fång uppstår ;)

Mumin

Jo, jag tyckte det lät rätt osanolikt när jag hörde det! Hoppas inte någon nybörjarköpare faller för det... Det skulle i och försig vara väldigt bra om vi kunde vaccinera alla fånghästar i hela landet ;-) men det är inte troligt att det stämmer

Tror inte det finns!!! Då skulle det nog vara poppis!! :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 937
Senast: Sel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 889
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31