Vaccinationskort

S

Sliver

:cry: Har letat och letat, Ni skulle se hur det ser ut här nu.....
Iaf så hittar jag inte nordisen vaccinationskort. Vad gör man nu då?

Köpte honom i nov i fjol och vet ju då att han blev vaccinerad mot botulism och fick även en stelkramp. När ska han stelkrampas nästa gång? Vilken är intervallen mot den? 2 år eller är det 5 år? Han hade ju inget mot influensan och det vanliga så det kommer jag att grunda honom emot nu vilket kommer att införas i passet så man vet vart man har det.....

Sv: Vaccinationskort

Sliver skrev:
:cry: Har letat och letat, Ni skulle se hur det ser ut här nu.....
Iaf så hittar jag inte nordisen vaccinationskort. Vad gör man nu då?

Köpte honom i nov i fjol och vet ju då att han blev vaccinerad mot botulism och fick även en stelkramp. När ska han stelkrampas nästa gång? Vilken är intervallen mot den? 2 år eller är det 5 år? Han hade ju inget mot influensan och det vanliga så det kommer jag att grunda honom emot nu vilket kommer att införas i passet så man vet vart man har det.....

Kontakta veterinären som vaccinerade honom sist och hör om de kan söka i sina behandlingsunderlag. Där ska finnas noterat vad hästen fick. Det underlättar förståss om du vet vilket datum det var! Botulism ska förnyas inom ett år, stelkrampen vart tredje år.

Är man osäker på vilket år han fick stelkramp så är det ofarligt att ge en ny vaccination nu. Jag har just haft ett liknande problem och de löste sig genom att be veterinären kolla upp! Men hon sa också att om vi inte hade kunnat fastställa när stelkrampen gavs så var det ofarligt att vaccinera om "för säkerhets skull" - det gör man visst även vid större sårskador.

Sv: Vaccinationskort

Hästen blev vaccinerad innan den blev såld till mig. Den stod då i Leksand i Dalarna och åkte hit upp till mig i västerbotten. Vilken vet. det var har jag ju ingen aning om.

Men jag vet att han fick vaccinationerna 6/11 -04 både botulism och stelkramp. Så alltså behöver han ju bara botulism i år då.

Tack för svar!! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 587
Senast: hollypolly
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka