Vaccinationsfrågor.

_Runaway_

Trådstartare
På onsdag kommer vet ut och ska ge pållen vaccin mot borulism. han ska ge stelkramp/hästinfluensa också om det behövs då. Min fråga är hur ofta man ska vaccinera mot stelkramp resp. hästinfluensa? Har för mig att det är typ varje år för influensa men är inte säker.

Sv: Vaccinationsfrågor.

Ja du kan ge allt samtidigt!

Hur ofta man måste vac. beror på typ av vac. kolla med vetrinären.

:bump: :bump:

Alla hästar jag har haft har vaccinerats vart tredje år mot stelkramp och varje år mot hästinfluensa.
Som jemeni säger så kan det säkert variera beroende på vilket vaccin som används, men för min del har det alltid varit som jag skrev ovan, även om det varit olika veterinärer.

Är det inte hästinfluensa hästen måste vaccineras mot varje år för att få tävla? alltså det man visar upp att man vaccinerat mot i vaccinationsintyget innan man lastar av?

Grundvaccinering stelkramp:2 gånger, sedan vart 3e år.
grundvaccinering botulism:1 gång /mån 3 gånger, därefter 1 gång/år.Influensa grundvaccinering 3gånger , andra ca 6 veckor efter första å den tredje efter 5-6 månader, sedan 1 gång/år.
Det står på vaccinationskorten åså kan du fråga vet.
Hästen måste ha influensa vaccin om den ska tävlas.
Man kan ge alla grund vaccineringar samtidigt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Zevzan
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023