Vaccinationsskador

aldente

Trådstartare
Jag pratade med en tjej idag om ett kommande seminarium om vaccinationsskador då främst på barn men vi kom snart in på djur också. Hon berättade om hundar som rabiesvaccinerats som blivit sterila, lynnesproblem som uppstått efter vaccinering mm,mm.

Jag har själv varit med om en häst som svullnade upp och blev jättesjuk efter andra sprutan i grundvaccinationen för hästinfluensa. Den stod på djursjukhus och dom visste inte vad som var fel och hästen blev bara sämre ock sämre så dom avlivade henne.
Jag har nu flera år senare upptäckt sambandet med vaccinationen.

Är det någon som har några egna erfarenheter av mystiska reaktioner efter vaccinationer?

Mina hästar vaccineras bara mot stelkramp utan den som åker på träningar, hon har influensa också.

Sv: Vaccinationsskador

Min åring vaccinerades i förra veckan och han blev slö och det tog ett tag innan han ville dricka, detta behöver inte vara vaccinationen då han inte har reagerat innan för samtidigt hade han problem med knott!

Den enda vaccinationsreaktion jag sett på häst är de som blir stela i halsen ett par dagar - en vecka efter vaccination. Inget annat faktiskt. Och mina hästar har under alla år och alla hästar klarat vaccinationerna utan minsta problem *knock on wood*

Däremot har jag en hund som blir SJUK av vaccinationer, får hög feber och är redigt hängig. Avklingar succesivt över ett par veckor, men jag avstår från att vaccinera honom pga det (den andra klarar det utan problem och vaccineras som sig bör)

På 25 år har jag sett 3 kraftiga lokala reaktioner efter vacc av häst varav den ena utvecklades till en böld, ca 5 snabbt uppkommande överkänslighetsreaktioner vid vacc av hund som snabbt gått över efter kortisonspruta. Rabiesvaccination är någit man inte skall ge om man inte måste pga gränspassage men jag undrar ändå om det finns ngt klarlagt samband mellan dessa reaktioner o vacc likaså när det gäller din häst. Men visst det finns alltid en viss risk när det gäller vacc. När det gäller rabies tex får man väga risken mot risken att få in smittan i landet.
PL

Dom hundar hon pratade om var 3 mkt kända hanhundar som tidigare andvänts i avel som blivit sterila efter rabiessprutan. Vaccinationen var tvungen för att kunna ställa ut dom utomlands, till vilken nytta kan man undra med facit i hand.

Det som kan ge en del problem är ju att de fortfarande konserverar många (häst)vaccin med kvicksilver, något som är förbjudet inom humanvården.

Du behöver inte låta bli att vaccinera din hund för att han mådde dåligt. Det finns flera olika vaccin, vissa hundar tål inte vissa preparat, men då istället ett annat. Så prata med din veterinär om att prova ett annat hund vaccin.

Jag har inte varit med om någon häst som reagerat på vaccinet vad jag vet, men å andra sidan har jag inte vaccinerat så många heller. Det viktigaste är ju stelkrampen...

Hej!
Jag slutade vaccinera mina hästar för ca 10 år sedan när jag insåg hur sjuka dom blev av det. Sen dess har jag inte haft någon veterinär hemma heller, det har dock varit 9 hästar.
Det var inte bara feber och dyl. som kom med vaccinationen. För varje gång dom blev vaccinerade hände någon oidenferbart i kroppen på dom, som inte gick ur. En häst fick svårare och svårare med inlärningen, jag skulle nästan kunna säga att hon blev utvecklingsstörd samt ont i rygg och njurar, m.m. mer vild än tam var det någon som sa. Efter avgiftning med naturmedel, har jag där fått en helt annan häst.
Läste i ridsport att fler haft bekymmer med vaccination, men fått rådet att prova annan typ vaccination av veterinär. Det är tydligt att det inte spelar någon roll hur hästen plågas, huvudsaken är att den vaccineras.

Min gamla valack (halvblod)fick feber och mådde ganska dåligt ett par dagar efter influensa-vaccination. Men han var allmänt känslig för allt bl.a maskmedel.

Kompisens häst blev så svullen i halsen efter stelkrampsspruta att hon inte kunde äta från marken.

*knapplån*

Det finns faktiskt en anledning till att vi vaccinerar våra hästar, det är att vi ska skydda dom mot sjukdom och förbättra deras livskvalité.
Så länge som majoriteten (tror 70%) av hästpopulationen är vaccinerad så blir även de ovaccinerade hästarna skyddade eftersom smittspridningen minskar.
Självklart finns det biverkningar liksom med all medicinering, även naturmedel, och vissa hästar är känsligare än andra.
Vi hästägare får väga risk mot nytta med vaccination från häst till häst och beroende på sjukdom vi vaccinerar mot.
En häst som bara går hemma på gården och inte träffar andra hästar utifrån kanske inte behöver vaccineras mot influensa... medans tävlingshästen måste vaccineras. Stelkramp borde väl alla vaccinera mot om de vet vad den sjukdomen innebär för hästen...?

Stelkramp borde väl alla vaccinera mot om de vet vad den sjukdomen innebär för hästen...?

