Vaccinationsregler för islandshästar tävling / sif

K

Krysmynta3

jag har febrilt letat på SIF hemsida ingen som vet? Jag undrar hur det blir, skall vi börja att vaccinera var 6:e månad from 2006? Det senaste jag läste är att det gällde hästar som skall endast tävlas utomlands och även när man läser på SIF´s hemsida. Är det någon som har hört något annat...

Det jag undrar är endast gällande SIF tävlingar / regler

Sv: Vaccinationsregler för islandshästar tävling / sif

Det är bara internationellt som man kortat av vaccinationsperioderna hittills - alltså inte på lägre nivåer. Så här står det i det svenska tillägget till FIPO som du hittar under "sport" på SIF:s hemsida:

Vaccinationsbestämmelser:
Häst måste vara vaccinerad mot hästinfluensa samt giltiga vaccinationsintyg skall uppvisas. Senaste vaccination får inte vara gjord senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen.

Hästen skall vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd skall hållas:

1:a grundvaccinering

2:a grundvaccinering, minst 21 dagar och högst 92 dagar efter 1:a vaccineringen

När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den att starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav).

Ej vaccinerad häst eller häst som icke uppfyller dessa krav tillåts ej deltaga. Observera att för att en vaccination skall anses giltig skall samtliga handlingar som intygar vaccination genom åren medtagas, ej endast det senaste utfärdade intyget.

Dispens från vaccinationskravet:
SIF ger dispens från vaccinationskravet för hästar importerade från Island de senaste 2 månaderna. Hästägare/ryttare skall vid tillfället kunna visa upp giltig veterinärhandling från exporten som påvisar när hästen exporteras till Sverige.

Måste man vaccinera oftare?
Tillverkarna arbetar ständigt på att förbättra vaccinationspreparaten och därför ändrar sig råden som ges för olika vaccinationspreparat oftare än reglerna. T. ex. rekommenderar en del tillverkare att man återvaccinerar oftare än en gång årligen för att erhålla bästa skydd. Det är upp till hästägaren att avgöra detta, kanske i samråd med veterinären. Så länge du uppfyller gränserna nämnda ovan så är det godkänt för tävling.

Internationellt så finns FEIs regler på FEIFs hemsida:
http://www.feif.org/service/index.html

Sv: Vaccinationsregler för islandshästar tävling / sif

tack för svar, det är också vad jag hört...men ville vara säker och nu kan jag pusta ut!

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 514
Senast: Jeps
·
Islandshäst Hej, dum fråga kanske och troligen kommer jag inte iväg på tävling heller, men... Mina hästar har inte varit vaccinerade för...
Svar
2
· Visningar
1 055
Senast: Teilani
·
Hundavel & Ras Har precis köpt min efterlängtade valp. Följde med uppfödaren och valparna (9st, varav 4 hanar) till besiktningen där alla 4 hanar fick...
Svar
10
· Visningar
4 645
P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 552
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka