Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men höet är av dålig kvalitet med mycket mögel, och inte speciellt mycket protein, så det får bli hösilage iallafall, men först ska jag vaccinera klart..
Hmm, jag funderar på det. Men jag menar inte att jag ger mögligt hö, det är stallägaren som fodrar, och brukar vara väldigt noga med att inte ge dåligt hö, däremot får de tydligen slänga en hel del. Men det är små höskördar av dålig kvalitet i år, och en ytterligare anledning för mig att gå över till hösilage är att höet nog inte kommer att räcka till i vår, och isåfall måste jag ju ändå över till hösilage.SNälla, ge INTE det höet i väntan på att hästen ska bli färdigvaccinerad. Köp annat hö, eller ge silaget ändå. Det är betydligt större hälsorisk med det höet!
Ang kostnad för vaccination, så jag betalade 400 kr/spruta när jag åkte till hemmavet (vacc i transporten, han har smådjursklinik). Tre sprutor i grunden, en månads mellanrum. Så fullt skydd har du inte förrän om 1 vecka efter sista sprutan ungefär, dvs om 2½ månad.
400 * 3 = 1200 * 3 = 3600 kr.
Mycket pengar på ett sätt - ja. Lite pengar sett i det stora hela.
Jag avccinerade inte förr, medvetet beslut. Dock köpte jag en ny häst i nov, bot-vaccinerad, och en i maj, bot-vaccinerad. Valde att fortsätta revaccinera dem årligen, och stod då med valacken helt ovaccinerad. Och det var en sak att ha 'alla' ovaccinerade, men INTE (för mig) att ha två fullvaccinerad och en ovaccinerad, kändes som om jag då signalerade att honom bryr jag mig inte lika mkt om. Och han må vara triangelmärkt promenadpensionär, men han är värd precis lika mycket - om inte mer - känslomässigt för mig som de andra. Så jag grundvaccinerade honom i somras, och nu är även han vaccinerad.
(Fick hosta upp 2700 kr för den årliga vaccineringen, 3 * botulism och 3* A2..det ÄR kul med djur *mantra*)
Alex, du har alltid så bra svar, så jag tänkte passa på att komma med en följdfråga.
Min tjej är vaccinerad mot boutlism sedan hon var ett halvår. När det var dags för förra vaccineringen så var hon utlnad, och jag är då inte säker på att hon fått botvac. då det inte finns inskrivet i passet. Är dock medveten om att alla vet. inte skriver in det. Hon fick nu en spruta för 6 veckor sedan. Bör jag göra om hela grundvacc? Jag tror hon borde vara vacc men jag vet ju inte, och fd fodervärden har gjort sig okontaktbar du hon är skyldig mig pengar för tjejens vetbes.
Fullt skydd gäller under ett år- förmodligen ytterligare ett antal månader. Lite marginal måste det ju finnas.
Men för ett kontinuerligt fullgott skydd, krävs en omvaccinering (alltså en dos) varje år.
LIA