Speciellt om man har hästen livförsäkrad och vill ha ut nått om hästen dör av just stelkramp...
Off topic men vad sjutton.

När du skriver det...

Våran fuxmärr har alltid fått en årligen återkommande juverinflammation. Inget jag tänkt speciellt på som orsak (varken vet. eller någon annan förstår nåt)... Men när du skriver det, tre-fyra dagar efter vaccination har det tametusan varit VARJE år i fem år! :eek:

Tycker ni borde gå in på "kloka gubben" och söka på vaccinationskador på barn. Där är emellanåt stora diskussioner om vaccinationer och läkemedelsindustrin. Detsamma gäller ju hästar och andra djur som får syntetiska mediciner.

Jag tycker hellre att du ska söka din information ang. vaccinationer och ev. biverkningar på www.smittskyddsinstitutet.se än på "kloka gubbens" hemsida. Maken till dravel var det länge sedan jag såg.:eek:
Jämför också ev. biverkningar från vaccin jämfört med vad en fullgången sjukdom med komplikationer kan ställa till med.

Mitt russ fick en kraftig reaktion i våras när han vaccinerades mot flunsa o botulism på samma gång. Blev svullen o stel i halsen och ville inte böja ner huvudet för att dricka/äta.

Ringde vet. som sa att hon varit med om reaktioner och att det var nog vaccinet.

Hon avrådde mot att fortsätta vaccinera. Ponnyn är ju 21 år och fångbenägen, åker ingenstans, och hon menade att riskerna med att vaccinera övervägde mot sannolikheten att han skulle dö i flunsa.

Är inte emot vacciner som sådant.. De finns ju av en anledning. men några saker har jag stött på.

Häst som varit i full fin form och ridits regelbundet och fått massage (av mig). Vid ett behandlingstillfälle var hästen helt ur slag, stod och hängde med tom blick och var helt annorlunda i muskulaturen. Stum och hård helt igenom kroppen. -obehandlingsbar, svarade inte utan var lika stum efter massage som innan.
Frågade äg varför men hon hade inte ridit pga vaccinationen ett par dagar innan.

Ponny som vaccinerats och vilat som sig bör, men sedan skulle tävla hoppning. Den var vääldigt slö och släpade sig runt på framridningen. Tjejen bankade och kämpade med ponnyn som normalt sett är som en liten kanonkula, men den vägrade ut sig efter en tuggummiseg start. Såg ut som den skulle somna i farten.

Min egen arab som vaccinerats regelbundet i alla år, var lite knepig då jag köpte henne men tog sig ju mer hon tränades. Efter ca nio månader var det dags för vacc.
Men efter den dagen hon fick sprútan var hon i princip oridbar mkt länge.
Som någon annan sa, nästan utvecklingsstörd. Överreagerade på saker omväxlande med slöhet och oförstånd.

Dagarna efter vacc stod hon halt runt om i hagen med varma svullna ben och sjukdomssymptom. Dum som jag var gick jag inte tillbaka till kliniken (200 meter bort) för att diskutera saken utan väntade ut henne.
-Var ju inte helt oförberedd på vaccinationssymptom.

De akuta symptomen avklingade men hästen fungerade inte alls i ridningen den sommaren. Sedan dess har hon inte fått någon mer sputa. -Törs inte!
Symptomen som varit kvar sitter i ländrygg och hormoner och njurar. Kissat för lite och samlar lätt på sig slagg i kroppen. -Blir stel o öm i leder o muskler trots noggrann vård, träning, massage o futfodring.

Bekanta har några travare som vaccineras mot allt! och de presterar inte alls efter vad man kan tycka de borde. Jag har en känsla av "sjukt" av de hästarna. De är lite för slöa, aldeles för hårda i sina muskler och för magra för maten de får o omusklade för träningen de utför. trots all tänkbar veterinär översikt, behandlingar, massage och underhåll. De är inte sunda i sina kroppar! Samma konstiga känsla i dem allihop.

Har hört om en del travare som varit mkt lovande men fått vacc och sedan inte startat mer. Men det är inte självupplevt utan på hörsägen.

Tja, vi verkar vara några som har en liten krypande känsla av vågspel då sprutan ska fram iaf..
jag var något nervös inför varje spruta på lillan, men lugnade nerverna med förebyggande homeopatica... Mer för min egen skull.. Och det verkar ha gått vägen.

Instämmer, kloka gubbens sida är verkligen en massa dravel. Somliga VILL helt enkelt tro på sånt hellre än fakta.
PL

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
879
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Jag vet inte om tråden hamnar fel nu, men då får gärna moderator flytta den. Hur gör ni med vaccinationer på era hästar, har ni alla vid...
2
Svar
22
· Visningar
2 837
Hästvård Jag tappade bort min ponnys vaccinationsintyg i samband med att passet skulle skickas in till hennes rasförening (vaccinationerna kunde...
2
Svar
27
· Visningar
5 810
Senast: gylle
·
C
Hästvård Jag undrar ang vaccinationer, jag gjorde om grundvaccinationen på båda mina hästar, Stelkramp, butolism och hästinfluensa med början...
2
Svar
20
· Visningar
1 972
Senast: C_J
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka